מארק האמיל – לוק סקייווקר מ"מלחמת הכוכבים" – מחרים את פייסבוק

אפשר לכנות זאת 'מלחמת מארק במארק' או 'מלחמת בני האור בבני החושך', אבל איך שלא נסתכל על כך - זו מלחמה של רבים בפייסבוק במטרה אחת: לגרום לה לא לפרסם מודעות פוליטיות בלי לברור אותן ולסנן מהשירות שלה כאלו שמכילות שקרים ופייק ניוז

מארק האמיל - שגילם את לוק סקייווקר ממלחמת הכוכבים - בטקס הטבעת כוכב על שמו בשדרת הכוכבים של הוליווד. צילום: BigStock

אחד מהשחקנים הראשיים של סדרת סרטי "מלחמת הכוכבים", מארק האמיל שגילם את לוחם הג'דיי לוק סקייווקר, הודיע שהוא מצטרף ובגדול למבקרי פייסבוק וסוגר את חשבונו ברשת החברתית הדומיננטית. הסיבה לחרם – פייסבוק והמנכ"ל שלה, מארק צוקרברג, לא מצנזרים מודעות פוליטיות בפלטפורמה.

האמיל הודיע על החלטתו בטוויטר ובישר לעוקביו בציוץ כי מחק את חשבון הפייסבוק שלו, מכיוון שצוקרברג "מעריך רווח יותר מאשר כנות". הוא כתב שהוא "מאוכזב" מכך, הוסיף כי ברור לו ש"בגדול בעבור העולם זה 'למי אכפת?' ענק, אבל אני אשן טוב יותר בלילה".

אם כבר מזכירים את טוויטר – ג'ק דורסי, מנכ"ל הרשת החברתית המצייצת שבה בחר האמיל להתבטא בעניין המדיניות של פייסבוק, עדכן באוקטובר 2019 את עוקביו ואת העולם על בחירה בדרך הפוכה מזו של המתחרה הענקית בהובלתו. הוא כתב שטוויטר לא תאפשר בכלל פרסום מודעות פוליטיות בפלטפורמה שלה, וצייץ שאין זה "אמין" לומר שפועלים למניעת מידע "מטעה" בפלטפורמה, באותו זמן שמאפשרים לאנשים לשלם בעבור פרסום פוליטי ממוקד.

מאז שפייסבוק בישרה לפני כארבעה חודשים על המדיניות החדשה שלה – שבמסגרתה תחדל מלסקור מודעות פוליטיות ולהסיר תכני פרסום פוליטיים שסומנו ועלולים להיות שקריים – היא עומדת בפני לחץ אינטנסיבי מצד התקשורת, מאנשי ציבור ופוליטיקאים, ואפילו מעובדיה שלה, לחזור בה מגישתה זו.

אם פייסבוק הייתה קיימת בגרמניה הנאצית... סשה ברון כהן. צילום: BigStock

אם פייסבוק הייתה קיימת בגרמניה הנאצית… סשה ברון כהן. צילום: BigStock

החברה חטפה ביקורת קשה מרבים, כשאחד הבולטים במבקריה היה גם הוא שחקן – סשה ברון כהן, שבחר להתריס כנגד החברה כשנאם בנושא שנאה ואנטישמיות בוועידת הליגה נגד השמצה, כי "אם אתה משלם להם, פייסבוק תריץ כל מודעה פוליטית שאתה רוצה, גם אם זה שקר". ברון כהן המשיך וטען כי "תחת ההיגיון המעוות הזה, אם פייסבוק הייתה קיימת בשנות ה-30', היא הייתה מאפשרת להיטלר לפרסם מודעות של 30 שניות על 'הפתרון' שלו ל'בעיה היהודית'". לעומתו נשמע האמיל לוחם הג'דיי עדין במיוחד.

לראות פחות מודעות בנושא פוליטי וחברתי

השנה היא כבר 2020 וזו שנת הבחירות לנשיאות ארה"ב, כך שנושא הפרסומים הפוליטיים הולך ונהיה אקוטי לא רק בכלל לעולם אלא לאמריקנים בפרט.

לפני ימים ספורים הודיעה פייסבוק על פיצ'רים חדשים שיאפשרו לאנשים לראות פחות מודעות בנושא פוליטי וחברתי בפייסבוק ובאינסטגרם, שבבעלותה, אבל היא בכל זאת הפגינה דבקות במדיניות המקורית שלה לא לצנזר מודעות מפוליטיקאים, בטענה שאין זה מתפקידה לפקח על דבריהם לציבור, שאמור, לדידה, להיות מי שיבחן את אמיתות פרסומיהם לבדו. "בסופו של דבר, אנחנו לא חושבים שחברות פרטיות צריכות לקבל החלטות לגבי מודעות פוליטיות", נכתב בפוסט מטעם פייסבוק בתחילת השבוע.

העדכון של התכונות, שכוונתו הייתה להרגיע קצת את הרוחות, דווקא יצר לחץ מחודש מצד גורמים שרוצים שפייסבוק תשנה את מדיניותה זו, ונראה כי הוא שהניע את האמיל להודיע כי בחר להחרים את פייסבוק כעת.

פייק ניוז. צילום: BigStock

פייק ניוז. צילום: BigStock

למרות טענותיו של האמיל שצוקרברג מקדש רווחיות יותר מאשר כנות, מנכ"ל הרשת החברתית הדומיננטית בעולם דווקא התעקש כי ההחלטה בנוגע לפרסומים הפוליטיים אינה מונעת משיקולים כספיים. באוקטובר הוא סינגר על החלטת החברה בהובלתו ואמר כי "מבחינה עסקית, המחלוקת שזה יוצר עולה בהרבה על האחוז המצומצם ביותר של רווח שזה יניב לעסק שלנו. המודעות הללו מפוליטיקאים יהיו פחות מ-0.5% מההכנסות שלנו בשנה הבאה", הסביר צוקרברג.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים