כיצד עשויה הגבלת ענקיות האינטרנט להשפיע על סטארט-אפים בישראל?

במפגש שהתקיים בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, אמרה עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, כי הגבלת ענקיות האינטרנט עשויה להיות בעלת "השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית ועל המודלים העסקיים של סטארט-אפים", וציינה, כי "הרשות בוחנת בימים אלה את הנושא לעומק"

עו"ד מיכל הלפרין, ראשת רשות התחרות. צילום: יח"צ

"נושא מרכזי המעסיק כיום את רשויות התחרות בעולם וכן בישראל הוא ההתמודדות עם אתגרי הכלכלה הדיגיטלית, וכוחן הרב של ענקיות האינטרנט", אמרה עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות במשק, "ולצורך זה הקימה הרשות צוות כלכלה דיגיטלית. הדילמה היא, שחברות כמו גוגל, פייסבוק, אמזון, אפל ונוספות התעצמו, והן בעלות כוח השפעה רב על הצרכנים ועל הכלכלה. מצד אחד, הן מציעות מוצרים ושירותים לטובת הציבור, ומנגד – הצלחתן מתבססת על יתרונות לגודל ולהיקף הרשת, ולמתחרים חדשים קשה להתמודד מולן".

הלפרין אמרה את הדברים במסגרת מפגש סטודנטים לתואר ראשון בניהול שהתקיים בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, בהשתתפות פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה לניהול, ד"ר כרמית תדמור, ראשת החוג לניהול בפקולטה, ועו"ד שמואל קרייניק, מרצה בקורס "יסודות המשפט העסקי".

הלפרין ציינה כמה מהלכים רלוונטיים לבחינה, הנשמעים בשיח הציבורי הבינלאומי, של הגבלת ענקיות האינטרנט, והם – פירוק חברות אלה, שיתוף מתחרים במידע שצברו, או החמרה רבה יותר על מיזוגים עתידיים שלהן. ההחמרה היא במטרה לאפשר לסטארט-אפים להתפתח ולגדול לחברות שיכולות לייצר סביבה תחרותית. לדבריה, "זהו צעד שיכולה להיות לו השפעה משמעותית על הכלכלה הישראלית ועל המודלים העסקיים של סטארט-אפים. מדיניות מסוג זה יכולה להשפיע על כך, שיצמחו חברות שיתפתחו לאורך שנים, ואף יכולות להגיע לחברות Unicorn, ששווין מעל מיליארד דולר. הרשות בוחנת בימים אלה את הנושא לעומק".

עוד ציינה הלפרין, כי הנציבות האירופית היא הראשונה שהחלה לנקוט צעדי אכיפה נגד גוגל וקנסה את החברה ביותר משמונה מיליארד דולר בשלושה הליכים שונים. על הליכים אלה  גוגל ערערה וההליך מתברר עדיין בבית הדין האירופי.

פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה על שם קולר באוניברסיטת תל אביב. צילום: יח"צ

פרופ' משה צבירן, דקאן הפקולטה על שם קולר באוניברסיטת תל אביב. צילום: יח"צ צילום: ישראל הדרי

פרופ' משה צבירן התייחס בדברי הפתיחה לחשיבות השמירה על שוק תחרותי, תוך התנהלות הוגנת של השחקנים בשוק, ואמר, כי "כחלק מראייה זו, אנו מקנים את הידע והכלים של יסודות המשפט העסקי לדור העתיד של המנהלים".

עו"ד קרייניק אמר, כי "דיני התחרות משקפים את הקשר ההדוק בין עולמות המשפט והכלכלה, וכי חוק התחרות החדש מאפשר להגדיר מונופול גם אם נתח השוק שלו קטן מ-50%, אך יש לו השפעה משמעותית על השוק". כמו כן, הוא ציין את המהלכים שנקטה רשות התחרות נגד מונופולים המנצלים את מעמדם, ובכלל זה הטלת קנסות בהיקף מיליוני שקלים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים