סקר של פייסבוק: בעלי עסקי ה-SMB בישראל – אופטימיים יותר מבאירופה

58% מבעלי העסקים הקטנים בישראל שפעילים בפייסבוק רואים עתיד ורוד - בהשוואה לפחות מ-50% באירופה ● לעומת זאת, הנתונים בישראל עגומים מול מדינות אחרות במספר המפוטרים ובשיעור העסקים בבעלות נשית ששרדו

אופטימיות ישראלית בקרב לפחות חלק מעסקי ה-SMB. צילום אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה הביא לפשיטת רגל של הרבה עסקים, לשלל חנויות עם שלטי "להשכרה" או "למכירה" עליהן ולכתבות רבות באמצעי התקשורת על עצמאים שאיבדו את העסק שלהם ואת כל עולמם בגלל הנגיף. אלא שיש גם צד אחר: סקר שערכה פייסבוק בסוף אוקטובר והיא מפרסמת את תוצאותיו כעת מראה שרוב בעלי העסקים הקטנים והבינוניים בישראל אופטימיים לגבי עתיד העסק שלהם – יותר מאשר עמיתיהם במדינות אחרות.

על פי הנתונים, 58% מבעלי עסקי ה-SMB בישראל רואים עתיד ורוד, או ורוד יחסית, לעסק שלהם – נתון דומה לזה שבכלל המזרח התיכון, צפון אפריקה ודרום אסיה. מדובר בירידה קלה לעומת 62% בסקר דומה שנערך בספטמבר. הישראלים אופטימיים יותר מעמיתיהם באירופה ובמזרח אסיה, שם עומד הנתון מאוקטובר על מתחת ל-50%. הנתון נמוך במיוחד בבריטניה (44%) ובאיטליה (35%). לעומת זאת, בעלי העסקים בצפון אמריקה, אמריקה הלטינית ואפריקה שמדרום לסהרה אופטימיים יותר מאתנו, עם נתונים שמגיעים ליותר מ-65%.

מדד האופטימיות של עסקי ה-SMB, לפי אזור גיאוגרפי. מקור: פייסבוק

מדד האופטימיות של עסקי ה-SMB, לפי אזור גיאוגרפי. מקור: פייסבוק

הסקר נערך על ידי פייסבוק, בשיתוף הבנק העולמי וה-OECD, בקרב כ-150 אלף בעלי עסקים שמשתמשים בפלטפורמה של הרשת החברתית, מהם יותר מ-200 בישראל. הם התבקשו להשיב על הסקר בכל חודש בין מאי לאוקטובר, במטרה לספק תובנות בזמן אמת אודות השפעתה של מגפת הקורונה על ההתנהלות העסקית, האתגרים שניצבים בפני בעלי העסקים, וכן התמיכה וההתאמות שהם עושים במטרה לשרוד ולהתמודד.

שיעור העסקים שפיטרו בישראל – גבוה משמעותית מהעולם

מאז הסקר הראשון חלה ירידה בכמות עסקי ה-SMB שנסגרו ברחבי העולם – מ-26% בחודש מאי ל-15% באוקטובר. בישראל, 55% מהעסקים שנשארו פתוחים דיווחו באוקטובר על ירידה במכירות ביחס לאותו החודש בשנה שעברה. מדובר בהרעה מהנתון שנרשם בחודש מאי – 48%.

נתון נוסף מראה שיותר משלושת רבעי (76%) מהעסקים הישראליים הקטנים שנמצאים בפייסבוק נותרו פעילים. מדובר בירידה ניכרת לעומת החודשים הקודמים – תוצאה של המגבלות והסגר. חלוקה לפי מגדר מראה כי 67% מהעסקים הקטנים שמנוהלים על ידי נשים נותרו פעילים, לעומת 82% מאלה שמנהלים גברים. זה נתון עגום לעומת מדינות אחרות – למשל גרמניה, שם עומד שיעור העסקים הפעילים בבעלות נשית על כ-97%.

לפי הסקר של פייסבוק, שיעור העסקים הישראליים שנדרשו לפטר או להוציא עובדים לחל"ת לנוכח המשבר – 38% – גדול משמעותית ממדינת רבות אחרות, בהן ארצות הברית וקנדה, שם עומד הנתון על 26%.

לעומת זאת, באופן לא מפתיע, בעלי העסקים המקומיים מעידים שהם מבצעים יותר ויותר מכירות באפיקים הדיגיטליים, כש-32% מהם דיווחו שיחס המכירות הדיגיטליות עלה בהשוואה לתקופה שלפני המגפה. בספרד, למשל, עומד אותו הנתון על כ-17% בלבד.

פייסבוק הובילה בחודשים האחרונים כמה יוזמות במטרה לסייע לעסקים לצלוח את המשבר, בהם תוכנית שמעניקה סכום כולל של 100 מיליון דולר לעסקים קטנים ברחבי העולם וכלים חדשים לניהול עמודים עסקיים בפייסבוק ובאינסטגרם. פייסבוק ישראל נוטלת חלק, לצד הפורום הכלכלי-חברתי מייסודה של נשיאות המגזר העסקי ועמותת 2B Friendly, בפרויקט לתמיכה בעסקים קטנים ולסיוע בתהליכי הטרנספורמציה הדיגיטלית, שבמסגרתו הוקמו צוותים מקצועיים מנציגי סטארט-אפים וחברות טכנולוגיה גדולות, שמציעים כלים ויכולות לבניית תשתית עסקית דיגיטלית מקצה לקצה. העסקים הקטנים שלוקחים חלק בפרויקט זוכים לליווי מסטודנטים שעברו הכשרה לנושא, וחלקם אף נעזרים במנטור עסקי מטעם הארגון קרן שמש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים