באו לבקר במאורת הנמר: עדי שמגר ושירז אריאלי, מיזם מתחשבים

21/05/2023 13:11
מימין לשמאל: עדי שמגר, מנכ"לית מיזם מתחשבים, ושירז אריאלי, סמנכ"לית מיזם מתחשבים.

בשבוע שעבר באו לבקר במאורת הנמר: עדי שמגר, מנכ"לית מיזם מתחשבים, ושירז אריאלי, סמנכ"לית מיזם מתחשבים, והביאו את בשורת המיזם האמור להתאים לחברי קהילת הטק של אנשים ומחשבים.

והרי הבשורה בקצרה: אם גם אצלכם מאמינים בצמצום פסולת אלקטרונית, בשילוב תעסוקתי לאנשים עם מוגבלות ובצמצום הפערים ואי השוויון בחברה הישראלית – הגיע הזמן שתתרמו את ציוד המחשוב של החברה שלכם למיזם מתחשבים – מיזם ללא מטרות רווח האוסף מחשבים ומסכים היוצאים משימוש בחברות, והופך אותם מפסולת אלקטרונית למוצר משנה חיים עבור משפחות, תלמידים, צעירים ואזרחים ותיקים מאוכלוסיות מוחלשות בישראל, תוך שמירה על הסביבה ויצירת תעסוקה לבעלי מוגבלויות.

המיזם הלאומי "מתחשבים" הוקם לפני כשלוש שנים, במטרה לסגור את הפער הדיגיטלי בישראל. בשיתוף פעולה עם בית הנשיא ומשרד החינוך נרתמו מאות עסקים ועמותות, ויחד יצרנו את הפלטפורמה הלאומית הגדולה ביותר בישראל, ללא מטרות רווח, לחלוקת מחשבים מחודשים לאוכלוסיות מעוטות יכולת.

במסגרת פעילות המיזם, נאספים מחשבים ומסכים משומשים מחברות עסקיות, ציבוריות ומשרדי ממשלה, אשר עוברים שדרוג וחידוש איכותי, ולאחר מכן מחולקים לתלמידים, צעירים ולאזרחים ותיקים מאוכלוסיות מוחלשות ברחבי ישראל.

במפגש שלנו שמעתי מהאורחות שלי, שמגר ואריאלי, כי על מנת להגיע לכל משפחה ותושב הזקוקים למחשב, מיזם "מתחשבים" מפעיל שותפויות עם גופים שונים כגון החברה למתנ"סים, רשויות מקומיות, הנהגות הורים, בתי ספר, עמותות, פנימיות ועוד, כאשר כלל החלוקות עוברות דרך מנגנון פיקוח של משרד החינוך, המאפשר לשמור על הליך חלוקה מוסדר, שוויוני ושקוף, וכן לראות את תמונת הצורך הלאומית בכל שלב.

למעלה מ-15,000 מחשבים כבר חולקו בכל הארץ

את תהליך השדרוג והחידוש עוברים המחשבים באחד משני מפעלי המיזם – האחד, מעבדה המופעלת על ידי מתנדבים פנסיונרים בכפר סבא. המפעל השני מופעל בשיתוף פעולה עם חברת המשקם, שם מועסקים, בשכר מלא והוגן, אנשים עם מוגבלות ומתמודדי נפש, אשר הוכשרו לחידוש המחשבים על ידי המיזם. החידוש כולל התקנת SSD 240gb חדש, 4GB RAM והתקנה של Windows 10 ו-Office. לאחר מכן, נארזים המחשבים יחד עם מסך וציוד נלווה חדש (מקלדת, עכבר, מצלמת רשת, מיקרופון, אוזניות ודונגל Wi-Fi – כל ערכת מחשב מחולקת היום עם התוסף המסוים, המאפשר לחבר מחשב נייח ל-Wi-Fi או לנקודה חמה בטלפון הנייד, ללא צורך בתשתית אינטרנט בבית), כך שהמשפחות יכולות פשוט לחבר את המחשב לחשמל ולהתחיל להשתמש בו. בנוסף, כלל המחשבים מגיעים עם אחריות לשנה, תמיכה טכנית בשבע שפות ושיעורי אוריינות דיגיטלית לכל משפחה אשר זקוקה להם, וכן דואגים שאף משפחה לא תישאר מאחור.

שמגר ספירה כי "במהלך הפעילות, תוך הבנה כי במגזרים שונים ישנן מסורות ומגבלות שונות, למד המיזם להתאים את מודל העבודה לקהילות השונות. כך למשל, התחילה חלוקת מחשבים למרכזי למידה במגזר החרדי, שכן כיתות המחשבים הקהילתיות מאפשרות לילדים, נוער וקשישים מהחברה החרדית להגיע ולהשתמש במחשב מבלי להכניס את המוצר לביתם".

לדבריה, "מגבלה נוספת שהתגלתה היא המחסור בתשתית אינטרנט בחברה הערבית, באופן שאינו מאפשר את סגירת הפער".  

משיחתנו למדתי עוד כי בשלוש שנות פעילות, חולקו במסגרת המיזם למעלה מ-15,000 מחשבים בכל חלקי הארץ, מאילת בדרום ועד מבואות חרמון וקריית שמונה בצפון, ובכל המגזרים באוכלוסייה.

לדברי אריאלי, "כבר היום, מערך השדרוג יכול לתמוך בחלוקה של עשרות אלפי מחשבים בשנה, בהינתן תרומות מספקות של ציוד לחידוש". 

ומה אתם תקבלו מהמיזם? – אישורי תרומה ודו"חות ESG מסודרים, יעדי החלוקה של הציוד שתרמתם, נתוני הערכת האפקטיביות וסיפורים מהשטח. בנוסף, כלל המחשבים שאינם מתאימים לשדרוג, עוברים לטיפול בפסולת אלקטרונית דרך תאגידי המחזור המורשים בצורה מסודרת. 100% מהציוד שהמיזם אוסף מדווח לתאגידי המחזור לצורך רישום ותיעוד, מספר המחשבים שהולכים לגריטה וכן מספר המחשבים היוצאים לשימוש חוזר.

לפרטים נוספים ותרומות, ניתן לפנות לשירז אריאלי, סמנכ"לית מיזם מתחשבים:  [email protected]

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים