הילרי קלינטון על מארק צוקרברג: "הוא טראמפיאני"
מזכירת המדינה האמריקנית לשעבר - ומי שהובסה על ידי דונלד טראמפ בבחירות האחרונות לנשיאות - טענה שצוקרברג הוא אוטוריטרי, ושהרשת החברתית הדומיננטית שלו תקדם שוב את טראמפ בבחירות הקרובות שיחולו השנה, ותביא באופן יזום לניצחונו
מזכירת המדינה של ארה"ב לשעבר, הילרי קלינטון, ומי שנוצחה על ידי דונלד טראמפ בבחירות הקודמות לנשיאות המדינה, התבטאה בביקורתיות על מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, בראיון שהעניקה באחרונה ל-The Atlantic.
הראיון עם קלינטון נערך במהלך בפסטיבל הסרטים סאנדנס, שם היא מקדמת סרט תיעודי חדש של Hulu על קמפיין הנשיאות שלה משנת 2016.
במהלך הדבריה התייחסה קלינטון בין השאר לנושא שמשך אל פייסבוק ביקורת קשה – החלטת הרשת החברתית הדומיננטית של צוקרברג לאפשר פרסום מודעות פוליטיות בפלטפורמה, בלי שתופעל עליהן בדיקה או צנזורה, על אף שהן עלולות להוליך שולל. בהקשר הזה אמרה קלינטון על צוקרברג ש-"הוא טראמפיאני", ו"סמכותני", והבהירה שלדעתה פייסבוק "לא רק עומדת לבחור מחדש את טראמפ, אלא מתכוונת לגרום לטראמפ להיבחר מחדש".
לדבריה, היא "לא ממש ידעה שזה קורה לה", כאשר הצוות של טראמפ השתמש באינטרנט ובממים כחלק אינטגרלי מאסטרטגיית הקמפיין שלו בבחירות שהתקיימו לפני קצת יותר משלוש שנים.
כזכור, בפרשת הפרת הפרטיות החמורה שבה הייתה מעורבת הרשת החברתית של הענקית ממאנלו פארק, שזכתה לכינוי 'פרשיית קיימברדג' אנליטיקה', אפשרה פייסבוק להעביר לחברת המחקר והייעוץ הפוליטי שעבדה בעבור מטה טראמפ מידע פסיכולוגיסטי על עשרות מיליוני משתמשיה לצורך קידום הקמפיין של טראמפ ובחירתו לנשיאות.
קלינטון מתחה ביקורת על פייסבוק וצוקרברג על כך שלא רצו להסתבך ולהכעיס את טראמפ עם התעסקות, ואולי צנזור, של סרטונים או תמונות שפורסמו לטובתו. "זה מה שאני מאמינה בו. וזה פשוט עושה לי חור בבטן", אמרה.
פייסבוק – נערכת לבחירות ולפייק ניוז
בהתייחסה לסירובה של פייסבוק להסיר סרטונים שעברו מניפולציית עריכה, ושבהם הצטיירה במכוון יו"ר בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי, כמי שאינה קוהרנטית ומבולבלת, הזהירה קלינטון, בתוך שהיא משתמשת שוב באותו מינוח, כי ענקית המדיה החברתית היא "אוטוריטרית".
יצוין כי השבוע עדכנה פייסבוק ישראל אודות היערכותה של הרשת החברתית למלחמה בפייק ניוז לקראת בחירות. אחת הדרכים העיקריות להפצת פייק ניוז היא סרטונים. בפייסבוק מבטיחים כי הם משתמשים בכלים שונים (בין השאר בכאלו שנוספו לפני כמה שבועות) ובבינה מלאכותית, על מנת לגלות את הסרטונים הללו – ולהסיר אותם במידת הצורך.
בנוסף, לפי פייסבוק, היא השיקה כלים שונים, עולמיים אך בהתאמה לישראל, שתפקידם למנוע פרסום של מודעות עם מידע לא נכון ושימוש שלא תואם למדיניות השימוש של החברה, או כלים שמציעים שקיפות רבה יותר של המודעות הפוליטיות, ובחלקם של המודעות בכלל. כך, כל גוף שמפרסם מודעות בעלות הקשר פוליטי, גם אם הן כוללות רק את המילים "צאו להצביע" או שמו של חבר כנסת, נדרש לעבור תהליך אימות זהות – כולל הצגת תעודת זהות והשוואה בין הפרטים בה לנתוני העבר של חשבון הפייסבוק שלו. כמו כן, לצד כל מודעה שכוללת מסרים פוליטיים מצוין מי פרסם אותה ומי שילם עליה. דף השקיפות שהשיקה הרשת החברתית מאפשר למשתמשים לראות לגבי כל מודעה (לאו דווקא פוליטיים) מי פרסם אותה וטרגט אותה אליהם, ובמקרים של גופים פוליטיים גם כמה זה עלה להם. באשר לדפים, המשתמשים יכולים לראות מי מנהל את הדף והאם הוא שינה את שמו.
פוליטיקה? שהציבור ישפוט
אולם קלינטון, כך ניתן היה להתרשם, לא מצליחה לסמוך על פייסבוק כעל גוף ששוף לאובייקטיביות נטו. "אתה מרגיש שערכת משא ומתן עם כוח זר לפעמים", אמרה בהתייחס לשיחות וקשרים שהיו לה "ברמות הגבוהות ביותר" עם פייסבוק. על צוקרברג עצמו היא הדגישה כי הוא "חזק מאוד", והוסיפה ש"זו חברה עולמית שיש לה השפעה עצומה בדרכים שאנחנו רק מתחילים להבין".
נזכיר כי הבוס של פייסבוק סירב לקריאות לצנזר בפלטפורמה שלו מידע מטעה בהקשרים פוליטיים, בעיקר לפני בחירות, וטען כי הוא משאיר למשתמשים את הזכות לשפוט בעצמם את תוכן המודעות הפוליטיות שפורסמו ויפורסמו בפייסבוק. "אני מאמין שיש לנו שני תחומי אחריות", אמר צוקרברג לסטודנטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון בסתיו האחרון, "להסיר בצורה היעילה ביותר שניתן תוכן, כשהוא עלול לגרום לסכנה ממשית, ולהילחם כדי לקיים הגדרה רחבה ככל האפשר של חופש הביטוי – ולא לאפשר להגדרה של מה שנחשב כמסוכן להתרחב אל מעבר לנדרש".
פייסבוק לא הגיבה לדבריה האחרונים של קלינטון.
תגובות
(0)