בנק ישראל מזהיר: "החקיקה המשפטית תפגע בהשקעות בהיי-טק"

"הסיכון המרכזי לצמיחה הוא התממשות תרחיש שבו שינויים חקיקתיים ומוסדיים ילוו בעלייה בפרמיית הסיכון של המדינה והמשך הפיחות של השקל, בפגיעה בייצוא, ובירידות בהשקעות", אומרים בבנק

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון.

בנק ישראל הזהיר היום (ב') כי המשך החקיקה המשפטית של הממשלה עלולה להוביל לירידות בהשקעות במדינה, ובכלל זה בהיי-טק. זאת, בהמשך לירידות שכבר נרשמו, שהן חזקות מהירידות בעולם.

נגיד הבנק, פרופ' אמיר ירון, הודיע היום כי הריבית תישאר על כנה – 4.75%. זאת, לאחר 10 העלאות ריבית רצופות. ככל הנראה, ההחלטה נובעת מהתמתנות האינפלציה. עם זאת, הוא הבהיר כי ייתכן שתהיינה העלאות ריבית נוספות בהמשך, אם השקל ימשיך להיחלש אל מול הדולר.

הבנק הוריד את תחזית הצמיחה השנתית שלו לכלכלה הישראלית מ-3.5% ל-3%. בהודעת הבנק נכתב כי "הסיכון המרכזי לתחזית הוא התממשות תרחיש שבו שינויים חקיקתיים ומוסדיים ילוו בעלייה בפרמיית הסיכון של המדינה והמשך הפיחות של השקל, בפגיעה בייצוא, ובירידות בהשקעות המקומיות ובביקוש לצריכה פרטית".

כלכלני הבנק ציינו כי "בתקופה האחרונה אנחנו עדים לירידה בהיקף הגיוסים להשקעות בסטארט-אפים בישראל", נכתב בדו"ח של חטיבת המחקר של בנק ישראל. "ירידה זו ככל הנראה חזקה מהירידה בהשקעות ההזנק בעולם, שאף מתאוששות במידה מסוימת, בניגוד להשקעות ההזנק בישראל. אמנם, מדדי הפעילות השונים בתעשיית ההיי-טק בישראל מעידים על התמתנות קלה בלבד, לאחר קצב צמיחה גבוה ב-2022, אך המשך ירידה בהשקעות ההזנק מהווה סיכון לתחזית הצמיחה".

הנגיד אמר במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום ובה פורסמה ההחלטה על הריבית כי "אמרתי בעבר מספר פעמים כי בעקבות קידום שינויי החקיקה חלה עלייה ברמת אי הוודאות בכלכלה הישראלית. להמשך אי הוודאות עלולים להיות מחירים כלכליים לא מבוטלים, כפי שמתבטא בסיכונים שבתחזית חטיבת המחקר. גם קרן המטבע הבינלאומית הצביעה בדו"ח האחרון שלה על הנזק מהמשך אי הוודאות לאורך זמן. לכן, חשוב להשיב את היציבות והוודאות לכלכלה הישראלית, ולוודא ששינויי החקיקה יבוצעו בהסכמה רחבה, וישמרו על חוזקם ועצמאותם של המוסדות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים