מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל הסביבה?

על רקע המשבר האקלימי חסר התקדים שהעולם חווה, הכריזה PTC על כמה יוזמות שנועדו הן להפחתת פליטות בטווח הקרוב והן ליעדי אפס נטו לטווח ארוך, לצד שיתופי פעולה כדי לתמוך ביעדי הקיימות הסביבתית של היצרנים

קתרין ניקר, מנהלת האסטרטגיה והקיימות הראשית ב-PTC.

העולם נמצא בעיצומו של משבר אקלימי חסר תקדים. ניתוח של NOAA (מִינהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקני) מראה, שהטמפרטורות העולמיות הממוצעות בשנת 2022 היו חמות ב-0.86 מעלות צלזיוס מהממוצע של המאה ה-20 – מה שהופך אותה לשנה השישית הכי חמה ברשומות. למעשה, 10 השנים החמות ביותר בין 1880 ל-2022 התרחש כולן מאז 2010. לא פחות מ-3.6 מיליארד בני אדם חיים באזורים עם פגיעות גבוהה להשפעות של שינויי אקלים, כגון בצורת, שיטפונות, גלי חום, אירועי מזג אוויר קיצוניים ועליית פני הים. ריכוז הפחמן הדו חמצני (CO2) באטמוספירה שלנו, נכון למאי שנה שעברה, היה הגבוה ביותר שהיה בהיסטוריה האנושית. אלה שלוש עובדות מפחידות, אבל מה שחשוב יותר הם שלושה נתונים, שמגלמים את האיום הגדול ביותר על עתיד האנושות – וחברות מסחריות, יחד עם ממשלות, גופים ציבוריים ואנשים פרטיים, מנסות להילחם בו. PTC, שהיא חברה שנוגעת באספקטים שונים של ייצור, עיצוב ומעגל החיים של מוצרים ושירותים, קיבלה החלטה מושכלת ומודעת לנסות ולהילחם במשבר.

במהלך כנס Liveworx 2023, שנערך בשבוע שעבר בבוסטון, הכריזה החברה על שתי יוזמות חשובות, שעליהן הודיעה מנהלת האסטרטגיה והקיימות הראשית ב-PTC, קתרין ניקר. היוזמה הראשונה הייתה החתימה על מכתב ההתחייבות של יוזמת Science Based Targets – SBTi, תוך התחייבות הן להפחתת פליטות בטווח הקרוב והן ביעדי אפס נטו לטווח ארוך. החברה גם הודיעה על הרחבת מערכות היחסים שלה עם Ansys ו-aPriori כדי לתמוך ביעדי הקיימות הסביבתית של היצרנים.

"אנחנו ב-PTC מכירים בכך שאנחנו חייבים ללכת לצד הלקוחות שלנו", אמרה ניקר. "אז אני מאוד שמחה להכריז ש-PTC חתמה על התחייבות יוזמת ה-Science-Based Target להפחתת גזי חממה בטווח הקצר והארוך. אנו עושים את זה משתי סיבות עיקריות. ראשית, אנו מאמינים שזה פשוט הדבר הנכון לעשות. ושנית, רבים מהלקוחות שלנו שואפים לעבוד עם ספקים המחויבים ל-SBTi. אז עכשיו פגענו במטרה". ניקר הוסיפה, כי זה גם חלק ממחויבות רחבה יותר ש-PTC עושה עם לקוחותיה היצרניים על ידי הקטנת טביעת הרגל שלה באופן התואם את יעדי הקיימות הסביבתית של לקוחותיה.

מכיוון שרוב ההשפעה הסביבתית של המוצר נעשית בשלב התכנון, PTC מרחיבה גם את האופן שבו היא תומכת במאמצי היצרנים לצמצם את טביעת הרגל הסביבתית של המוצר שלהם לא רק באמצעות תוכנת עיצוב המוצר ותוכנת ניהול מחזור החיים, אלא גם על ידי שילוב עם השותפים Ansys ו-aPriori. ״תהליכי עבודה אלו עוזרים למהנדסים לאזן בין ביצועים וטביעת רגל סביבתית בזמן שהם מעצבים מוצרים על ידי אספקת מידע חומרי מדויק, ניתן למעקב ואמין בין ארגונים", אמר מארק הינדסבו, סגן נשיא ומנהל כללי של מוצר ב-Ansys.

מאוחר יותר במהלך הכנס, ניקר עלתה לשוחח עם עיתונאים והרחיבה על היוזמות האלה: ״כיאה לחברה שמלווה את הלקוחות שלה בשלבי החיים השונים של המוצר – שלבי העיצוב, הייצור, התפעול והשירות – יש ל-PTC יכולת ייחודית להשפיע על ההשפעה הסביבתית שיש לכל מוצר. כך, למשל, בכל אחד משלבי החיים של המוצר יש משמעות להחלטות שאנחנו לוקחים. כבר משלב העיצוב – הרצון הוא להשתמש בכמה שפחות חומרים. ניקר הסבירה, שחשוב שחברות יפנו מחדש את מיקוד הקיימות שלהן ויגבירו את המודעות של המהנדסים שלהן להשפעה הסביבתית הגלומה בתכנון המוצרים.

כדוגמה, הביאה ניקר את Cummins, מובילה עולמית במנועי בעירה כבר יותר מ-100 שנה, שלקחה יוזמת קיימות נועזת בשם Planet 2050, הכוללת התחייבות להפחית את משקל המנועים שלה ולהבטיח שלכל חלק במנוע יש מימד מעגלי. Cummins ממנפת את טכנולוגיית העיצוב של Creo ואת הבינה מלאכותית של PTC כדי למדל חלקים, המשתמשים בהרבה פחות חומר – אך מבלי לוותר על חוזק ועמידות. "הפיכת מוצרים קיימים לירוקים יותר זה נהדר, אבל Cummins לא עוצרת שם", אמרה ניקר, והסבירה, ש"בחברה גם יוצרים קו ייצור ירוק יותר מהדור הבא של מנועי מימן״. לדוגמה, בארה"ב, הסבת משאיות בינוניות וכבדות למימן נקי תבטל כמעט רבע מכל פליטת גזי החממה ממגזר התחבורה.

אבל קשה לשכנע חברות מסחריות, למרות כל הכוונות הטובות, להתרכז בהגנה על הסביבה ובקיימות, כשיש להן בעלי מניות ומאזנים כספיים שחייבים לדאוג להם. גם כאן, לניקר יש חדשות טובות: ״עמידה ביעדי קיימות טובה גם לכל מה שקשור לחיסכון – שימוש בפחות חומרים עולה פחות כסף. יש פה ניצחון משולש: טוב לסביבה, טוב למאזן הכספי וטוב למהנדסים, שמרגישים שהם עושים משהו חשוב שתורם לסביבה״.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים