האתגרים החדשים של ספקי הטכנולוגיות
הקורונה כאן כדי להישאר עוד הרבה זמן, וככל שהתקופה תמשיך יעלו כמה אתגרים חדשים, ויתחדדו קיימים, שנמצאים על שולחנם של ספקי הטכנולוגיות ושל לקוחותיהם ● למה כדאי להתכונן?
משבר הקורונה מעמיד בפני החברות הטכנולוגיות אתגרים חדשים, שאם לא תהיה מספיק מודעות אליהם, הם עלולים להפוך לאיומים של ממש, שישבשו את עסקיהן.
הנחת היסוד היא שההשפעות של הקורונה והמהפכות שהיא גרמה יימשכו לפחות עד 2025. אלא שגם אז, כשהסגרים והמגבלות כבר יהיו זיכרונות רחוקים (ורעים), השגרה תהיה מטורפת ובלתי צפויה. ספקי הפתרונות יצטרכו להמציא את עצמם מחדש, רגע לפני שהם באים למנמ"רים ולמנהלי חברות ומציעים להם פתרונות. גרטנר, שפרסמה לא מכבר חוות דעת בנושא זה, סבורה שבחמש השנים הקרובות יהיו בעיות שידרשו מהספקים ליצור מודלים, מוצרים וקשרים חדשים, כדי לשרוד ולהצליח, בסופו של דבר.
מטבעם, אירועים גלובליים כמו הקורונה גורמים לארגונים עוד יותר להציץ החוצה ולראות את המצב לא רק בבית פנימה, אלא בכלל השוק. בעצם, במקרים עם ודאות לא ברורה, כמו בחודשים האחרונים, הם לא מציצים אל עבר השוק, אלא מביטים בו מבט עמוק וסוקרים אותו בהרחבה. יש למשברים מעין אלה השפעות גיאו-פוליטיות, הרבה מעבר לאותם ארגונים וללקוחותיהם.
מהם אותם אתגרים?
בהיבט הגיאו-פוליטי, גרטנר סבורה כי למלחמת הסחר של ארצות הברית עם סין תהיה השפעה על תוכניות ואסטרטגיות החברות הגדולות לגבי אופי המוצרים שהן רוצות לפתח. כאן יש לציין שזה תלוי גם במדיניות שהנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, יבחר לנקוט מול הסינים לאחר שייכנס לבית הלבן. אם הוא ימשיך את המדיניות של דונלד טראמפ, המצב הנוכחי יימשך, ואולי אף יורע, אבל אם לא – ייתכן שיהיה משהו אחר,אולי אפילו כזה שישפיע לחיוב על השוק.
בכל הנוגע לארגונים עצמם, התחזית היא להשפעה רבה, אולי רבה יותר ממה שהעריכו בתחילה, של ההשלכות הנפשיות על עובדי הארגון כתוצאה מהקורונה ומהתפוצה הרחבה של העבודה מהבית שהיא הביאה אתה. הבדידות, הקושי בשיתוף פעולה בצוותים כשלא נמצאים ביחד במשרד ובעיות התקשורת והתשתיות עלולים לתת עוד יותר את אותותיהם. זהו אחד המקומות שבהם יש ציפייה שהחברות הספקיות יציעו עוד פתרונות טכנולוגיים.
אתגר אחר קשור בדרישות הלקוחות וציפיותיהם. התחזית היא שלקוחות עסקיים יבצעו רכישות רבות יותר, וכן ילחצו על הגז במעבר למוצרים ופלטפורמות ענן, אוטומציה ואינטראקציות מקוונות. אנליסטים בגרטנר אומרים שלקוחות ידרשו מספקי הטכנולוגיה תמונה ברורה יותר על הערך שהם יקבלו מרכישתה ומשימוש בה, כמו גם מדידה של התוצאות לאחר ההטמעה.
זה מתכתב עם הציפייה הקבועה מהספקים – להיות עדכניים בכל הטכנולוגיות החדשות, ובכל ההתפתחויות והשכלולים באלה הקיימות. הכוונה היא בעיקר לספקי השירותים, לחברות ה-IT. כאן יש את הצד של ניהול הסיכונים והחשש שהספקים יהמרו על הטכנולוגיות הלא נכונות.
שינוי מפת השחקנים בקרב ספקיות הטכנולוגיות
הקורונה השפיעה על מגזרים שונים בצורה שונה. בחלק מהם היא גרמה לגידול ולצמיחה (למשל וולט, שהודיעה היום על מינויה של מנכ"לית חדשה בישראל), ובחלקם האחר היא השפיעה לרעה. יש גם מגזרים שהיא הולכת ומוחקת. למשל, התיירות, שבחודשים האחרונים קצת פועלת אבל בעיקר לא. זה מחייב את ספקי השירותים לייצר גמישות בחיפוש הפתרונות, לסייע לאותם מגזרים שנפגעו על ידי חיפוש טכנולוגיות שיעזרו להם להיחלץ מהבוץ ולהגדיל את עסקיהם.
הקורונה תשנה, וכבר החלה לשנות, את מפת השחקנים בשוק ספקי הטכנולוגיות. רק אתמול למדנו על הרכישה של וואן את טלדור, שככל הנראה לא תהיה היחידה בחודשים הקרובים. מומלץ לכל ספקית להיות ערנית, לבדוק היטב את המתחרות שלה ולעקוב טוב יותר אחר שינויים. מומלץ גם לצפות יותר מתמיד לכניסת שחקנים חדשים, שיכניסו אתם חדשנות "משבשת". הכוונה היא בעיקר לחברות חדשות וצעירות, שיציעו פתרונות IT שיענו על הצרכים המיידיים של הלקוחות הפוטנציאליים, ובכך יקחו נתחי שוק ממתחרותיהן המסורתיות.
המתואר כאן ישפיע רבות גם על השוק הישראלי. גם המנמ"רים "שלנו" מפתחים ציפיות ומעלים דרישות שתואמות את המציאות החדשה. במהלך הקורונה וביתר שאת אחריה, המפתח להצלחה – הן של הספקים והן של המנמ"רים – הוא היכולת לעבוד במשותף, מתוך התפיסה שהספק הוא שותף מלא לאתגרי הארגון ולא רק איש מכירות, שבא למכור את מרכולתו. בשוק הישראלי מבינים את זה, ואולי אף יובילו את המגמה. תכונת הקירבה הישראלית יכולה לעזור גם כאן, גם אם התרחקנו פיזית זה מזה, בגלל הקורונה.
תגובות
(0)