הפנטגון נזף באורקל – כי "ערערה בארסיות" על מכרז הענן

משרד ההגנה האמריקני מאשים את החברה בהפצת "דעות ספקולטיביות ומניפולטיביות שאינן מבוססות נתונים ומידע", במסגרת מאמציה לערער על המכרז הענק ● לטענת אורקל, המכרז "נתפר" למידותיה של AWS ● ההכרזה על החוזה - בהמשך החודש

אזור הענן החדש של אורקל בישראל צפוי להתחיל לפעול בקיץ. צילום אילוסטרציה: BigStock

הפנטגון הוציא לפני ימים אחדים נזיפה יוצאת דופן בחומרתה לאורקל והאשים אותה בהפצת "דעות ספקולטיביות ומניפולטיביות שאינן מבוססות נתונים ומידע", במסגרת מאמציה לערער על תהליך המכרז הענק, בן 10 מיליארד הדולרים, להגירה לענן. הנזיפה היא עוד שלב בקרב המכוער והארוך בין אורקל ל-AWS, שצפויה להיות זו שתזכה במכרז הענק.

קן גלוק, המנהל הראשי של אורקל בוושינגטון, האשים החודש את אמזון בפיתוח ובשיווק של תפיסה שגויה ושקרית לגבי מהו מחשוב ענן. הוא הסביר כי התפיסה השקרית נועדה לקדם את סיכוייה של אמזון לזכות במכרז JEDI (ר"ת Joint Enterprise Defense Infrastructure) של הפנטגון. משמעותו של המכרז שהוציא משרד ההגנה האמריקני היא, הלכה למעשה, אספקת שירותי ענן למגזר הביטחוני-ציבורי בארצות הברית. ההכרזה על הזוכה צפויה החודש – כחודש לאחר המועד המקורי שקבע המשרד.

גלוק אמר השבוע כי יצר תרשים זרימה צבעוני בן עמוד אחד, בו הוצגו תמונות של מנהלי אמזון, בכירי משרד ההגנה האחראים על מכרז JEDI, עם הכותרת "קנוניה ליצירת מונופול בן 10 שנים בפנטגון". בין התמונות נכללה גם זו של ג'ים מאטיס, לשעבר שר ההגנה בממשל טראמפ. כשנשלח לוושינגטון פוסט, המסמך תויג תחת הכותרת "המבוקשים ביותר". גלוק מסר שלא שלח את התרשים לפנטגון, אלא רק לחבריו באורקל. הוא הוסיף כי תלה גרסה גדולה של המסמך בחלון הקומה השנייה של משרדו וכי היא צולמה על ידי CNN. הרשת פרסמה את אותה התמונה ודיווחה כי היא נצפתה ונדונה על ידי טראמפ.

אליסה סמית', דוברת משרד ההגנה, שלחה השבוע מייל לעיתונאים, בו נאמר כי "פקידים בכירים במשרד ההגנה שהיו מעורבים ישירות בעבודה על הליכי המכרז, יחד עם בכירי IT המופקדים על קבלת ההחלטות הקריטיות הקשורות ל-JEDI, הציבו תמיד את האינטרסים של אנשי הצבא והלוחמים בראש. הם פעלו בלא משוא פנים, דעות קדומות או אינטרס אישי. לא ניתן לומר את אותו דבר על כל הצדדים לוויכוח על JEDI".

אורקל סירבה להתייחס לדברי סמית'.

מרוץ סוער במיוחד לזכייה במכרז

הבחירה בזוכה במכרז הענק תיעשה בנפרד מפסיקת בית המשפט הפדרלי בגין תביעתה של אורקל, שערערה על הליך המכרז שלטענתה, נעשה שלא באופן הגון ותוך הענקת עדיפות לחברת הענן של אמזון – AWS.

דבריו של גלוק הם חלק מקרב שמתנהל בין שתי החברות. מאז שהפנטגון הכריז על פרויקט JEDI לבניית פלטפורמת מחשוב ענן לתמיכה במערכות נשק ולאחסון נתונים מסווגים עבור צבא ארצות הברית, החל מרוץ סוער במיוחד לזכייה, שבו השתתפו בתחילה מרבית חברות הטכנולוגיה הרלוונטיות הגדולות, בכללן יבמ, גוגל, מיקרוסופט, AWS ואורקל. כולן היו להוטות לזכות בחוזה הרווחי, שלמעשה הוא חוזה IT שהוא יותר מחוזה IT – ענן מסחרי כולל, שבכירי המשרד מציגים כאמצעי לחולל מהפכה ביכולות הצבא לבצע ביעילות משימות ולהגן על המולדת. הוא מתאפיין בנפח בלתי מוגבל ויהיה הענן הגדול ביותר בשימוש הפנטגון.

במהלך שלבי המכרז השונים צצה התפיסה, שאותה קידמו כמה מהמתמודדות ולאחר מכן הובילה אותה אורקל, שלפיה חוזה JEDI "נתפר" למידותיה של AWS. זאת, לצד טענות לגבי הענקת חוזה עצום ממדים וארוך טווח לספקית ענן אחת. הטענות האלה קיבלו חיזוק לאחר שבאפריל השנה הודיע הפנטגון כי מספר המתמודדות במכרז צומצם לשתיים: AWS ו-Azure, הענן של מיקרוסופט – שתי ספקיות הענן הגדולות בתעשייה.

עוד לפני כן, בדצמבר האחרון, הגישה אורקל תביעה נגד משרד ההגנה. מיד לאחר מכן AWS ביקשה – ובקשתה התקבלה – להצטרף לתביעה כנתבעת, תוך פיתוח התפיסה שלפיה אורקל טועה בהבנתה את החוק. לפני ימים אחדים תביעתה נדחתה.

אורקל, לעומתה, טענה כי הליך הגשת ההצעות למכרז נוהל תוך ניגודי אינטרסים. כהוכחה טענה החברה שהיא קיבלה פרטים אודות עובד ממשל פדרלי אחד, דיפ אובהי, ששימש כמנהל פרויקט מחשוב הענן במשרד ההגנה, ושקרא לעמיתים שתמכו ביריבי AWS "טמבלולים, טיפשים". עוד טענה החברה שלאובהי ולאנטוניו דמרטינו, ראש הסגל של סגן שר ההגנה, יש ניגוד אינטרסים, בשל מערכות היחסים שלהם עם AWS. אובהי, על פי אורקל, עבד עבור AWS ודמרטינו שימש כיועץ לה, בטרם החל לעבוד במשרד ההגנה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים