כריסטופר נולאן: "ל-AI יהיה את 'רגע האופנהיימר' שלה"

במאי ויוצר הקולנוע התבטא בעניין ה-AI והזהיר מפניה, וזאת על רקע יציאתו המתוכננת של סרטו החדש "אופנהיימר" השבוע ● לדבריו, ה-AI היוצרת שכולנו מרבים לעסוק בה כיום היא כלי מסוכן, אולי כמו פצצת אטום

מחבר בין פצצת אטום וסכנותיה ל-AI, על רקע סרטו החדש אופנהיימר. במאי ויוצר הקולנוע כריסטופר נולאן.

במהלך מלחמת העולם השנייה מונה פיזיקאי הגרעין רוברט אופנהיימר לעבוד על "פרויקט מנהטן" הסודי ביותר. אופנהיימר, מייג'ור ג'נרל לסלי גרובס, מנהל הפרויקט, וצוות המדענים שאיתם בילו שנים בפיתוח ותכנון פצצת האטום הראשונה. ב-6 באוגוסט 1945 עשה חיל האוויר של צבא ארצות הברית שימוש בתוצר עבודתם זה והטיל את הפצצה "ילד קטן" על העיר היפנית הירושימה; שלושה ימים לאחר מכן, הוטלה פצצת אטום נוספת, ושונה, שכונתה "איש שמן", על העיר היפנית נגסאקי. הפצצות גרמו לפציעות שהביאו למותם של כ-200,000 בני אדם ולהרס בל יתואר. כידוע, האקט האמריקני של שיגור המתקפה הגרעינית הראשונה בעולם אמנם עצר את מלחמת העולם השנייה ובעקיפין מיגר את היטלר וצבאו, אך שינה לנצח את מהלך ההיסטוריה.

"אופנהיימר" הוא סרט חדש של הבמאי ויוצר הקולנוע כריסטופר נולאן ("ממנטו") שיוצא לאקרנים ממש השבוע ועוסק בפיזיקאי הגרעין אשר פיתח את פצצת האטום הראשונה. נולאן השתתף בפאנל של פיזיקאים בהנחיית צ'אק טוד, שנערך לאחרונה, ודיבר בו על לקחים מודרניים שהפיק מיצירת סרטו. כחלק מהשיחה התבטא נולאן, 78 שנים לאחר שקבוצת המדענים התאספה באתר טריניטי כדי לפתח את פצצת האטום הראשונה, וחיבר את האירוע המסוים והנורא ההוא לנושא החם של עולם הטכנולוגיה כיום – ה-AI.

נולאן, שביים ואף כתב את "אופנהיימר", הדגיש את הקשיים ביישום רגולציה בסגנון זו המושתת על נשק גרעיני – על הבינה המלאכותית. הוא הזהיר שהאו"ם הפך לכוח "מצומצם מאוד" בכל הנוגע ביכולתו לפקח על התחום החדשני והמשבש. לדבריו, קיימות "הקבלות חזקות מאוד" בין הפיזיקאי הנודע אופנהיימר ומומחי הבינה המלאכותית של ימינו, שקראו לרסן את הפיתוח של הטכנולוגיה, אך ממשיכים בעבודתם עליה.


"בסופו של דבר ה-AI תהיה אחראית על הנשק הגרעיני"

נולאן אמר גם כי "כשאני מדבר עם החוקרים המובילים בתחום ה-AI רגע, למשל, הם ממש מתייחסים לזה – ממש לעכשיו – כ'רגע האופנהיימר' שלהם. הם מסתכלים אל ההיסטוריה ותוהים 'מהי האחריות של מדענים המפתחים טכנולוגיות חדשות שעלולות להיות להן השלכות לא מכוונות?'"

עוד טען נולאן כי מפתחים הפועלים להפיכת הבינה המלאכותית לחזקה יותר, מתמודדים עם הרבה מאותן שאלות מוסריות כמו אלו ש"אבי פצצת האטום" עסק בהן.

נולאן הוסיף ואמר שהיחסים ההולכים ומתהדקים בין הבינה המלאכותית לכלי הנשק בעולם כיום חושפים את הצורך באחריות תאגידית. לדבריו, המחשבה על אנשים שמייצרים או משתמשים בטכנולוגיה מבלי להבין באמת את ההשלכות שלה היא "מפחידה… כי כשמערכות AI נכנסות לתשתית ההגנה, בסופו של דבר הן יהיו אחראיות על הנשק הגרעיני".

בשיחה המשיך ואמר הבמאי המפורסם כי הוא מקווה שאנשים שיצפו ב"אופנהיימר" יהיו מודעים יותר לסכנות הניצבות בפני האנושות כיום ו"ישארו אחרי הסרט עם כמה שאלות מדאיגות, בנוגע לכמה בעיות מטרידות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דור

    אם אתם חפצי חיים לא להתקרב לסרט... גם בבית... 3 שעות של שיעמום שמימי... אולי חוץ מ5 דק של ניסוי הפצצה

אירועים קרובים