אין לה רגע דל: תוכנת פגסוס שימשה לריגול אחרי עיתונאי בלגי וזוגתו

ארגון מודיעין בלגי אישר שהשניים, אזרחי המדינה, הותקפו על ידי התוכנה של NSO - ככל הנראה על ידי ממשלת רואנדה ● העיתונאי, פיטר ורלינדן, פרסם דיווחים רבים שלא מצאו חן בעיני הממשלה

עוד מעקב אחרי עיתונאי שנקשר בשמה. NSO

עוד יום, עוד חשיפה על פעילות של פגסוס, הרוגלה של NSO הישראלית.

ארגון ביון בלגי אישר בסוף השבוע דיווח שפרסמו שני עיתונים במדינה שלפיו שני אזרחים בלגים שימשו יעד למתקפה של הרוגלה הישראלית: העיתונאי פיטר ורלינדן וזוגתו מארי במוטזה, פליטה רואנדית, בעלת אזרחות בלגית. משקיפים העריכו ש-ורלינדן, שמשמש כתב לענייני אפריקה שנים רבות ושמתמחה במרכז היבשת, הותקף על ידי ממשלת רואנדה, בשל דיווחיו הרבים, שלא תמיד החמיאו לה. ורלינדן שימש כתב לענייני אפריקה בתאגיד השידור הציבורי הבלגי VRT במשך 32 שנים, עד לפרישתו ב-2019.

שני העיתונים הבלגיים שפרסמו את הדיווח, Le Soir ו-Knack, היו חלק מפרויקט חשיפה רחב היקף אודות פעילותה של NSO. התחקיר הראשון, והרחב, במסגרת זו פורסם בחודש יולי האחרון, והוא התחקיר הבולט ביותר שבוצע עד כה על חברת הסייבר ההתקפי הישראלית. עלו בו ממצאים נוספים על כאלה שעלו בעבר, שלפיהם התוכנה שלה, פגסוס, משמשת למעקב אחרי פעילי זכויות אדם, מתנגדי משטר, עיתונאים, אנשי עסקים ופוליטיקאים. לפי התחקיר הבינלאומי, שמשותף ל-17 ארגוני חדשות מכובדים בעולם, פגסוס שימשה לפריצה לטלפונים חכמים רבים של קורבנותיה, ואף הייתה מעורבת בחיסולו של העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי ג'מאל חאשוקג'י. בין המדינות שהשתמשו ברוגלה, על פי הפרסום, נמנות אזרבייג'ן, בחריין, קזחסטאן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, ערב הסעודית, הונגריה, הודו, הונגריה ואיחוד האמירויות הערביות.

בין היתר, פורסמה רשימה של אישים שנטען שאחריהם עקבה התוכנה, שבין הנכללים בה נמצאים נשיא צרפת, עמנואל מקרון, מלך מרוקו, מוחמד השישי, וראש הממשלה לשעבר של לבנון, סעד אל חרירי. שר הביטחון, בני גנץ, אף נסע לאחר פרסום התחקיר לפריז, על מנת לדון עם מקרון ו-"להרגיע" אותו.

את התחקיר הבינלאומי הוביל אמנסטי אינטרנשיונל בשיתוף ארגון פורבידן סטוריז, והיו שותפים לו יותר מ-80 עיתונאים מ-10 מדינות. NSO הכחישה את ממצאי התחקיר וטענה שהוא מלא בנתונים לא נכונים. כמו כן, בחברה חזרו על הטענה שלפיה התוכנה שלה משמשת למניעת פשע ופיגועי טרור.

הבלגים: "החקירות המלאות עדיין נמשכות"

בעקבות הפרסום ביולי החל המודיעין הצבאי הבלגי בבדיקת הפרסומים. כעת נמסר ממנו כי "החקירות המלאות עדיין נמשכות. אנחנו מעריכים בסבירות (גבוהה – י"ה) שמכשירי (הטלפון – י"ה) של ורלינדן ושל במוטזה שימשו יעד של פגסוס. בהתחשב בעיתוי החודרני ובאופי הפרטים שבהם הרוגלה התמקדה, אנחנו מעריכים בסבירות גבוהה שפריצה שכזו בוצעה על ידי רואנדה".

"בהינתן מערכת היחסים (שלי – י"ה) עם המשטר ברואנדה, לא ממש הפתענו, זוגתי ואנוכי, שהממשלה הרואנדית מנסה לברר מה אנחנו עושים", הודיע ורלינדן בתגובה לפרסום. "בשנים האחרונות נמצאנו תחת מטחי ביקורת של טרולים באינטרנט ובמדיה החברתית. במילים אחרות, אנחנו מרגישים 'כרגיל' עם הרואנדים, ואף הגשנו תלונה נגדם".

מ-NSO נמסר בתגובה כי "איננו יכולים לספק התייחסות רצינית ל-'הערכות סבירות' של שחקן אנונימי. מהמידע המינימלי שהתקבל באמצעות חקירה זו לעיתונות נראה שאין לו קשר לקבוצת NSO או לאף אחת מהטכנולוגיות שלה. אם וכאשר NSO תקבל הוכחה אמינה לשימוש (בטכנולוגיה שלה – י"ה) לרעה, הדבר ייבדק על ידה. אם יתגלה שימוש לרעה, יש לחברה ארגז כלים של עיצומים, כולל השבתה כוללת של המערכת. קבוצת NSO מספקת לרשויות מודיעין ואכיפת חוק ברחבי העולם טכנולוגיות מצילות חיים, ומטרתה היחידה היא להילחם בטרור ובפשיעה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים