"גופים מהאמירויות יהוו חלק משמעותי מההשקעות בהיי-טק הישראלי"

מאז חתימת הסכמי אברהם חל גידול משמעותי בייצוא מישראל בכלל, ושל ההיי-טק הישראלי בפרט, לאמירויות ● לדברי אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, יש פוטנציאל רב להגדלתו

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא.

הסכמי אברהם, שנחתמו בספטמבר אשתקד, כבר נושאים פירות, גם כלכליים וגם ככל שזה נוגע להיי-טק הישראלי. חברות וגופים ציבוריים מאיחוד האמירויות הערביות מגלים התעניינות רבה בטכנולוגיות שיש לתעשיית החדשנות הישראלית להציע, עסקאות נחתמות ומשלחות יוצאות לשם. אחת מהן היא משלחת של מכון היצוא ובנק הפועלים.

המשלחת משקפת את הרצון לבסס את היחסים הכלכליים בינינו לבין האמירויות, באמצעות היכולות העסקיות של הבנק הגדול במדינה והיכולות הניהוליות של מכון היצוא. כדי להבין יותר את מהות המשלחת שוחחתי עם אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, שביחד עם ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים, עומד בראשה.

ברוך הסביר ש-"המשלחת כוללת 250 אנשי עסקים ויזמים ישראליים והיא תבקר באבו דאבי ובדובאי. זו תהיה המשלחת העסקית הישראלית הראשונה לאבו דאבי, מרכז הממשל והעסקים של איחוד האמירויות, והיא תסייר ותיפגש עם גורמי ממשל בכירים, בהם ראשי משרד ההשקעות של אבו דאבי, ראשי מרכז המסחר, הלוגיסטיקה והתעשייה של איחוד האמירויות ונמל אבו דאבי, והגורמים המובילים באזור הסחר הפיננסי המוביל, שמרכזו בעיר, שהיא בירת המדינה. כמו כן, יתקיימו פגישות עם ראשי משרד הבריאות האמירתי בשיתוף קרן ההשקעות מובאדלה הלת', שהיא השנייה בגודלה בעיר".

הוא ציין כי "המשתתפים הישראליים ייפגשו עם גורמים בכירים שמנהלים את קרנות העושר של המדינה – שהן קרנות ההשקעה המובילות בעולם, ויציגו בפניהם את התעשיות הישראליות בתחומי ההיי-טק, התעשיה, התשתיות, המסחר והקמעונאות".

"בנוסף", אמר ברוך, "משתתפי המשלחת יסיירו בתערוכת האקספו דובאי הגדולה ובביתן הישראלי אל המחר, שהוקם על ידי משרד החוץ. הם ייחשפו גם לביתנים מ-190 מדינות נוספות, שם יוצגו בפניהם הזדמנויות עסקיות נוספות והם ייפגשו עם אנשי עסקים מכל העולם".

במשלחת ישתתפו בכירים מחברות שהוגדרו על ידי האמירתים כבעלות פוטנציאל לשיתוף פעולה, בתחומי האגרוטק, האנרגיה (כולל הקלינטק), הפינטק, הפודטק, טכנולוגיות הבריאות, המים, הסייבר וחברות בתחומי הבנייה, התעשייה והתחבורה החכמה.

הטיילת באבו דאבי, וברקע אחד ממרכזי העסקים של העיר. צילום: מתוך BigStock

הטיילת באבו דאבי, וברקע אחד ממרכזי העסקים של העיר. צילום: מתוך BigStock

מכון היצוא מייחס חשיבות רבה לקידום הסחר עם האמירויות. מה להערכתם יהיה היקף הסחר הבילאטרלי בינינו לבינם השנה?
"על פי נתוני סחר חוץ שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במהלך החודשים ינואר-אוגוסט השנה, היקף הסחר בסחורות בין ישראל לאיחוד האמירויות הסתכם ב-694 מיליון דולר. יצוא הסחורות מישראל לאיחוד האמירויות הסתכם ב-237 מיליון דולר – פי שלושה מהנתון ב-2020 כולה. יצוא היהלומים הסתכם ב 169 מיליון דולר – כ-70% מסך היצוא – והיצוא התעשייתי ב-68 מיליון.

יבוא הסחורות מאיחוד האמירויות לישראל הסתכם ב-457 מיליון דולר, כאשר כמעט מחצית מזה – כ-216 מיליון – זה יבוא יהלומים, והיבוא התעשייתי עמד על 241 מיליון.

להערכתנו, היצוא הישראלי הכולל לאיחוד האמירויות, כולל היי-טק, יגיע השנה לכמיליארד דולר והסחר הבילטראלי הכולל יעמוד על 1.8 מיליארד".

מה היקף ההיי-טק בסחר שבין שתי המדינות?
"לפי ההערכות שלנו, נתח גדול מהיצוא הישראלי לאמירויות הוא של שירותי היי-טק דוגמת טכנולוגיות סייבר, פינטק ובינה מלאכותית. לגבי העתיד אין לנו עדיין נתונים מספריים מפורטים, אבל להערכתי, נוכל להמשיך להגדיל את יצוא ההיי-טק לאמירויות במידה שנצליח לנצל את ההזדמנויות שהמדינה הזו מציעה כשער לסחר עם מדינות נוספות".

באיזו מידה הון מהאמירויות יכול להוות מרכיב בעל ערך במימון ההיי-טק הישראלי, ובעיקר הסטארט-אפים?
"יש עניין רב מצד גורמים באמירויות להשקעות בישראל. סך כל ההשקעות בהיי-טק הישראלי צפוי להגיע השנה ל-25 מיליארד דולר ואין ספק שגורמים באמירויות יהיו חלק מזה, ומההשקעות בענף בארץ בהמשך".

פרט להיי-טק, מה אנחנו מוכרים להם ומה הם מוכרים לנו?
"כפי שציינתי, כ-70% מיצוא הסחורות מישראל לאמירויות הוא של יהלומים. יתר היצוא התעשייתי – 68 מיליון דולר – כולל, בין השאר, ציוד תקשורת, ציוד אלקטרוני, מכונות, פירות, כלי טיס, ציוד רפואי, מוצרי טיפוח ותכשיטים. אני חוזר ואומר שנוכל להרחיב את הסחר אתם בעיקר אם נדע לנצל את ההזדמנות שנפתחה לנו לסחר עם מדינות נוספות באמצעות הקשרים ותשתיות הסחר המפותחות הקיימות באמירויות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים