דיווח: על פייסבוק ייאסר להעביר נתונים שאספה באירופה – לארה"ב

לפי גורמים יודעי דבר, הרגולטור של אירלנד הוא שהודיע על האיסור לענקית האמריקנית ממאנלו פארק, וזאת בהתבסס על פסיקה שהתקבלה באיחוד האירופי הקיץ ● פייסבוק חולקת על הפרשנות, ואמרה שלעת עתה היא תמשיך בנוהל, עד שתקבל הנחיות אחרות

הנתונים מאירופה ישארו רק שם? פייסבוק. צילום אילוסטרציה: BigStock

המנגנון המרכזי בו השתמשה פייסבוק (Facebook) להעברת נתונים מהאיחוד האירופי (EU) אל ארצות הברית "לא יכול לשמש בפועל" לצורך העברות כאלה, כך הודיעה הנציבות להגנת הנתונים של אירלנד (DPC), לענקית הרשתות החברתיות באחרונה.

פייסבוק בישרה בפוסט שהעלתה לבלוג שלה אתמול (ד') כי היא מאמינה עם זאת שהמנגנון – המכונה 'סעיפים חוזיים סטנדרטיים' (SCC) – נמצא דווקא כמקובל על ידי בית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי (ר"ת CJEU) בפסיקה מחודש יולי, במקרה המכונה Schrems II case.

החברה ציינה בפוסט, שנחתם על ידי ניק קלג, סמנכ"ל לעניינים עולמיים ותקשורת של הענקית, כי היא תמשיך "להעביר נתונים בהתאם לפסיקת ה-CJEU האחרונה, ועד שנקבל הנחיות נוספות".

על פי פייסבוק, ה-DPC – שהיא הרגולטור הראשי המפקח על פייסבוק באיחוד האירופי – "פתחה בחקירה בנושא העברות נתונים שנשלטו על ידי פייסבוק, וטוענת כי בפועל לא ניתן להשתמש ב-SCC להעברת נתונים של האיחוד האירופי לארה"ב".

הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי הנציבות אכן שלחה לפייסבוק צו מקדים, המבקש ממנה להשעות העברות נתונים על משתמשי האיחוד האירופי לארצות הברית, אך דובר ה-DPC סירב להגיב לדיווח זה.

איסור על כריכת שירותים במתן רשות לשימוש במידע. פסיקה באיחוד שתשפיע על עסקים טרנס-אטלנטיים? צילום אילוסטרציה: BigStock

איסור על כריכת שירותים במתן רשות לשימוש במידע. פסיקה באיחוד שתשפיע על עסקים טרנס-אטלנטיים? צילום אילוסטרציה: BigStock

"השפעה מרחיקת לכת על עסקים המסתמכים על SCC"

פייסבוק אמרה כי אם פרשנותה של הנציבות האירית תתבצע, "יכולה להיות לה השפעה מרחיקת לכת על עסקים המסתמכים על SCC ועל השירותים המקוונים, שאנשים ועסקים רבים מסתמכים עליהם".

הפרשנות של ה-DPC מגיעה לאחר פסיקה של הבג"ץ של איחוד האירופי עקב תביעה שהוגשה על ידי ארגון ללא כוונת רווח בשם NOYB (ר"ת None of Your Business), שבראשו עומד מקס שרמס, עו"ד ואקטיביסט אוסטרי הפועל בנושא הגנת הפרטיות. הארגון הגיש בסך הכל ארבע תביעות – נגד גוגל (Google), בגלל פלטפורמת אנדרואיד (Android) שאותה מפעילה החברה, ווטסאפ (WhatsApp), אינסטגרם (Instagram) ופייסבוק. הטענות העיקריות במסגרת התביעות דומות, ובמרכזן האיסור על כריכת שירותים במתן רשות לשימוש במידע. בית המשפט העליון באירופה קבע ביולי כי עסקת העברת הנתונים הטרנס-אטלנטית העיקרית שנרקמה בין בריסל לוושינגטון – ששמה 'מגן הפרטיות' (Privacy Shield) – אינה תקפה בגלל חשש מפני מעקב של סוכניות ביון אמריקניות אחרי אזרחי האיחוד. מאידך, לפי הדיווחים, השופטים אכן אישרו את תוקפו של מנגנון ההעברה SCC.

יצוין כי הפוסט של קלג לא מתייחס לאופן שבו פייסבוק עצמה תיפגע ותשנתה, אם אכן תהיה מחויבת להפסיק להשתמש ב-SCC. לפי TechCrunch, אם דבר כזה יקרה, ייתכן שפייסבוק תצטרך לפצל את התשתית שלה לשניים, ולהציע גרסה מאוחדת של השירות שלה למשתמשי האיחוד האירופי – דבר שברור כי ידרוש ממנה התארגנות מחדש, ויעלה לה ביוקר מבחינה פיננסית.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים