מחקר: 84% מהעובדים סבורים שניסיון מבוסס מיומנויות חשוב מתואר
סיילספורס, שחקרה את נושא המיומנויות הדיגיטליות, מצאה שרק לעובד אחד מכל 10 יש כישורי AI הנדרשים בעידן ה-AI הגנרטיבית, וכי רוב מנהלי משאבי האנוש (98%) מאמינים שמעבר לגיוס מבוסס מיומנויות מתאים יותר כיום
סיילספורס – ענקית עולמית המתמחה בטכנולוגיית ענן ושירותי CRM – הציגה באחרונה תוצאות של מחקר עולמי שערכה בנושא מיומנויות דיגיטליות. התוצאות חושפות נתונים חדשים על האופן שבו עובדים תופשים את התפקיד שתמלא הבינה המלאכותית הג'נרטיבית (Generative AI) בעבודות של השנים הקרובות. המחקר בוצע בקרב מעל ל-11 אלף עובדים ברחבי העולם.
מחקרה של סיילספורס חושף כי 84% מהעובדים בעולם, בבואם לחפש עבודה בשוק של היום, מאמינים שניסיון מבוסס מיומנויות יותר חשוב בעידן הנוכחי מ-תואר. יחד עם זאת הנסקרים סברו כי קיים נתק בין המיומנויות שחברות מחפשות בעובדים פוטנציאליים, לבין אלו שמשתמשים בהן כיום בשוק העבודה.
"תואר כבר זמן רב אינו מהווה קריטריון משמעותי בגיוס מועמדים"
בעוד ש-ארבעה מתוך כל חמישה עובדים בעולם דיווחו על שימוש במיומנויות דיגיטליות בעבודה היומיומית שלהם, מעטים דווחו על שימוש במיומנויות שלא קשורות לטכנולוגיות לעבודה משותפת, ניהול דיגיטלי וניהול פרויקטים דיגיטליים. כשהמיומנויות הצומחות והמבוקשות ביותר כיום, כפי שדווחו העובדים, כוללות בינה מלאכותית (AI) ופיתוח קוד/אפליקציות, אבל הן דווקא מדורגות בין אלו שפחות בשימוש בתפקידים היומיומיים של העובדים.
מהמחקר עולה גם כי המעבר לגיוס מבוסס מיומנויות ניכר בכל הרמות. רוב מנהלי משאבי האנוש (82%) שנסקרו אמרו כי מיומנויות הן החשובות ביותר בהערכת מועמדים. רק 18% אמרו שהתארים האקדמיים הרלוונטיים הם החשובים ביותר.
בנוסף עולה מתוצאות המחקר כי כי רוב מנהלי משאבי האנוש מאמינים שלתעדף פיתוח המיומנויות הדיגיטליות של העובדים ישפיע בצורה חיובית על הביצועים העסקיים של החברה, ומציינים פרודוקטיביות מוגברת (47%), ביצועי צוות טובים יותר (43%) ושיפור יכולות פתרון בעיות (40%) כחלק מהכישורים שישתפרו.
"שוק העבודה משתנה כמעט בקצב בו הטכנולוגיה החדשה מתפתחת, וכך גם אנחנו נדרשים להתאים את עצמנו לתנאים המשתנים במהירות, ולהמשיך ללמוד ולשפר את המיומנויות שלנו כל הזמן", אמרה עינת פריש, מנהלת גיוס טכנולוגית בכירה ב-EMEA בסיילספורס.
"תואר כבר זמן רב אינו מהווה קריטריון משמעותי בגיוס מועמדים. בבואנו לקבל החלטה בדבר גיוס מועמדים אנחנו מסתכלים על מכלול המיומנויות ועל היכולת ללמוד טכנולוגיות חדשות ולהסתגל לשינויים ולאו דווקא על המוסד האקדמי ממנו הגיעו. סיילספורס ישראל מציעה תוכניות הכשרה פנימיות מיוחדות ומגוונות לעובדיה, בין אם לשיפור מיומנויות מקצועיות או רכות יותר, ומספקת להם קורסים שונים לפיתוח עצמי".
פחות פחד ויותר התרגשות משינויי שוק העבודה בעתיד
החדשות הטובות על פי הדו"ח הן שנראה כי יש פחות פחד – ויותר התרגשות – בקרב העובדים לגבי הפוטנציאל של טכנולוגיות מתפתחות לשנות את שוק העבודה בעתיד. נתון זה, יחד עם הרצון המדווח של עובדים ללמוד מיומנויות חדשות, מצביעים על כך שחברות יכולות לעזור לסגור את פער המיומנויות הדיגיטליות על ידי מתן הכשרה מתאימה ומבוססת על מיומנויות לעובדיהם.
בהקשר של בינה מלאכותית, עולה כי עובדים מתלהבים מטכנולוגיות AI מתפתחות, כמו בינה מלאכותית יוצרת (ג'נרטיבית).
60% מהעובדים בעולם דיווחו על התרגשות מהסיכוי להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת במסגרת תפקידם. למעשה, יותר עובדים התלהבו מהשימוש בה במקום עבודתם (58%) מאשר דאגו שהיא תחליף אותם בתפקידם (42%).
ממצא זה עולה בקנה אחד עם ההתעניינות מצד ההנהלה: בעולם, שני שלישים ממנהלי משאבי אנוש (67%) אומרים שהחברה שלהם בודקת דרכים להשתמש בבינה מלאכותית יוצרת.
הכשרות ותגבור מיומנויות
על אף ההתלהבות שנרשמה, מחקרים עדכניים מראים שלמרות שלמעלה ממחצית ממנהלי ה-IT הבכירים בארה"ב מעידים על כך שהעסק שלהם משתמש או מתנסה בבינה מלאכותית יוצרת, 66% מהנסקרים דיווחו כי לעובדיהם אין את המיומנויות להשתמש בטכנולוגיה בצורה יעילה.
גם העובדים מסכימים שמיומנויות בינה מלאכותית הן חשובות: כמעט רבע מהעובדים בעולם מדרגים כישורי AI בין שלושת הכישורים הדיגיטליים החשובים ביותר כרגע. מספר זה עולה כאשר הנסקרים נשאלו על חשיבותן של מיומנויות אלו במהלך חמש השנים הבאות. למרות חשיבות העניין למערך המיומנויות העתידיות שלהם, רק אחד מכל 10 עובדים שנסקרו אמר כי התפקיד היומיומי שלו כולל כיום בינה מלאכותית. יתרה מכך, רק 14% השיבו שהתפקיד שלהם כולל במיומנויות דיגיטליות אחרות, כמו הצפנה ואבטחת סייבר, ו-13% טענו שהם משתמשים במיומנויות פיתוח קוד ופיתוח אפליקציות.
במחקר נמצא כי התחום שבו משתמשים הכי הרבה במיומנויות בינה מלאכותית, באופן ספציפי, הוא תעשיית הטכנולוגיה, אך אפילו בתחום זה, פחות משליש מהעובדים (27%) משתמשים במיומנויות AI במסגרת תפקידם כיום. ובתפקידים שאינם קשורים ל-IT מסורתי, מספר זה יורד עוד יותר, לפחות מ-10%.
8% מהעובדים בתחום הבריאות ו-6% המגזר הציבורי דיווחו כי הם משתמשים במיומנויות בינה מלאכותית בתפקידם היומיומי.
הדרך בהמשך, כך מסתמן מהמחקר, היא הכשרות ותגבור מיומנויות. כמעט כל העובדים בעולם (97%) מאמינים שחברות צריכות לתעדף כישורי AI באסטרטגיית פיתוח העובדים שלהן.
עובד יכול לעבוד 20 שנה במקצוע טכנולוגי בתור תוכניתן או איש אוטומציה ולא לצבור שום ידע שום מיומנות ושום פרקטיקה מעשית ורק לשקוע יותר ויותר בשיטות עבודה לא נכונות בלי הבנה של oops בלי יכולת התממשקות עם טכנולוגיות אחרות בלי שום יכולת למידה של טכנולוגיות מעט שונות ממה שהוא עשה יום אחרי יום. ומצד שני עובד יכול לעבוד בחברה מסויימת רק שנה ולצבור את כל הידע הזה ו יכולות האלו. מה עושה את ההבדל? לא עצם הפז"מ אלא יכולת מעשית של בן אדם - שנכון לעכשיו תואר במדעי המחשב הוא הכלי המדויק ביותר שוב פעם המדויק ביותר באי פאר לניבוי הצלחת עובד במקום עבודה