בתוך כחודשיים: SpaceX שוב חווה התרסקות של רקטת חלל

החללית של החברה קרסה במהלך טיסת מבחן, כשהיא לא מאוישת, כפי שכבר קרה בדצמבר האחרון ● האם התקלות ישבשו את שיתוף הפעולה המוצלח עד כה עם נאס"א, או את תכניות הטסת מתיישבים למאדים של המנכ"ל המפורסם אילון מאסק?

פעם ראשונה שחברה פרטית הטיסה אסטרונאוטים לחלל. אילון מאסק ואנשי נאס"א. צילום: וויקיפדיה

האבטיפוס של רקת SpaceX 9 מבית חברת החלל SpaceX התרסק אתמול (ג') במהלך טיסת מבחן.

רקטת SN9 שוגרה בשעה 14:25 לפי השעון המקומי ממתקן SpaceX שבדרום טקסס, ארה"ב, וביצעה את מה שנראה כטיסה מושלמת במשך יותר משש דקות. האבטיפוס היה אמור לנחות בכוח עצמו, אך השליטה בהטסתו העצמית אבדה ככל שהחללית ירדה והתקרבה לקרקע, עד שרכב החלל הלא מאויש התרסק והתפוצץ ליד משטח הנחיתה.

לפי הדיווחים, הרקטה נבחנה במקרה זה כדי לראות את יכולותיה לנסוק לגובה של כ-33,000 רגל, "לפני שהיא מכוונת את עצמה מחדש לכניסה וירידה אווירודינמית מבוקרת", כך על פי SpaceX. האבטיפוס נועד לרדת תחת "שליטה אווירודינמית אקטיבית", המסופקת על ידי שני דשים קדמיים ושניים אחוריים, המופעלים על ידי מחשב הטיסה של רכב החלל. כאשר SN9 מתקרב לקרקע, שלושת מנועי הראפטור שלו אמורים "להתעורר מחדש, כאשר הרכב מנסה לתמרן נחיתה, מיד לפני שהוא נוגע במשטח הנחיתה הסמוך למתקן ההשקה", כך הסבירה SpaceX.

בשידור החי של טיסת המבחן אפשר היה לזהות שככל הנראה המנועים לא הופעלו אוטומטית כמתוכנן.

SN9 היא הרקטה השנייה של SpaceX שמתרסקת וכושלת בתוך כחודשיים. אב הטיפוס הקודם של החברה, SN8, שהושק ב-9 בדצמבר, התרסק גם הוא בשלב המאוחר של הטיסה. שתי הרקטות התפוצצו למעשה כנראה בשל אותו כשל, כשלא הצליחו להאט מספיק לצורך נחיתה רגילה.

מטה SpaceX בלוס אנג'לס, כשרקטת פלקון 9 ברקע. צילום: BigStock

מטה SpaceX בלוס אנג'לס, כשרקטת פלקון 9 ברקע. צילום: BigStock

האטה או חבלה אמיתית בתכניות הגרנדיוזיות של מאסק?

SpaceX, שבבעלות ושממנכ"ל היזם אילון מאסק, מפתחת את ספינות החלל שלה במטרה לשגר עליהן נוסעים לחלל. החברה ומאסק משתפים פעולה בשנה האחרונה עם נאס"א ואף הטיסו בהצלחה אסטרונאוטים של סוכנות החלל האמריקנית אל החלל. בנוסף, בתכניותיו רחוקות הטווח של מאסק, החלליות של החברה יסיעו מדענים ואנשים למשימות בירח ובמאדים, כשהכוונה הסופית של המולטי-מיליארדר ואיש הטק הכל כך מפורסם ומצליח היא להביא לכך שבני האדם יוכלו להקים על המאדים מושבה אנושית ראשונה, אולי כאלטרנטיבה לכדור הארץ, אם זה יושפע מדי משינויי האקלים המתגעשים עליו ממש בזמנים אלו.

לא ברור לעת עתה אם, או כיצד, תשפיע ההתרסקות הנוספת על תכניות גרנדיוזיות אלו, או על הקשרים עם נאס"א, ש-SpaceX הייתה החברה הפרטית הראשונה בהיסטוריה שחלליותה שימשו להטסת אסטרונאוטים שלה לחלל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים