משבר הקורונה מביא לפריחה מואצת של פתרונות IoT

משבר הקורונה לימד אותנו כי העבודה מהבית, רכישה של מזון באופן מקוון, קשר לא ישיר עם המשפחה, קשר עם לקוחות בחו"ל וגם הדרכות, אכן אפשריים, ורק צריך להתרגל לאמצעים שעומדים לרשותנו ● אחרי משבר הקורונה בטוח נפגוש עולם שונה, וה-IoT יהיה חלק נכבד בעידן החדש

13/04/2020 12:00
דניאל ארנרייך, יועץ להגנת סייבר למערכות בקרה תעשייתיות ולמערכות תפעוליות. צילום: ניב קנטור

שמירה על השגרה והישרדות בתקופת הקורונה הציבה אתגרים משמעותיים לאוכלוסייה, למפעלים, למנהלים, לחנויות, למסעדות ועוד, מהסוגים שלא הכרנו ולא התכוננו להתמודד מולם. למדנו כי העבודה מהבית, רכישה של מזון באופן מקוון, קשר לא ישיר עם המשפחה, קשר עם לקוחות בחו"ל וגם הדרכות, אכן אפשריים, ורק צריך להתרגל לאמצעים שעומדים לרשותנו.

כאשר נוצר ביקוש, באים גם פתרונות שנותנים מענה משודרג לצרכים החדשים. המונח והמוצרים של "האינטרנט של הדברים" (IoT) אינם דבר חדש אבל, כעת יותר מתמיד בא לעזרתנו כדי לענות על הצרכים החדשים. אם רק נרצה, נוכל לפגוש את ה-IoT במגוון יישומים, כגון בית חכם,  תפקוד בעיר חכמה ועוד.

מערכת זו כוללת כמה מרכיבים חיוניים, שחלקם נדרשים מהמשתמש וחלקם מספק השירות:

  • אמצעי לאיסוף הנתונים או הקלדה של דרישות המשתמש (טאבלט או מכשיר סמארטפון).
  • רשת תקשורת משולבת, המאפשרת העברת המידע: רשת בלוטות', רשת ביתית, רשת סלולרית ועוד.
  • ספק שירות שמוכן לקלוט את הדרישה לשירות ולבצע את הפעולות הנדרשות, כולל אספקה למזמין.
  • מערכת מחשוב בענן, המאפשרת לבצע את התהליך המבוקש תוך פרק זמן אפסי ובאמצעות שימוש בנתונים רלוונטיים שנלמדו מכמה מקורות, ושימוש בתהליכי אנליטיקה של ביג דטה.
  • ובסוף…. קליטה של התוצאה בצורה של משלוח מוצרים, מידע מוצג בנייד או כל אמצעי שמתאים.

אתמקד כאן בנושא הבוער ביותר, שהוא רכישת מזון באמצעות משלוחים.

התהליך החל לפני כמה שנים באמצעות שיחת טלפון עם המוקדן ברשת המזון. בהמשך, למדנו להקליד את רשימת הקניות באמצעות צפייה באתר של הרשת. בשלב הבא כבר מיקדנו את ההזמנה בעיקר למוצרים מוזלים או אלה הכלולים במבצעים. בהמשך כבר הופיעו ספקי שירות, שבאתר שלהם ניתן היה לראות השוואה בין מחירים. ברקע, קיימות כמובן מערכות מחשוב, שמנתבות את המענה לכל לקוח ומדרבנות אותו לרכישה.

כאשר יש צורך חדש, מופיע גם מענה חדש ויצירתי, כגון האתר COVID.REXAIL.CO.IL , המאפשר לשלוח הזמנה מסודרת לחנות מעודפת, תוך שימוש באמצעי מאובטח, כפי שמפורט באתרים אלה, כדי להקטין חשש הקונים. כבר למדנו לצרוך את השירות, ומה בהמשך?

  • נצמיד טאבלט ייעודי למקרר ונרשום בתפריט נוח וידידותי את המוצרים להזמנה הבאה.
  • טאבלט יתקשר פעם בכמה ימים, לפי רצוננו, לספק השירות וישלח אליו את ההזמנה.
  • מתי המוצרים יגיעו?…. אין בעיה, כי הספק יודע שאנחנו זמינים רק בין שעות 5-7 אחה"צ.
  • האם הזמנה תישלח לאותה החנות ? לא, כי היא תישלח לחנות שמציעה את המחיר הנמוך.
  • יש לכם העדפה למוצרים מסוימים דווקא, או ליצרן מסוים? אין בעיה, זה כבר רשום אצל הספק.

כמובן, רשימה זו צפויה להתארך, ובהמשך גם תציע תועלות חדשות. הטכנולוגיה שתשלב את הטאבלט לקליטת הנתונים תאפשר לבצע את כל התהליך באופן מסודר ומתועד, כך שגם אם יהיו תקלות או טעויות ניתן יהיה לאתר את מקור הבעיה.

אם הכל ורוד ומועיל…  למה הדברים לא נראים בשטח כמו פטריות אחרי הגשם? האם יש חסרונות שאסור להתעלם מהם? מובן שיש, והנה רק כמה מהם:

  • רוצים נוחות ושירות…. יש בכך פגיע בפרטיות, כי מישהו יידע איזו גבינה אתם אוהבים, או מתי אתם בבית.
  • עדיין לא נפתרו האתגרי הסייבר, ואתם עלולים לקבל ולשלם על מאה קופסאות חומוס שיגיעו…
  • לא תהיה סיבה להסתובב בחנויות. רכישה אוטומטית תהיה קלה וחסכונית יותר. נכיר פחות אנשים.

מה צופה לנו העתיד? כמובן עדיין לא ברור איך יתפקד העולם, האנשים, הארגונים ומגוון ספקי השירות  אחרי הקורונה. בטוח נפגוש עולם שונה, שידרוש מאיתנו אנרגיות חדשות והרבה אופטימיות כדי להשתלב. נזדקק ליותר ידע בהפעלה של אמצעים חדשים, ו-IoT יהיה חלק נכבד בעידן החדש. במקביל יופיעו פתרונות תקשורת מהירים פי 20, כמו סיבים לכל בית ורשתות G5, וכל התהליך יהיה מהיר, נוח וגם מהנה.

יש למה לצפות, רק שנהיה בריאים ונעבור את התקופה הקשה בשלום.

 

הכותב הוא יועץ ומרצה בתחום הגנת סייבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים