"האג'ייל משפר דרמטית את האפקטיביות של הארגון"
"העבודה באג'ייל עשויה לגרום לשינוי גדול בארגונים ולעמידה טובה יותר ביעדים", אמר יניב קאלו, סמנכ"ל הטכנולוגיות של פנגו, והסביר על תהליך המעבר לפיתוח אג'ילי שבוצע בחברה
"המעבר לעבודה במתודולוגיית פיתוח אג'ייל, לצד המעבר לענן, עשויים לגרום לשינוי גדול בארגונים, ולהביא אותם לעמוד באתגרי החברה בצורה טובה הרבה יותר", כך אמר יניב קאלו, סמנכ״ל הטכנולוגיות של פנגו.
קאלו דיבר בראיון לאנשים ומחשבים על תהליך המעבר לאג'ייל שחוותה אפליקציית שירותי החנייה, הרכב והדרך. אלא שעוד קודם לכן, הוא סיפק כמה פרטים על פנגו: החברה, שהוקמה ב-2007, החלה את דרכה כאופן לתשלום חנייה בכחול לבן, במענה קולי ובהודעת SMS, עוד בטרם השקת האפליקציות. "כיום", ציין, "רוב תשלומי החניות ברחבי הארץ מתבצעים באמצעותנו, יש לנו יותר משני מיליון לקוחות משלמים".
לדבריו, "פנגו מציעה מגוון שירותים: בעולם החנייה, היא מספקת שירות תשלום בחניונים, עם קיצור זמנים ותהליכים; שירות סימפל, שמקל על ההתעסקות היומיומית בענייני חנייה וחוסך זמן יקר וכסף, ומגן מפני דו"חות באמצעות שירות סיום חנייה אוטומטי או בתזכורת לסיום והארכת חניה. בעולם הרכב, אנחנו מציעים את פנגו עד הבית, כולל שינוע המכונית לטסט וטיפול אחד בשנה. שירות חדש הוא לביטוח רכב, תיקון פנצ'רים ושטיפות רכבים. בעולם הדרך, יש לנו חבילות חילוץ ושירות לתשלום כבישי אגרה".
החברה מונה כ-60 עובדים, רובם אנשי טכנולוגיה. לדברי קאלו, "בשל המעבר לאג'ייל שיפרנו את ביצועי פיתוח המוצר פי שלושה עד חמישה. אנחנו מפתחים מהר יותר ומייצרים ערך רב יותר ללקוחות בזמן נתון. גם איכות הקוד טובה יותר ובעזרת שינויי תהליך ואוטומציה, אנחנו עורכים בדיקות בשליש מהזמן לעומת העבר". הוא דיבר גם על המעבר של פעילות הפיתוח והייצור של החברה לענן: "בקיץ האחרון העברנו את רובה של הפעילות הזו ל-AWS. יש לנו גם חוות שרתים פרטית, אנחנו עובדים בסביבה היברידית. בשל המעבר לענן שיפרנו את ביצועי מערכות ה-IT שלנו ב-50%".
ממפל מים לאג'ייל
קאלו הוסיף כי "לפני שנה וחצי, התחלנו פרויקט הטמעת אג'ייל בעזרת גילי אהרוני, יועץ מאג'יילספרקס. עד אז עבדנו בתצורת מפל מים. רצינו לשפר את הגמישות שלנו בעבודה, לצמצם את ה-TTM (זמן ההגעה לשוק), להגדיל את התפוקתיות והיעילות שלנו ובעיקר לתת יותר ערך ללקוחות".
לדבריו, "יחד עם אג'יילספרקס מיפינו את הנושאים שרצינו להשתפר בהם ובחרנו את פרקטיקות האג'ייל המתאימות לנו. כיום אנחנו עובדים בתהליכי Scrum, מחשוב רזה ו-DevOps, במסגרת SAFe (ר"ת Scaled Agile Framework). אנחנו עובדים בספרינטים קצרים של שבועיים וכדי לספק חיזוי קדימה להנהלה ולארגון, מדי חודשיים אנחנו מבצעים תכנון לחודשיים הבאים. בעזרת תהליכי הבקרה האמפיריים הללו, שכוללים אירועים חוזרים של יצירת שקיפות, בחינה והתאמה תהליכית, כל הצוותים עובדים יחדיו כדי לייצר תכנית פעולה, ופועלים באופן שוטף לזהות את התלויות ביניהם והאם תכנית הספרינט מתקדמת כמתוכנן. כך, אנחנו מספקים ערך מהיר לארגון וללקוחות, לא עוד פרויקטים של חצי שנה-שנה בשיטת מפל מים בסיכון גבוה, אלא שחרור מהיר של ערך ללקוח לקבלת משוב מהיר, וידוא האם אנחנו בכיוון הנכון. אנחנו משחררים לפחות שבע חבילות פיתוחי תוכנה בכל ספרינט ובאופן זה משיגים שיפור מתמשך – של תהליכים וגם של המוצר".
"השינוי הגדול – בתודעה"
"השינוי הגדול שחל בצוותים ובחברה בכלל הוא תודעתי: הארגון חושב כיום Lean-Agile ו-DevOps ועובד בשיתופי פעולה עמוקים יותר", ציין. "צוותי המפתחים קטנים וממוקדים יותר, רב תחומיים (קרוס-פונקציונליים) וכוללים בתוכם אנשי QA. כך, צוות יכול לפתח מוצר חדש או תכונה חדשה באופן מלא ובלי תלות בגורמים חיצוניים. זה מאוד חשוב, כי זה מאפשר לספק תוצרים עובדים ויציבים מהר יותר. בכל רגע נתון, חברי הצוות, שמגיעים מתחומי טכנולוגיה ומוצר שונים, עובדים יחדיו על המשימה החשובה ביותר. באופן זה, תהליך שיתוף הידע והשיפור התהליכי נעשים בצורה מובנית וטבעית. כל צוות אחראי על כל התהליך – החל מהפיתוח, עבור בבדיקות וכלה בייצור. זה שינוי מהותי".
עוד הוא אמר כי "זיהינו גם שאנחנו זקוקים לשינוי בתהליכי העבודה של כלל בעלי העניין בחברה ושמחויבות ההנהלה קריטית להצלחת ההטמעה. גם חברי ההנהלה עברו סדנאות והדרכות, וקיבלו על עצמם לאמץ חשיבה רזה (חשיבת Lean), לתמוך באופן העבודה החדש ולעבוד מתוך מעורבות ושיתוף פעולה עם המוצר והפיתוח. כיום, הארגון כולו פועל באופן אג'ילי סביב פיתוח המוצר".
"העבודה בתצורת Lean-Agile , לצד המעבר לענן והטמעת תהלכי DevOps , אפשרו לנו לצמצם סיכונים ביוזמות חדשות, לעבוד בצורה הדוקה יותר, לנוע בספיד ולהיענות לדרישות הלקוחות מהר יותר", סיכם סמנכ״ל הטכנולוגיות של פנגו.
יניב כוכב עליון !