ארה"ב ביטלה את עסקת כיפת ברזל – כי ישראל סירבה לתת את קוד המקור

במקום זאת, ישראל סיפקה לאמריקנים מידע הנדסי, שלא סיפק אותם - כך מדווחת התקשורת בארצות הברית ● כמו כן, לטענת צבא ארצות הברית, התגלו בעיות בשילוב של כיפת ברזל במערכת ההגנה שלו ופגיעויות סייבר

סוללת כיפת ברזל. צילום: BigStock

צבא ארצות הברית ביטל את העסקה שבמסגרתה הוא אמור היה לקנות מישראל סוללות של כיפת ברזל, נוספות על אלה שכבר קנה – כך לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית. על פי האמריקנים, הסיבה לכך היא חוסר התאמה בין הטכנולוגיות של כיפת ברזל לאלה שמשמשות את צבא ארצות הברית והעובדה שישראל סירבה, לטענתם, לתת להם את שורות קוד המקור של המערכת המשמשת את סוללות הטילים.

עלותו של הפרויקט, שאמור היה להימשך עד 2023, עמדה על יותר ממיליארד דולר. הגנרל מייק מארי, ראש מנהלת העתיד של צבא ארצות הברית, אמר בקונגרס האמריקני כי "לקח לנו זמן רב יותר משרצינו לרכוש את שתי הסוללות הראשונות במסגרת העסקה". הוא ציין כי "אנחנו מאמינים שאנחנו לא יכולים לשלב אותן (את מערכות כיפת ברזל – י"ה) במערך ההגנה האווירי שלנו, בגלל אתגרים של אי תאימות, סייבר וכמה נוספים". בסופו של דבר, האמריקנים החליטו לזנוח את המשך העסקה, שתחילתה בשתי סוללות שהם קנו מישראל בשנה שעברה.

צבא ארצות הברית גילה את הבעיות במהלך ניסיונות להטמיע רכיבים וטכנולוגיות מכיפת ברזל ב-IBCS, מערכת הקרב המשולבת שלו, שכוללת רדארים, משגרים ומערכות הפעלה. עם זאת, על פי ההערכות, ההחלטה שלו שלא להמשיך עם העסקה לא נבעה מבעיות אלה, כי אם מהסירוב הישראלי לתת לו את קוד המקור של כיפת ברזל. במקום זה, ישראל סיפקה לאמריקנים מידע הנדסי אודות המערכת – שלא סיפק אותם.

כיפת ברזל, שהיא פרי פיתוח משותף של רפאל, התעשייה האווירית (כולל החברה הבת שלה, אלתא) וריית'ון, הצליחה, בשיעור של כ-85%, ליירט טילים שירו ארגוני הטרור בעזה לעבר ישראל מאז שנכנסה לשימוש ב-2011. לצבא ארצות הברית אין מערכת הגנה ספציפית לטילים קצרי טווח, אם כי הוא משתמש לצורך זה במערכת THAAD, שמיועדת ליירוט טילים מכל הטווחים.

ממשרד הביטחון נמסר כי "'כיפת ברזל' הינה מערכת ההגנה האווירית הטובה מסוגה בעולם, עם יותר מ-2,000 יירוטים מבצעיים ויותר מ-90% אחוזי יירוט. מדינת ישראל מודה לממשל האמריקני על שותפות רבת שנים בפיתוח וייצור המערכות הישראליות להגנה מפני טילים. בחירת הממשל האמריקני להצטייד בשתי סוללות מלאות של 'כיפת ברזל', על כלל רכיביה, ובחינת שילוב רכיבי מערכת 'כיפת ברזל' בפתרון ארוך טווח – הינה הבעת אמון והכרה ביכולותיה של המערכת ובאיכות התעשיות הביטחוניות הישראליות. ישראל ממשיכה בשיח מקצועי, פורה וענייני עם גורמי הממשל והצבא האמריקני, הן באשר לרכש שתי הסוללות שהצבא האמריקני כבר ביצע, והן באשר לשילוב מרכיבי מערכת כיפת ברזל במערכות אמריקניות כפתרון רחב יותר".

השתתף בהכנת הידיעה יוסי הטוני

תגובות

(21)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ש

    בושה לממשלה ההזויה ולמשרד הביטחון -למה הם מפרסים על המשלוח של כיפת ברזל לאוקראינה-פשוט הממשלה הזאת תוקעת עוד מספר לקבורת במערכת היחסים עם רוסיה, עד לאן הטמטום שלה תגיע.

  2. חיליק

    נשאלת השאלה העקרונית האם המימון האמריקאי כלל בהסכם גם את קוד המקור? צריך לזכור שהאמריקאים הם אלו שתרמו את הכסף לפיתוח הזה.(לפחות את מחציתו) מובן שישראל רוצה לשמר לעצמה את העצמאות על המערכת ויכולת השווק זאת ללא תלות אמריקאית. כאחד שקצת בקי בהתנהלות הישראלית אני מניח שיש דברים הנסתרים מעין ואינם ידועים לנו, כרגיל הכתבה עסקה בשפך של שבחים והילולות על כיפת ברזל. היו בטוחים שלא מספרים לכם את הדברים הרלוונטים להבנת העניין אלא מורחים אותנו.

  3. עין אלחמאר

    טוב מאוד עכשיו אני אשן בכיף במ''מד.והאמריקקים שינסו למצוא את התרופה לקורונה בחינם.

  4. אדם

    מצער לשמוע על הביטול אבל אין בררה, האמריקאים סוחרים ממולחים ועם קוד המקור יוכלו ליצר לעצמם כיפות ברזל ו"לדפוק" לנו את השוק הכלל העולמי, הכל כאן זה ענין של כסף, וכל השאר תירוצים ונסיונות אפילו להציג המערכת עם כשלים כדי שמדינות ירכשו מוצרים שלהם. ואגב התשובה של משרד הבטחון מצוינת ודיפלומטית ולא שורפת גשרים וקשרים כי מחר הכול יכול להתהפך. לטוב ולרע, רק נקווה שביבי לא יתן את הקוד כפי שאישר למצרים לרכוש צוללות..., מצרים עם 100 מליון איש בונה כעת צבא עצום ומתקדם...ובטלויזיה המצרית סדרות על קריסתה של ישראל...

  5. מנשה

    מעניין מתי ביבי(חברו של טראמפ) יעביר להם מבלי להוועץ כמו עם הצוללות

  6. ניב

    מדהים איך משהב"ט נותן תשובה שכ"כ לא קשורה לכתבה. כאילו שהכתבה עסקה בשבחים מופלגים שקיבלה ישראל על כיפת ברזל - ולא על הכשלים שהיא מואצת בו. כנראה שהמדינה הבינה שהעם הישראלי כה טיפש, שאפשר לסבן אותו עם תשובות, שלא רק שאינן קשורות לשאלה או לכתבה, אלא אף לתת תשובה הפוכה לגמרי לכל העובדות שמוצגות בשאלה ובכתבה. הזילזול באינטילגנציה של לפחות חלק מהעם נוסק לשחקים. מעניין אם יום אחד העם היושב בציון יפסיק להיות כזה טיפש ויעיף את השקרנים של המדינה ויחליפם באנשי מקצוע שאינם מזלזלים באינטילגנציה.

  7. חגי

    כביכול *אם* באמת יש להם בעיה, אז הבקשה היא חצי לגיטימית (כי אפשר היה גם לבקש שההתאמות יטופלו בישראל), אבל הסירוב לתת את הקוד הוא עוד יותר לגיטימי. משהו אומר לי שזו לא באמת בעיה אלא משחקים "פוליטיים" ברמת הרכש - אחרי שהאמריקאים יקבלו סירוב ויעשו קצת שרירים פתאום הם יהיו מוכנים לפתרונות אחרים.

  8. שאול

    לא חדש. כחלק מהסיוע האמריקאי, הם דורשים קודי מקור של כל התכנות המשמשות את המתקנים, כדי לאפשר לצבאות השונים ודארפ"א לבצע עדכונים והתאמות פנים. אותו הדבר היה במקור בסיפור ה"עבודה בעיניים" שבזמנו היה כרוך בכל מיני פרוייקטים, בין היתר של מתקן "חולץ נעליים" של ח"א באחד מבסיסי ח"א בדרום, ועוד כמה פיתוחים שונים. זו השיטה של ארה"ב במסגרת הסיוע הבטחוני לפיתוח כל מיני דברים, ובגלל זה, המדינה לעיתים, מעדיפה שלא להשתמש בתקציב האמריקאי לצרכים אלו. מספיק תראו את ה"אמברגו" שהוטל על העברת מידע למל"טים לסין ע"י התעשייה האווירית לפני מספר שנים...

  9. אנטולי

    טוב שלא הביאו שום קוד לארצות הברית למה אם הם רוצים יכולים למכור אותו לגורמים אחרים..... כדי לייצור פה עוד מלחמה ועוד כסף...... טוב שכך לדעתי!

  10. קובי פרי

    אים עשינו זאת מתוך הסכמה ובהנה מיצידם בררך מכובדת ולא חוצפנית מצידינו כפי שקורה לעיתים קרובות אז אולי נוכל לישון בלילה...

  11. חיים סלמה

    זה מה שיש נקווה שזה יהיה יותר גרוע

  12. ליאורה

    חשוב להדגיש שמצרים כלל אינה זקוקה כעת לגז מישראל עקב גילוי מאגרים עצומים בשטחה שלה.

  13. Sol

    אם יעלה נקניק כשר כמו ברני סנדרס הוא יעביר אותו לערבים. שיעבדו עם קרפייון במקום קוד

  14. שמואל

    רצו לגנוב לנו את קוד המקור ולהעתיק ,לו מתאים ככה ורגע בעצמנו אנו מייצרים אז למה יש לנו רק .. סוללות

  15. Dee

    תמהתני, אם ארה״ב נותנת לנו את הקודים של כל מה שאנו קונים ממנה... חוצפה!

אירועים קרובים