כך ה-IT מסייע להפעלה מחדש של בית חולים תת קרקעי ברמב"ם

ההיערכות בוצעה בעקבות הנחייה של משרד הבריאות, כהכנה לקראת התלקחות אפשרית בצפון, ויופעל במידת הצורך ● שרה צפריר, מנמ"רית רמב"ם, מפרטת על הטכנולוגיה שפועלת בו

שרה צפריר, מנמ"רית בית החולים רמב"ם.

אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע בבית החולים רמב"ם השלים את ההכנות לקראת אפשרות של פתיחה מחדש של מחלקות האשפוז לחירום מתחת לקרקע. המחלקות הופעלו בפעם הראשונה בזמן הקורונה, בקומה מינוס שלוש של החניון התת קרקעי של בית החולים. המהלך בוצע בעקבות הנחיה שהגיעה שלשום (א') ממשרד הבריאות, כנראה על רקע ההיערכות למצב של הרחבת המלחמה והתלקחות גם בגזרה הצפונית.

המטרות שבהיערכות החדשה הן לפנות את המטופלים המאושפזים לאזור ממוגן ולאפשר לבית החולים להיערך לקליטת נפגעים נוספים, וזאת בתוך 48-72 שעות מקבלת ההנחיה להעברתם. בית החולים הממוגן נבנה כחלק מהפקת לקחים ממלחמת לבנון השנייה, אז היו המטופלים והצוותים הרפואיים נתונים תחת מתקפות טילים.

עבודת ההכנה וההיערכות הוטלה בין היתר על אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע של בית החולים רמב"ם, בראשותה של שרה צפריר. לדבריה, "מאז שקיבלנו את ההוראה להיערך לפתיחת בית החולים בחניון ביצענו בדיקה חוזרת, פיזית, של כל תשתיות התקשורת שיש בקומה מינוס שלוש. לשמחתנו, כל התשתיות עובו, בזכות העבודה במתחם זה בזמן הקורונה, אבל היינו חייבים לעבור על כל רכיב ורכיב, לבדוק את נתבי ה-Wi-Fi ואת כל נקודות התקשורת".

צפריר ציינה כי התרחיש שאליו אמור להתכונן רמב"ם כולל אשפוז של עד 1,400 מטופלים במתחם – 40% יותר ממספר המאושפזים בבית החולים בשגרה. היא הוסיפה ש-"אם תינתן ההנחיה להוריד מטופלים, חלק מציוד המחשוב ירד מהמחלקות, כאשר ניתן יהיה באופן מיידי להפעיל בקומת המרתף עגלות רפואיות שמחוברות ל-Wi-Fi, כדי לאפשר לצוותים הרפואיים לעבוד בגמישות גדולה יותר".

ההיערכות, הדגישה צפריר, מפוצלת הפעם לשני שלבים: השלב הראשון, שכבר בוצע – בדיקת התשתיות ותקינותן, ללא הורדת מערכות המחשוב, שתקרה בשלב השני, אם וכאשר תינתן ההנחיה להוריד מטופלים למתחם התת קרקעי.

מערכת Emergency

מאז פרוץ המלחמה הגיעו לבית החולים רמב"ם 39 נפגעים, כאשר 12 מהם עדיין מאושפזים. צפריר אמרה כי מיד עם תחילתה, עוד ביום שבת, החליטה הנהלת רמב"ם לפתוח מטה חירום, כשאגף הטכנולוגיות הדיגיטליות והמידע משולב בו. החלטה זו התקבלה על ידי מנהל בית החולים, פרופ' מיקי הלברטל, בעקבות עלייה ברמת הכוננות, ועוד בטרם הגיעה ההנחיה ממשרד הבריאות להיערך לתפעולו בחניון התת קרקעי. מאז, המטה הזה פועל ברציפות.

מיד עם פתיחת מטה החירום הופעלה ברמב"ם מערכת קבלת החלטות חכמה שבית החולים פיתח, Emergency, שאף זכתה בפרס מצטייני המחשוב IT Awards של אנשים ומחשבים.

צפריר סיפרה כי "זוהי מערכת שמהווה כלי עבודה מרכזי לקבלת החלטות, שנותנת מענה מיידי לכל התרחישים שצפויים במצבי חירום. המערכת מספקת מידע שוטף על זמינות חדרי ניתוח, תפוסת בית החולים בכל רגע נתון, זמינות מיטות טיפול נמרץ, זמינות מכונות הנשמה ומלאי מנות דם". לפי דרישת ההנהלה, נוספו כעת למערכת עוד שני רכיבים: האחד משקף כמה עובדים קיבלו צו 8 והשני – כמה נמצאים בחופשה בחו"ל. זאת, כדי לעקוב אחרי חוסרים בכוח אדם".

היא הוסיפה שהמערכת, שגם היא פותחה כחלק מהפקת הלקחים ממלחמת לבנון השנייה, נמצאת בשימוש גם באגף לשעת חירום של משרד הבריאות.

מערכת אדם

בבית החולים פועלת גם מערכת אדם הלאומית, שמחברת בין מרכזי המידע של כל בתי החולים בארץ, ומסייעת בימים אלה לאיתור נפגעים שנקלטו בהם – חלקם מזוהים וחלקם אלמונים. היא כוללת צילומים וסימנים מזהים נוספים, שיעזרו בזיהוי הנפגעים. המערכת פותחה על ידי אגף המחשוב של רמב"ם ונפרסה בכל בתי החולים בארץ ובאגף לשעת חירום במשרד הבריאות.

"לקח שכבר נלמד במערכה הנוכחית בדרום הוא הצורך בקליטת פרטי נעדרים שלא הגיעו לבית החולים – נושא שנתקלנו בו בפעם הראשונה במלחמה הנוכחית. הנושא יילמד ויינתן לו מענה בהמשך, כולל אפשרות לשילוב כלים טכנולוגיים שיעזרו בזיהוי", אמרה צפריר.

לסיום, היא מבקשת להביע את הערכתה לחבריה, המנמ"רים בבתי החולים בדרום, שנותנים מענה טכנולוגי לכל מה שנדרש בבתי חולים אלה, שנושאים במרבית נטל הטיפול והאשפוז בנפגעי המלחמה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים