טלטלה לחברות הטק המובילות: שירותיהן הוגדרו כ'שומרי סף' באירופה
האיחוד האירופי הגדיר אתמול (ד') שש חברות - גוגל, אמזון, אפל, בייטדאנס, מטא, ומיקרוסופט - לפי חוק השווקים הדיגיטליים החדש (DMA) של אירופה והן יאלצו לשנות דרמטית את שירותיהן ● מה זה בעצם אומר?
הנציבות האירופית פרסמה אתמול (ד') את רשימת "שומרי הסף" שלה, וזו כוללת בין השאר שש ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות בולטות, שאליהן יתייחסו ביבשת מעתה כאל שומרות סף, במסגרת חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) החדש של האיחוד האירופי. החקיקה המסוימת אמורה להוביל לריסון כוחן הרב של חברות הביג טק.
החברות ש"זכו" להיות מוגדרות כשומרות סף הן: אלפבית (גוגל); אמזון; אפל; בייטדאנס (הבעלים של טיקטוק); מטא (החברה האם של פייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם ואחרות); ומיקרוסופט.
ה-DMA מגדיר את שומרי הסף כחברות בעלות עמדת שוק "חזקה ועמידה" ב"שירות פלטפורמות ליבה" ה"שולטות בגישה לשער חשוב" – משמע לשוק המקוון. שש החברות המוגדרות כשומרות סף עומדות כולן בקריטריונים אלו ולפיכך עתידות להידרש להשתנות כדי לעמוד ברגולציה החדשה של האיחוד.
ה-DMA מטיל מספר חובות על שומרי הסף שהאיחוד הגדיר כעת: עליהם לאפשר לעסקים לגשת לפלטפורמות שלהם בתנאים הוגנים, סבירים ולא מפלים; אסור להם להעדיף את המוצרים והשירותים של עצמם על פני אלה של מתחריהם; חלה עליהםן חובה לתת למשתמשים יותר שליטה על נתוניהם; ולבסוף – הם חייבים להיות שקופים יותר לגבי האופן שבו הם אוספים נתונים ומשתמשים בהם.
חוק ה-DMA אמור להיכנס לתוקף בשנת 2024. עם זאת, הנציבות כבר החלה לאכוף חלק מהוראותיו, כמו האיסור על העדפת שירותים עצמית.
חשוב לציין כי לשש החברות שנכנסו לרשימה יש שירותים ספציים ש"זיכו" אותן בתואר שומרות סף, והם:
אלפבית (גוגל): מנוע החיפוש המפורסם של גוגל; שירותי תיווך מקוונים (חנות האפליקציות Google Play), דפדפן אינטרנט (כרום), מערכת הפעלה (אנדרואיד) ושירותי הפרסום של החברה.
אמזון: השוק המקוון באתרה (Amazon Marketplace) ושירותי מחשוב הענן (AWS).
אפל: מערכת ההפעלה (iOS), חנות האפליקציות ושירותי התיווך המקוונים שבה (App Store), וכן שירותי התשלומים (Apple Pay).
בייטדאנס: שירותי רשת חברתית (טיקטוק).
מטא: שירותי רשת חברתית מקוונת (בפייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ), שירותי תיווך מקוונים (Facebook Marketplace).
מיקרוסופט: מערכת ההפעלה (Windows) ושירותי מחשוב הענן (AZURE).
הגדרתן של שש החברות הללו ושירותיהן המרכזיים כאחראים על שמירת סף נחשבת לניצחון גדול של האיחוד האירופי, שעמד בחזית המאמצים להסדיר את ענקיות הטק, המכונות Big Tech. ל-DMA צפויה להיות השפעה משמעותית על האופן שבו החברות הללו פועלות בתחומי האיחוד, והוא עשוי לשמש מודל לתחומי שיפוט אחרים ברחבי העולם.
נציב האיחוד האירופי לשווקים הפנימיים, תיירי ברטון, צייץ אודות הדרמה הרגולטורית וכתב: "זה D-Day עבור DMA! החברות המקוונות המשפיעות ביותר יצטרכו כעת לפעול לפי חוקי האיחוד האירופי שלנו". אחרי שנקב בשם החברות הוסיף: "DMA פירושו יותר בחירה עבור הצרכנים, פחות מכשולים למתחרים קטנים יותר, ופתיחת שערי האינטרנט".
