המנמ"ר המודרני – סיכונים וסיכויים

תפקידו של מנהל מערכות המידע הראשי עבר ועובר שינויים כל העת, ומדובר בשינויים דרמטיים ● כיצד יכולים המנמ"רים להתאים עצמם לעידן הנוכחי, ולהמשיך להיות לא רק רלוונטיים אלא, כמו בעבר, בראש הפירמידה הארגונית?

02/11/2020 10:53
משקיע ב-GGV Capital. צילום: GGV Capital

תפקידו של מנהל מערכות המידע הראשי (מנמ"ר) מאז ומתמיד היה תפקיד בכיר, שנמצא באחד הצמתים המשפיעים בארגון. התפקיד נולד לפני מספר עשורים, כאשר חברות נתבקשו לקבל החלטות גורליות, ארוכות טווח, ובעלות של מיליוני דולרים לגבי איזו חומרה ותוכנה להטמיע. אך היום, התפקיד משתנה משמעותית כתוצאה מ-4 דינמיקות מרכזיות אשר מעצבות מחדש את תפקיד המנמ"ר:

הפיתוח גבר על התשתית: כיום, כמעט כל חברה, בין אם זו אמזון או דומינוס פיצה, מגדירה עצמה כחברת תוכנה, וככזו, נשענת על מהירות וגמישות כדי להצליח. כתוצאה מכך, צוותי הפיתוח של החברות מסתמכים לרוב על טכנולוגיות עכשוויות, כמו קוד פתוח, APIs וחדשנות בענן, כדי לעבוד באופן מהיר ויעיל יותר. אנו רואים צמיחה גם של תפקידים ותחומי פעילות חדשים, כמו DevOps, שנועדו להאיץ את הפיתוח תוך צמצום תקלות. לפונקציות חדשות אלו נדרשים כישורים ספציפיים, והללו לא בהכרח נופלים בתחום המומחיות של מקצועני ה-IT. במציאות זו המתמקדת בפיתוח מהיר, אימוץ של טכנולוגיות חדשות נעשה ישירות על ידי צוותי הפיתוח, ללא מעורבות ה-IT או המנמ"ר.

משתמשים עסקיים שולטים בכל: הנוהג של אימוץ טכנולוגיות "מלמטה למעלה", ישירות על ידי משתמשים עסקיים ללא אישור ה-IT, הפך לנפוץ בארגונים, והיה בסיס האסטרטגיה השיווקית של חברות כמו סלאק (Slack) וזום (Zoom). יותר מכך, נוהג זה מסמל את הפער שנוצר בין קצב פעילות המנמ"ר לבין קצב הפעילות הרצוי של הארגון: בעוד שהמנמ"ר צריך לקחת בחשבון את צרכי כל הארגון, מה שמאט את התהליכים של אימוץ תוכנה חדשה, לצוותים העסקיים אתגרים דחופים שעליהם לפתור בזריזות. כתוצאה, המנמ"ר עבר מלהיות מקבל ההחלטות המרכזי ליישות שחותמת על החוזים לאחר שההחלטה על אימוץ הטכנולוגיה כבר התקבלה.

מה נשתנה? תפקיד המנמ"ר. אילוסטרציה: BigStock

מה נשתנה? תפקיד המנמ"ר. אילוסטרציה: BigStock

אבטחת המידע כבר לא בתחום אחריותו של המנמ"ר: בשנים האחרונות, חלה עלייה בחשיבות והנראות של פונקציית אבטחת המידע בארגון. במקביל, תפקיד מנהל האבטחה (CISO) התרחב מניהול אבטחת הסייבר, לכזה שאחראי גם על האבטחה הפיזית, סיכונים, Compliance, ופרטיות. לאור תחומי האחריות החדשים של מנהל האבטחה, צוות אבטחת המידע נפרד מהמנמ"ר בחברות רבות. במקרים רבים רואים שה-IT מקביל לאבטחת מידע, כאשר הן מנהל האבטחה והן המנמ"ר מדווחים לאותו מנהל בכיר. במקרים אחרים, ההיררכיה המסורתית התחלפה ומנהלי אבטחת המידע הפכו לאחראים על ה-IT, כאשר הללו עוזרים להטמיע יוזמות אבטחה. עם שינויים אלו במבנה הארגוני, נראה כי המנמ"ר איבד במידת מה את השפעתו. 

מובילים חדשים נולדו בארגון: הארגון המודרני צריך להיות זריז ודינמי, כדי להתמודד בהצלחה עם דרישות השוק. עם הופעת טכנולוגיות ותחומים חדשים, כך גם מנהיגים חדשים נולדו בכדי לנווט אותם. לדוגמה מנהל הדטה (Chief Data Officer), תפקיד חדש שנוצר כמענה לשפע האינפורמציה המשפיע על קבלת ההחלטות בארגונים. סוג זה של מנהיג לוקח על עצמו את תחומי עיבוד המידע, הניתוח והתובנות שבאופן מסורתי היו תחת האחריות של המנמ"ר. בדומה להנדסת תוכנה, צוותי הדטה מחזיקים כעת במשימות טכנולוגיות רבות, כגון חילוץ מידע, הכנה, עיבוד, אמינות המידע ועוד. תפקיד חדש נוסף הוא ה-Chief Digital Officer, אשר אחראי על היוזמות הדיגיטליות של הארגון ובמקרים רבים, מוביל תהליכי טרנספורמציה נרחבים שחשובים ליכולת התחרותית וכן לשורה התחתונה של הארגון. עלייתם של מנהיגים חדשים אלו נוגסת, גם היא, בתחומי ההשפעה של המנמ"ר.

אם המנמ"רים לא יהיו זהירים, תחום ה-IT עליו הם אמונים עלול להפוך ללא רלוונטי, או אף להיתפש כמפריע לפעילות העסקית. אז האם עליהם לארוז את הדברים שלהם וללכת? כמובן שלא! המנמ"רים תפסו את מקומם בראש הפירמידה הארגונית מסיבה טובה – אין שני להם בהנעת הארגון במסלול הטכנולוגי הנכון לו. עם זאת, כאשר הסביבה משתנה באופן כה דרמטי, שהייה במקום והתמקדות בתמיכה ובתפעול עלולה להיות שגיאה עבור המנמ"רים. למזלם, הם אלו המחזיקים במפתח ליציאה ממבוך זה.

למנמ"רים יש הכח להמציא מחדש את תפקידם בעזרת שינוי חשיבה מקיף ואמיץ. עליהם להגדיר את המשימה שלהם בעולם העסקי החדש ולבנות תכנית פעולה אסטרטגית ומשפיעה: ביכולתם להניע מקורות הכנסה לחברה, על ידי פיתוח מוצרים ושירותים חדשים, על ידי מנהיגות חשיבתית או בעזרת שימוש בניסיון הטכנולוגי שלהם כדי לשמר לקוחות קיימים.

תחום נוסף של חדשנות יכול להיות שיתוף פעולה עם בכירים אחרים בארגון, בנוגע ליוזמות אסטרטגיות של כלל החברה, לדוגמה – שיפור חוויית העובד להקטנת קצב תחלופת העובדים.

תפקידם של המנמ"רים בארגון עבר טלטלה מתמשכת ושקטה, וכתוצאה, הם כבר לא הקברניטים של אוניית הטכנולוגיה עם צוות מלחים שממתינים לפקודה. במקום זה, המנמ"רים המודרניים צריכים לראות עצמם יותר כמדריכים, העובדים יד ביד עם המפתחים, עם המשתמשים העסקיים ועם מטמיעי הטכנולוגיות בארגון, כדי למצוא יחד פתרונות לאתגרים הגדולים והקטנים כאחד.

כותב המאמר הוא משקיע ב-GGV Capital

* מאמר זה נכתב בלשון זכר, אך מתייחס לכל המינים

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים