הפודטק הישראלי משגשג: סבוריט – המפתחת תחליפי בשר – הונפקה בבורסה
החברה, בעלת טכנולוגיה ייחודית לייצור תחליפי בשר - אחת מהמגמות הצרכניות הבולטות כיום בשוק - הונפקה בבורסת ת"א לפי שווי של כ-170 מיליון שקל ● ההנפקה זכתה לביקושים גדולים והחברה גייסה בה כ-13 מיליון דולר מגופים מוסדיים ישראליים
חברת סבוריט (SavorEat) – המפתחת טכנולוגיה ייחודית לייצור של תחליפי בשר – השלימה ההנפקה שזכתה לביקושים גדולים מצד המשקיעים. סבוריט גייסה בהנפקה כ-13 מיליון דולר מגופים מוסדיים ישראליים, ביניהם מור גמל ומיטב דש גמל פנסיה, שהשקיעו בה. שווי החברה לצורך ההנפקה הוערך בכ- 170 מיליון שקל (כ-50 מיליון דולר), 'לפני הכסף' של ההנפקה. את ההנפקה הובילו לאומי פרטנרס חתמים, שגם שימשה כחתם מתמחר להנפקה זו, ופסגות גמל, עם השקעה של שבעה מיליון דולר, ואת החברה ליוו עורכי הדין מהורן ושות' ורואי החשבון מהמשרד מקסלמן PwC. בנוסף נמנים על משקיעי החברה גם מילניום פודטק בהובלת חנן שניידר.
חברת סבוריט הוקמה ב-2018 על ידי רחלי ויזמן, שמכהנת כמנכ"לית, פרופ' עודד שוסיוב, המשמש מדען ראשי, ופרופ' עידו ברסלבסקי. בנוסף, לסבוריט צוות של יועצים בכירים ושותפים מובילים, בהם רשת מסעדות ההמבורגרים BBB. הטכנולוגיה של החברה מקורה במחקר שנעשה בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, ולפי רישיון בלעדי למסחור מיישום, חברת המסחור של האוניברסיטה.
עבור יצרני מזון צמחי שנת 2019 הייתה שנת שינוי ופריצת דרך: שנה שבה נצפתה עלייה משמעותית של צריכת תחליפי בשר ממקורות צמחיים, במיוחד ההמבורגר הצמחי שיצר עניין רב בקרב הצרכנים.
בין השנים 2017-2019, המכירות הקמעונאיות של בשר מהצומח גדלו בכ-31%, בעוד שמכירות הבשר הקמעונאיות בארה"ב צמחו רק ב-5%. חברת סבוריט פועלת בשוק הגדל בקצב גבוה: לפי מקורות בינלאומיים ובהם בנק ההשקעות ברקליס – שוק תחליפי הבשר מגלגל נכון ל-2020 נתוני מחזור שנתי של 14 מיליארד דולר – 1% משוק הבשר הכולל – ואילו ב-2029 הוא יגלגל 140 מיליארד דולר, ויהווה 10% משוק הבשר הכולל.
להדפיס לך המבורגר?
סבוריט מפתחת טכנולוגיה ייחודית לייצור של תחליפי בשר, המשלבת חומרים בפורמולציה חדשנית ממקורות צמחיים, מערכת רובוטית חכמה המאפשרת ייצור של תחליפי בשר באמצעות הדפסה בתלת-מימד וצליית המוצר בשיטות בישול מתקדמות. הייחוד של SavorEat מתבטא ביכולת לייצר ולבשל מוצרים המתחקים אחר הטעם והמרקם הייחודי של בשר (כולל שומן, שריר ורקמות). על שיטת הייצור הייחודית של מזון בהדפסת תלת-מימד הגישה החברה בקשות לפטנטים במספר מדינות, כולל ארה"ב, אירופה ואוסטרליה. החברה מאמינה שבין היתרונות החשובים שמציעה הטכנולוגיה שפיתחה נמנים ייעול של שרשרת האספקה והתאמה אישית של המוצר להעדפות הסועד, וכל זאת ללא מגע יד אדם. המוצר הראשון שהחברה מתמקדת בפיתוחו הוא המבורגר ממקורות צמחיים. הטכנולוגיה שמפתחת החברה אמורה לאפשר אופק יצרני למוצרים נוספים בני קיימא.
בנוסף, סבוריט חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם רשת BBB, הכולל ייעוץ בפיתוח המוצרים והתקנת המערכות במטבחי הרשת, כחלק מהליך הפיתוח. התקנת המערכות מהווה פיילוט ראשון מסוגו בישראל, אשר יאפשר לחברה לבחון שיווק שלהן מחוץ לישראל.
תעשיית הפודטק מתמודדת עם מספר אתגרים מרכזיים בדרכה לייצר תחליפי בשר איכותיים. בין האתגרים: יצירת מרקמים תואמי בשר לחוויית צריכת בשר אמיתי, הארכת חיי המדף ללא תוספת חומרים סינתטיים ומשמרים, בטיחות מזון, אלרגניים כמו גלוטן, ועוד. הטכנולוגיה החדשה של סבוריט נועדה להתמודד בהצלחה עם רובם של אתגרים אלו: פיתוחי החברה נועדו לאפשר יצירת חוויית אכילת בשר, דרך מנעד של מרקמים המדמים את ייחודיות הבשר בדיוק גבוה. יתרונות נוספים הם יכולת התאמה אישית של הרכב המנה להעדפות האישיות והבריאותיות של הלקוח, ויצירת מוצרים שאינם מכילים אלרגנים שונים (למשל גלוטן), חומרים משמרים ו/או שינויים גנטיים ואחרים. כמו כן, הטכנולוגיה של החברה אמורה לאפשר בטיחות מזון גבוהה וזמן מדף ארוך, שמצריך תנאי לוגיסטיקה ואחסון נוחים בטמפרטורת החדר.
סבוריט היא חברת הפורטפוליו הראשונה של שותפות המו"פ מילניום פוד-טק (Millennium Foodtech), אשר השקיעה בה לפני כשלושה חודשים כ-2.5 מיליון דולר. מילניום פוד-טק רושמת רווח מהיר, כאשר אחזקותיה מוערכים ביותר מפי שלושה משווי ההשקעה. סך כל גיוסי החברה טרם ההנפקה הסתכמו בכ-5.5 מיליון דולר, כאשר כ-3 מיליון דולר מתוכם על ידי בתי ההשקעות מור ומיטב דש.
רחלי ויזמן, מנכ"לית ומייסדת שותפה בסבוריט, מסרה: "אנחנו מאמינים שסבוריט מביאה בשורה אמיתית לשוק תחליפי הבשר, באמצעות הטכנולוגיה הייחודית שאנחנו מפתחים. תפישת העולם שלנו היא כי רק אלטרנטיבות טעימות, איכותיות ובריאות לבשר יצליחו להוביל את השינוי המיוחל של צמצום צריכת בשר. אנחנו מודים למשקיעים שהפגינו אמון בחזון, בטכנולוגיה ובצוות המקצועי שלנו. אנחנו רק בתחילתו של המסע, ובטוחים שהגיוס הנוכחי יתרום רבות להתפתחות החברה ויאפשר להציג חידושים רבים בהמשך".
פרופסור עודד שוסיוב, המדען הראשי ומייסד שותף של סבוריט, אמר כי: "הטכנולוגיה של SavorEat היא צעד משמעותי לקראת מזון בהתאמה אישית, הקטנת עלויות ייצור המזון וצמצום פליטת גזי החממה לאטמוספרה ולעתיד טוב יותר לכדור הארץ".
עוד הוסיף פרופסור עידו ברסלבסקי, המייסד והשותף הנוסף בחברה, כי "סבוריט היא תוצר של חדשנות פורצת דרך, שהתחילה את צעדייה הראשונים אצלנו באקדמיה, ויחד עם הובלה עסקית וטכנולוגית סוללת את דרכה לשוק המזון, עם הבטחה לקידום תזונה בריאה לצרכנים".
תגובות
(0)