"כיתה ללא שולחנות חכמים תהיה נחלת העבר"

אברי גלעד מוכר מהטלוויזיה ומשלל התוכניות שהוא מנחה והנחה, אבל אחד התחומים היקרים לליבו הוא החינוך ● אתמול (א') הוא הצטרף כיועץ לסטארט-אפ DAATA, שפועל בתחום, והוא מספר בראיון לאנשים ומחשבים על המערכת של החברה ועל החזון שלו לחינוך תלמידי העתיד

מעכשיו גם יועץ לחברת החינוך הדיגיטלי Daata. אברי גלעד. צילום: יח"צ

"יוזמת השולחן החכם היא אמנם סוג של מסך, אבל עם בשורה: בשורת החיבור. הפיתוח הישראלי המהפכני הזה מחבר ילדים ללמידה, למשחק, לשיתוף פעולה סביב שולחן, שהוא בעצם מסך חכם מאוד באופן שלא הכרנו עד כה. כיתה שלא יהיו בה שולחנות חכמים תהיה נחלת העבר", כך אמר אברי גלעד.

השדרן והמגיש הוותיק מוכר מתוכנית הבוקר של ערוץ 13 ומהשעשועון אל תפילו את המיליון, שהוא מנחה בימים אלה, וגם מתוכניות עבר כמו העולם הערב המיתולוגית, שהוא הוביל ביחד עם ארז טל. אלא שאחד התחומים החשובים לגלעד הוא החינוך, ואתמול (א') פורסם כי הוא הצטרף להיי-טק – לחברה שעוסקת בתחום זה. הוא משמש כחבר בוועדה המייעצת של סטארט-אפ החינוך DAATA Edtech Labs, שפיתחה פלטפורמת לימוד דיגיטלית, מבוססת בינה מלאכותית וחיישנים מתקדמים, שמשלבת משחקים חברתיים וחלקים מוחשיים. המערכת מספקת מענה לדרישות החשובות ביותר במערכת החינוך: לימוד חווייתי ומאתגר, לימוד דיפרנציאלי, לימוד עצמאי, פיתוח מיומנויות עבודת צוות ועוד. הפיתוח כולל התאמה לילדי החינוך המיוחד ולילדים על הרצף האוטיסטי, ובעתיד צפויה לפתח פלטפורמה לגיל השלישי. בימים אלה היא מגייסת הון מהציבור, באמצעות פלטפורמת פיפלביז.

"תחום החינוך נמצא בראש מעייני", אמר גלעד. "הניכור שהמסכים גורמים לילדים מטריד אותי מאוד. לכן, אני שמח להצטרף ליוזמת השולחן החכם. הפיתוח הישראלי המהפכני הזה מחבר ילדים ללמידה, למשחק, לשיתוף פעולה סביב שולחן שהוא בעצם מסך חכם מאוד. אחרי שהשולחן הגיע לניסיון אליי הביתה, ובנותיי וחברותיהן התנסו בו, הבנתי שניתן להשתמש במסך לעשייה משותפת – גם במרחב הדיגיטלי וגם במרחב המעשי. המסך הוא גורם המחבר ומניע את הילדים לעריכת שיתופי פעולה ביניהם".

"ללמוד ביעילות ובהנאה, ולייתר את המבחנים"

בראיון לאנשים ומחשבים הסביר גלעד כי "השולחן החכם ישולב בכיתה החכמה, ואז ישולב במערכת בחינות חכמה. הוא יביא לכך שהילדים יוכלו ללמוד ביעילות – וגם בהנאה. שימוש נרחב בשולחן החכם יביא לכך שהמבחנים יהיו מיותרים: כל ילד ילמד על השולחן עם חבריו והמורה יוכל לעקוב אחרי מה שהם עושים, כי כל הנתונים והתוצאות יהיו גלויים לו, הכול יהיה לו שקוף. כך, בזמן אמת, המורה יוכל לדעת למי לסייע, במי לתמוך ואת מי לחזק. גם חרדת המבחנים, שהיא, לצערנו, תופעה נפוצה – תיעלם".

"היבט חשוב", ציין, "הוא החיבור בין העולמות הפיזי והווירטואלי: השולחן החכם בא עם ארגז קלפים, מדבקות וצבעים. כך, הילדים לא מאבדים את הקשר לעולם החומר הישן. השולחן 'יודע' לקרוא את נתוני הקלפים, וככזה – הוא מתווך ומחבר בין שני העולמות". לדבריו, "המערכת עושה פלאים בקרב תלמידי וילדי גנים ובתי ספר לתלמידים עם צרכים מיוחדים".

גלעד חבר למייסדי החברה, דב רוטשטין ודרור אלוני – לשעבר מנהל הגימנסיה העברית הרצליה בתל אביב ובנ של שרת החינוך לשעבר, שולמית אלוני ז"ל. הוא רכש מניות בחברה ויפעל לקידום המוצר בישראל ובעולם. כמו כן, הוא הצטרף למועצה המייעצת של החברה, שמונה את פרופ’ אריאלה לבנשטיין – כלת פרס ישראל ומייסדת החוג לגרונטולוגיה והמרכז לחקר ולימוד הזקנה באוניברסיטת חיפה; ד"ר אלכס שניידר – מחנך וחוקר חינוך; מיכאל בן צבי – מחלוצי מנתחי ההתנהגות בארץ ומחבר הספר אוטיזם – טיפול באמצעות ניתוח התנהגות; וריאד כבהא, ששימש כראש מועצת בסמ"ה וכמנהל המרכז היהודי ערבי לשלום סמינר גבעת חביבה.

"אלא אם יקרה משהו – ההצלחה של המערכת מובטחת", ציין גלעד. "המערכת לא יקרה, עלותה לילד זניחה. כבר בשלב זה, כשהתכנים בה מוגבלים וטרם הכנסנו לתוכה תוכניות לימוד רבות, היא אטרקטיבית. כבוד הוא לי להיות חלק ממיזם כה חשוב זה, ואני בטוח שהוא ישנה מהותית את היחסים בין ילדים ובני נוער בארץ ובחו"ל – לא פחות. נממש את החזון להפוך כל כיתה לחכמה, ניתן מענה מתקדם לילדי החינוך המיוחד ונביא לגיל השלישי מערכת מותאמת במיוחד עבורם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים