תביעה נגד אורקל: "שיחדה לקוחות לעבור לענן שלה"
לפי התביעה, שהגישה חברה גרמנית, אורקל התקינה את תוכנת האון-פרמיס שלה אצל הלקוח כך שההוצאות שלו יחרגו מגבולות הרישיון - מה שגרר איום בקנס גבוה מצידה והסכמה לבטל אותו אם הלקוח היה רוכש את שירות הענן שלה
חברה גרמנית בשם יוניון אסט מנג'מנט הגישה באחרונה כתב תביעה נגד אורקל בבית המשפט הפדרלי שבקליפורניה, בטענה שענקית ה-IT ניפחה את ההכנסות שלה מהענן, והכריחה ואף שיחדה לקוחות שלה כדי שיעבירו את המחשוב שלהם לענן שלה.
כתב התביעה, המונה 164 עמודים, הוא הפעם השלישית שבה מנסה החברה להביא את אורקל למשפט בנושא, אחרי שנכשלה פעמיים – ב-2018 וב-2019.
בין השמות המעניינים שניתן למצוא בכתב התביעה נמצאים מייסד אורקל, לארי אליסון, ושני המנכ"לים דאז – מארק הרד, שבינתיים נפטר, וצפרא כץ, שמשמשת כיום בתפקיד לבדה. התביעה טוענת שהמנהלים הבכירים של אורקל "רצו מאוד לנפח בצורה מוטעית את ההכנסות של החברה מהענן, על ידי שימוש בעסקאות מהונדסות באמצעות תוכנית התשלומים של החברה".
שם מעניין נוסף שמופיע בתביעה הוא תומאס קוריאן, שהיה מנהל מחלקת הענן של אורקל וכיום משמש כמנהל גוגל קלאוד.
אסטרטגיית ABC
טענת התובעת היא שאורקל השתמשה באסטרטגיה בשם Audit, Bargain, Close (ביקורת, משא ומתן, סגירה), שמטרתה הייתה להכריח לקוחות לשכור את שירותי הענן שלה. אורקל, כך נטען, הייתה מתקינה את תוכנת האון-פרמיס שלה בסביבת העבודה הקיימת של הלקוח עם העדפות אוטומטיות, וכתוצאה מכך, וללא ידיעתו, ההוצאות על השימוש חרגו מגבולות הרישיון.
"אחרי שהלקוח היה נופל במלכדות הזו, אורקל הייתה עורכת בדיקה של לקוחות האון-פרמיס שלה, כדי למצוא אם היו חריגות מהרישיון. כשהיא מצאה את החריגות, היא הייתה מאיימת בקנסות גבוהים מאוד, שאותם הסכימה לבטל או להפחית בתמורה לכך שהלקוח ירכוש רישיון לזמן קצר בענן, שהלקוח לא רצה וגם לא התכוון להשתמש בו", נכתב בכתב התביעה.
התובעים צירפו תכתובת מיילים מ-2017 שבה קוריאן, כשעוד עבד באורקל, כותב שהוא "עומד תחת לחץ בלתי רגיל משני המנכ"לים ומאליסון, מאחר שממשק המשתמש במערכת ניהול הענן הוא גרוע ואי אפשר להגן על איך שהוא נראה". קוריאן מצוטט בכתב התביעה כשהוא קורא לממשק "בושה וחרפה".
אופיר נחמני, מייסד IOD טכנולוגיות ענן ואנליסט בכיר בתחום, מאמין שאם הדבר נכון, הרי שהבעיה היא שאלת הערך ללקוח: "חברות לגאסי נמצאות במרוץ להבאת הלקוחות שלהן לפתרון הענן שלהן, כדי להבטיח את עתידן, אך חלקן כבר איחרו את הרכבת", אמר. "הדבר החשוב ביותר עבור חברה שנותנת שירותי ענן, וכל שירות שהוא, למעשה, הוא ליצור ערך. במידה שהעניין המתואר בכתב התביעה נכון, הרי שהבעיה היא שאין למוצר שאותו הציעה אורקל ללקוחותיה ערך עבורם, ופרקטיקות מהסוג הזה, במידה שאכן בוצעו, אולי יעלו את נתוני המכירות בטווח קצר, אבל יזיקו בטווח הארוך".
מאורקל נמסר כי אין לתביעה כל שחר והחברה תשמיע את טיעוניה בבית המשפט.
תגובות
(0)