נזכיר כי השבוע דיווחנו על ניסיונות של אפל ומיקרוסופט להחריג שירותים שלהן מההגדרה. ואכן, החברות זכו במעין דחיה בסוגיה זו. הנציבות, כך לפי הודעתה, פתחה ארבע חקירות שוק, כדי לבצע הערכת עומק לדרישותיהן של מיקרוסופט ושל אפל, שטענו שלמרות העמידה בסטנדרטים שנקבעו באיחוד, חלק משירותי הליבה שלהן אינם שומרי סף. המדובר בשירותים מנוע החיפוש בינג (Bing), דפדפן אדג' (Edge) ושירותי הפרסום (Microsoft Advertising) של אפל, ולצידם בשירות המסרים המיידיים iMessage של מיקרוסופט. רק בתום החקירה יוחלט האם פלטפורמות אלו יכללו ברשימת שומרי הסף, אם לאו.
It’s D-Day for #DMA!
The most impactful online companies will now have to play by our EU rules.#Gatekeepers are:
Alphabet
Amazon
Apple
ByteDance
Meta
MicrosoftDMA means more choice for consumers.
Fewer obstacles for smaller competitors.
Opening the gates to the Internet🇪🇺 pic.twitter.com/xaTluUfBax
— Thierry Breton (@ThierryBreton) September 6, 2023
מה תוליד ההגדרה החדשה?
ההשלכות של ההגדרה החדשה צפויות להיות מרחיקות לכת. שומרי הסף יידרשו לשנות את שיטות העבודה העסקיות שלהם, כדי לעמוד בכללי ה-DMA.
בשירותים הספציפיים שכל חברה מוגדרת כשומרת סף עבורם יהיו חובות שהחברות יידרשו לעמוד בהן במסגרת ה-DMA. לדוגמה, מטא תיאלץ לאפשר שליחת הודעות מווסטאפ שבבעלותה לשירותי מסרים מידיים אחרים של מתחרים, למשל לטלגרם; גוגל, כשומרת סף בתחום החיפוש, שבו היא ללא ספק מושלת בגדול, תידרש לאפשר לעסקים להציג את מוצריהם ושירותיהם בתוצאות החיפוש בתנאים הוגנים, סבירים וללא אפליה; ואילו אמזון, כשומרת סף באתר הקמעונאות אונליין שלה, תידרש לתת למוכרים בפלטפורמה גישה לאותם תכונות ושירותים, ללא קשר לגודלם או לנתח השוק שלהם.
לשומרות הסף יש כעת שישה חודשים להתארגנות כדי לעמוד ברשימה המלאה של עשה ואל תעשה במסגרת ה-DMA, ואז לציית לה ולהציע יותר בחירה ויותר חופש למשתמשי הקצה ולמשתמשים העסקיים בשירותיהן שהוגדרו ברשימה.
עם זאת, חלק מהחובות הללו יחלו כבר כעת, למשל החובה ליידע את הנציבות בכל התנהלות ריכוזית שנמצאת על הפרק. על החברות אמורות להתחייב להחלטות אלו ולהפגין ציות אפקטיבי. לשם כך, בתום חצי השנה שקיבלו לצורכי התאמה לחוק, עליהן להגיש באירופה דו"ח ציות מפורט, בו יתאור כיצד הו עומדות בכל אחת מהחובות של ה-DMA. הנציבות תעקוב אחר היישום של התחייבויות אלה והעמידה בהן. במקרה ששומרת סף לא תעמוד ב-DMA, הנציבות יכולה להטיל עליה קנסות של עד 10% מסך המחזור העולמי של החברה, שיכולים לעלות בעד 20% במקרה של הפרה חוזרת. במקרה של הפרות שיטתיות, הנציבות מוסמכת גם לנקוט בצעדים נוספים נגד המפרה, כמו למשל לחייב את שומרת הסף למכור עסק שלה, או חלקים ממנו, או לאסור על שומרת הסף לרכוש שירותים נוספים הקשורים לתחום שבו שלא צייתה לרגולציה.
כדאי להבין שה-DMA הוא חוק מורכב ליישום וההשלכות המלאות של הגדרת שש החברות הללו כשומרות סף עדיין בפיתוח. למרות זאת, ברור שאירופה ביצעה כעת צעד משמעותי קדימה במאבק נגד השליטה המונופוליסטית של ענקיות הטק באינספור תחומים בימינו. לצעד זה עשויה להיות השפעה גדולה על האופן שבו חברות אלו פועלות באיחוד האירופי כמו גם ברחבי העולם.
אירופאים סתומים, זה התחיל אולי כמשהו טוב. אבל כעת הם פשוט באו להרוס...
ממש לא. הם מבינים את הסכנה בכח הדורסני של החברות