אבי הג'אווה: השפה נמצאת בידיים טובות עם אורקל

ג'יימס גוסלינג, יוצר שפת הפיתוח, אמר, כי "בידיים של אורקל, הג'אווה מצויה במקום בטוח ומוגן, ואין צורך לדאוג לעתיד שלה" ● הוא ציין כי מדי שבוע מתבצעות 15 מיליון הורדות של JRE, סביבת ההרצה של ג'אווה ● גוסלינג אמר, כי הוא ימשיך לעסוק בקידוד ופיתוח גם בעוד 20 שנים – כשיהיה בן 75

בהתבטאות פומבית ראשונה מאז רכשה אורקל (Oracle) את סאן (Sun), אמר ג'יימס גוסלינג, אבי שפת הפיתוח ג'אווה (Java), כי "בידיים של אורקל, ג'אווה מצויה במקום בטוח ומוגן".

גוסלינג, לשעבר סגן נשיא בכיר בסאן וכיום CTO בקבוצת התוכנה של אורקל, דיבר בכנס מפתחי ג'אווה שהתקיים בסוף השבוע בלאס וגאס. לדבריו, הוא זכה ל-"עידודים רבים" מצד הנהלת אורקל לגבי עתיד השפה שיצר, ולכן "אני לא חושב שמישהו באולם הזה צריך לדאוג לגבי עתידה של שפת הפיתוח".

כותרת הרצאתו של גוסלינג הייתה, שלא במקרה, "ג'אווה – היום ומחר", ומטרתה הייתה להפיג את החששות של מפתחים המשתמשים בשפה זו, שמא אורקל עלולה לעשות שינויים שיגרמו להם נזק כלשהו במהלך עבודות הפיתוח שלהם. גוסלינג אמר, כי עסקי הג'אווה נמשכים באורקל כרגיל, כמו גם קצב הפיתוחים הטכנולוגיים המבוססים על שפה זו. לדבריו, אורקל עובדת על הטמעת ג'אווה בכמה שדות, בהן תחנות הקצה, אבל גם מערכות מיחשוב משובצות רכיבים ניידים, הדורשות ביצועים גבוהים. למרות זאת, אמר, "העיקרון המאחד את כל הפיתוחים הללו הוא הרשת, שקושרת את כולם יחדיו".

במהלך ההרצאה, סיפק גוסלינג נתונים על השימוש הנרחב בג'אווה בעולם. כך, ציין, מדי שבוע מתבצעות 15 מיליון הורדות של JRE (ר"ת Java Runtime Environment) – סביבת ההרצה של ג'אווה; יש בעולם 10 מיליארד רכיבים המבוססים על שפת תכנות זו; כמיליארד התקנות מבוססות ג'אווה הנמצאות בתחנות עבודה ובמחשבים שולחניים; 100 מיליון רכיבים המבוססים עליה משובצים ומוטמעים בטלוויזיות מתוך 3 מיליארד רכיבים מבוססי פלטפורמת ג'אווה הנמצאים בכלל המכשירים החשמליים והאלקטרוניים; ו-5.5 מיליארד כרטיסים חכמים מבוססי ג'אווה נמצאים במכשירי סלולר בקרב אוכלוסיית העולם. כמו כן, ציין גוסלינג, כי מספר המפתחים של שפה זו עומד על 6.5 מיליון – יותר משליש מבין מפתחי התוכנה בעולם, שמספרם מוערך ב-20 מיליון.

לדבריו, מה שיפה בג'אווה הוא בהיותה דו-שכבתית. מצד אחד, אמר, יש את השפה עצמה, ומנגד – את הקסם שביכולת של JVM (המכונה הווירטואלית של ג'אווה) לעבוד עם שפות אחרות, דוגמת PHP או Python. "מאוד נחמד לפתח את היישומים באחת מהשפות הרבות שאתה רוצה, עם הכלים שאתה בחרת, ולבסוף – להריץ אותם על גבי JVM", אמר.

גוסלינג, בן 55, נשאל על ידי אחד המפתחים בקהל מה הוא יעשה בשנת 2030, וענה, כי בכוונתו להמשיך ולעסוק בקידוד ופיתוח, על גבי מערכות מיחשוב מסיביות ומקביליות, בעלות 5,220 ליבות.

בתשובה לשאלה מה יהיה עם הג'אווה בעוד עשר שנים, ענה גוסלינג, כי המפתחים בשפה זו יכולים להיות בטוחים שהם יקבלו אז סביבת עבודה יציבה, עם יכולת להעשרה, "שיתנו להם אפשרות להתקדם בבטחה".

גוסלינג החל לעבוד בסאן ב-1984, ונודע כטיפוס צבעוני. כשהאיחוד האירופי אישר את עסקת סאן-אורקל, הוא כתב בבלוג שלו פוסט פרידה, תחת הכותרת "היה שלום, חבר ותיק". הפוסט לא כלל מילים, אלא עיבוד מחשב ובו נראים שני פינגווינים, המסמלים את לינוקס (Linux), עומדים ליד קברה של סאן. על הקבר היה כתוב: "סאן. תנוח על משכבה בשלום. 1982-2010. הרשת היא". כיתוב זה הוא פרפראזה אירונית על החזון של סאן לאורך השנים, שלפיו "הרשת היא המחשב". כמה ימים לאחר מכן כתב בבלוג: "מספיק להיות יבבניים. זה הזמן להסתכל קדימה ולהיערך לקראת השינוי, כי אנחנו חברה מאוחדת. מהחיבור של סאן ואורקל יוצא שנורקל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים