כך ה-IT מסייע לגידול בגביית המיסים ולמלחמה בפשע המאורגן

בראיון ראשון מאז נכנס לתפקיד מנכ"ל שע"מ מספר אריה רימיני כיצד ה-IT יסייע לרשות המיסים לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות, ומדבר על המעבר לפיתוח באג'ייל ועל השינוי התרבותי בארגון

אריה רימיני, מנכ"ל שע"מ.

בסוף 2021 מונה אריה רימיני לתפקיד מנכ"ל שע"מ, זרוע המחשוב של רשות המיסים, שלא תהיה זו הגזמה לומר שהיא אחד הגופים היותר מרכזיים בכלכלה ובחברה בישראל. לרימיני ניסיון רב בניהול חברות טכנולוגיה, בהן בזק וטלדור, שם שימש כמנכ"ל בין 2009 ל-2015. אחר כך הוא שהה כארבע שנים בארצות הברית, ובטרם מונה לתפקידו הנוכחי היה מנכ"ל של חברת סטארט-אפ בתחום הבינה המלאכותית.

בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו מתאר רימיני כיצד ה-IT מסייע לרשות המיסים להיות נגישה יותר לאזרחים, להקל על האינטראקציה שלהם (ובעצם שלנו) איתה ולצמצם ביורוקרטיה מעצבנת על ידי אוטומציה של תהליכים.

גולת הכותרת בעיני רימיני היא מערכת חשבונית ישראל, שמפותחת בימים אלה בשע"מ ולדבריו, תשנה את הדרך שבה עוסקים יוציאו חשבוניות, בכך שהיא תתחבר ישירות למערכות של רשות המיסים, ותאפשר צמצום זיוף חשבוניות והעלמת מס. זאת, לצד שורה של פרויקטים שנמצאים ב-"תנור" בימים אלה.

יש לך ותק רב בשוק העסקי. מה הניע אותך להתחבר לגוף כמו שע"מ, שהוא אחד המורכבים והגדולים בממשלה?
רימיני: "האמת היא שזה לא היה בתוכניות שלי. הכרתי את שע"מ מהצד של הלקוח, במסגרת התפקידים שלי כמנכ"ל בשוק העסקי. אבל בוועדת האיתור פגשתי את המנכ"ל היוצא, ערן יעקב. הוא הלהיב אותי והחלטתי להירתם לאתגר הלא פשוט הזה. החזון שיעקב פרש בפניי הוא של ניהול דרך טכנולוגיה, שמטרתו להגיע למצב שבו תשלום מס יהיה חלק בלתי נפרד מכל טרנזאקציה עסקית ,בצורה כזו שהאזרח או בעל העסק ידע מראש כמה הוא אמור לשלם, ויוכל לבצע זאת במינימום תהליכים ביורוקרטיים, עם ממשקים דיגיטליים פשוטים ובעיקר שקופים".

איך יישמת את התפיסה הזו מאז כניסתך לתפקיד?
"קודם כל, שיניתי את המבנה הארגוני של שע"מ. כיום, כל סמנכ"ל מתמחה באשכול מסוים, לאורך ולרוחב, בעוד שבעבר זאת הייתה התמחות לפי חוקי המס. בנוסף, הצמדתי לכל אשכול מנטורים מהרמה הגבוהה ביותר בשוק הפרטי, שיושבים עם אנשי האשכול פעם בשבוע ומסייעים להם לקדם את הפרויקטים. דבר נוסף – וזה, לדעתי, השינוי המהותי שכבר מורגש: עברנו לעבודה על התפיסה האג'ילית. זה לא היה קל בארגון ממשלתי, כי מדובר בשינוי תהליכי ותרבות עבודה, אבל הצלחנו לקצר זמני פרויקטים שבעבר ארכו שנים, התעיילנו והספקנו הרבה יותר. אני יכול לומר שעד סוף השנה נגיע למצב שבו חצי מהפיתוח שלנו יהיה בשיטה האג'ילית, ועד סוף השנה הבאה – כולו יהיה כך".

תן בבקשה דוגמאות ליישומים שאמורים להקל עלינו, האזרחים, את החיים?
"פעלנו ואנחנו פועלים בכמה מישורים. ראשית, עם הפנים לאזרח: אנחנו מפתחים תהליך שבו האזרח יוכל לבצע פעולות מול רשות המיסים, מעבר לדיווחים, דרך האזור האישי, עם הזדהות חד פעמית. פיילוט ראשון כבר עובד, בתחום התרומות לעמותות רשומות. עד כה, תורם פרטי שרצה לקבל זיכוי ממס הכנסה היה צריך לבצע שורה של פעולות מייגעות, שגרמו לרבים לוותר על הזכות הזו. במסגרת הפיילוט, התהליך הוא ממוחשב לחלוטין, מתחבר לממשקים שלנו ושל תוכנות השכר, והזיכוי במס לשכירים אוטומטי. כל תרומה לעמותה מתחברת ישירות לתוכנות השכר הראשיות, והזיכוי ניתן לתורם מיידית. בדרך דומה גם לעצמאים. בשנה הבאה נרחיב את המערך הזה לשירותים נוספים".

כיצד ה-IT מסייע לשיפור היקף הגבייה ולמאבק בחשבוניות הפיקטיביות?
"תופעת החשבונות הפיקטיביות היא אחד האתגרים המרכזיים שלנו בעבודה עם רשות המיסים. התופעה הזו היא חלק מהפעילות של משפחות הפשע ועוברים דרכה מיליוני שקלים לא מדווחים. לשם כך, עבדנו על פרויקט חשוב, שנקרא חשבונית ישראל. המשמעות היא שמתחילת השנה הבאה, כל חשבונית שתופק על ידי כל אחד תתממשק ישירות למערכות שלנו, ועל מנת לנכות ממנה מע"מ, המגיש שלה יצטרך לקבל מספר הקצאה של החשבונית. ההקצאה הזו תתקבל לאחר שנבצע, ברשות המיסים, תהליך של אימות ובקרה מהירים, כדי לוודא שלא מדובר בחשבונית פיקטיבית. ניעזר לצורך כך גם במערכות המודיעין שלנו. אנחנו מצפים שבכך, נצליח לעלות על עשרות מיליוני שקלים מגביית מע"מ שלא נכנסים כיום לקופת המדינה".

כיצד מניעים עובדים בשע"מ, שרבים מהם מרגישים שהם לא מקבלים את ההכרה הראויה?
"תפיסת הניהול שלי אומרת שהבסיס לכל שינוי הוא איכות כוח האדם. בקריירה שלי נתתי שירותים לגופים רבים, ועם היד על הלב, אני יכול לומר – ולא מאחר שאני המנכ"ל – שיש בשע"מ עובדים מסורים, ברמה מקצועית מעולה, שמחויבים לתפקיד ולמשימה. זה הוכח במיוחד בקורונה, עוד לפני שנכנסתי לתפקיד. אנחנו משקיעים הרבה בהעצמת עובדים ומנהלים, גם מול הנהלת רשות המיסים, וזה מורגש היטב".

כמה עובדים יש בשע"מ?
"700 עובדים, מהם קרוב למחצית במיקור-חוץ והשאר הם עובדי הרשות. מאז שנכנסתי גייסנו 100 איש ואנחנו מגייסים עובדים גם בימים אלה. על פ ההסכם עם ועד העובדים וההסתדרות, אנחנו מחויבים לשמור על רמה של 52% עובדי הרשות והיתר עובדים חיצוניים, וכך זה הווה ויהיה".

מהי רמת הגמישות שלך בתגמול עובדים, שחלקם יכול היה למצוא חלופה בשוק הפרטי?
"אנחנו נמצאים כעת בעיצומו של יישום סעיף חשוב בהסכם עם העובדים, שלזכותם ייאמר שהם הסכימו לו, והוא מעבר לדירוג טכנולוגי, שלאחר שהוא יסתיים, יכולת הגמישות שלנו בתגמול עובדים תהיה הרבה יותר גבוהה וגמישה. כבר כיום יש לא מעט עובדים שעברו לדירוג הזה ושכרם השתפר מאוד, ואני מאמין שבשנה הבאה המספרים יגדלו – בכפוף להסכם שנחתם עם משרד האוצר".

לסיום, לשע"מ יש היסטוריה של עליות וירידות ביחסים עם ועד העובדים. איך אתה רואה את זה כיום?
"ראשית, אני חוזר על מה שאמרתי קודם: יש בשע"מ עובדים ומנהלים מעולים ומוכשרים, שבזכותם הצלחנו לעשות את מה שהצגתי בפניך. ברמה העקרונית, אני מחויב לדאוג לעובדים ולרווחתם, ולעבוד בשיתוף פעולה עם הוועד. מעבר לזה, אני מעדיף לא להתייחס למה שפורסם עד כה, ולהביט קדימה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אמיר קינן

    אריה הביא לשינוי איש מקסים , מקצוען שיעשה את ההבדל

אירועים קרובים