"אנחנו מייצרים רצף דיגיטלי – מהמסוק ועד ללוחם שבקצה"

רס"ן נ. מאגף התקשוב בצה"ל לאנשים ומחשבים: "המערכות פעלו ברציפות וללא נפילות לאורך כל הלחימה"

רס"ן נ. מאגף התקשוב בצה"ל.

"בשל פלטפורמת הענן המבצעי, שיש מי שיאמר שהוא הכי גדול במזרח התיכון, אנחנו מצליחים לייצר רצף עבודה דיגיטלי. במלחמה הזאת, ביתר שאת, הזירה הקיברנטית לוקחת חלק חשוב במאמץ המלחמתי", כך אמר רס"ן נ. מאגף התקשוב בצה"ל, בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים.

הוא הסביר כי "המטרה שלנו היא להניח תשתית, פלטפורמה מבצעית וטקטית, בשגרה ובחירום, מהמפקדות וחדרי המלחמה – ועד לקצה הלוחם. אותה פלטפורמה תדבר ותבין את כולם – מטוס, טנק ולוחם. זו המשמעות האמיתית של הרב זרועיות".

"מאז תחילת המלחמה", אמר רס"ן נ., "פעילות היחידה התעצמה – נערך גיוס המוני של אנשי מילואים ואנחנו עובדים במתכונת 24/7. בשילוב חברות ההיי-טק שעובדות איתנו, אנשינו דואגים לתמוך ללא הפסקה בכשירות הפלטפורמות הללו, לטובת לחימה רציפה, שנעשית באופן מוגן, תוך ניטור כלל המערכות ואפס זמן השבתות. הניטור הוא פרו-אקטיבי – גם למניעת מתקפות סייבר וגם לבדיקת מערכות ה-IT. אנחנו מייצרים רציפות תפקודית, והמערכות כל הזמן למעלה".

"גם במהלך ימי הלחימה, אנשינו ממשיכים בעבודת הפיתוח, משדרגים ומוסיפים עוד ועוד רכיבים. המטרה היא לוודא שאנחנו כשירים בכל ממד", ציין. "אנחנו עמלים על עשרות פיתוחים שהביאו לשיפורים בכמה רבדים הקשורים למלחמה. קיצרנו זמנים וייעלנו תהליכים, מבצעיים ואחרים". לדבריו, "באחד הלילות בשבוע שעבר סיימנו פיתוח של יישום שהביא לקיצור תהליך שלקח שבוע – לחצי שעה".

הענן הצה"לי

בעשור הקודם הוקמה בצה"ל פלטפורמה עננית מודרנית, מבוססת קוד פתוח, עם מערכות IT חדשות או מחודשות, וכיום יש לענן הצבאי אלפי משתמשים מבצעיים, מאות מפתחים ועשרות מדעני מידע. ב-2018 פרסמנו כי יחידת ממר"ם, שמהווה חלק מאגף התקשוב, העלתה לאוויר ענן פרטי, מבוסס תשתיות רד האט. שנה לפני כן פרסמנו שצה"ל הקים תשתיות ענן פרטי, לטובת מערכות מבצעיות רב זרועיות. באותה השנה החלו לפתח בצבא מערכות של זרוע האוויר ואגף המודיעין, ובהמשך הוכנסו לענן מערכות מבצעיות של זרועות היבשה והים. לאור זאת, החליטו בממר"ם להקים ענן – לא לעוד קישור בין הזרועות, שאורך זמן, אלא מערכת מבצעית, רב זרועית. כך, צה"ל מקבל מרחב אחד, מבצעי ודיגיטלי, עם יותר ערך מבצעי משמעותי, "מפעל אספקה" של השירותים שעובד מהר יותר, קצב הנגשה מהיר, יכולות למיצוי מידע, אפליקציות מודרניות ורמת הגנה חדשנית בסייבר. הקלאוד מאפשר לצבא לפעול בתפיסות פיתוח חדשניות – DevSecOps – ולרדת מהמערכות המונוליטיות הענקיות. הוא משמש סביבת פיתוח צה"לית, שבה היישומים מתוכננים ומפותחים יחד ומביאים להיתוך מידע יעיל יותר – עם CICD, יכולות פיתוח והטמעה מתמשכות. כמו כן, הענן נותן לצה"ל יכולת לענות על הצורך ברציפות תקשורתית ותפקודית, במקרה שהגוף הלוחם נותק. הוא אף מביא למצב שבו המפתחים מפתחים על הענן, בשל הרצון להידוק הקשר בין התפעול לייצור, DevOps, ולקיצור זמן ההגעה לשוק, בסביבה אג'ילית.

בשנים האחרונות, אגף התקשוב שינה את תפיסת ההפעלה שלו כארגון IT – מארגון שמספק תשתיות IT לכזה שמספק שירותי IT. התשתית הצה"לית, שבמהותה היא ענן פרטי, היא "ציבורית", במובנים של העדכון הטכנולוגי של הענן ובהיותו רב זרועי. הענן מאפשר לצה"ל לפתח מערכת עם תהליכים חוצי זרועות, על בסיס התפיסה של דאטה סנטר מוגדר תוכנה (SDDC), עם וירטואליזציה בשלוש השכבות – שרתים, רישות ואחסון ותשתית OpenShift – פלטפורמה להפצת יישומים מבוססת קונטיינרים וקוברנטיס.

למרות כל זאת, אחת הטענות הנוגעות למחדל שהביא לחדירה של החמאס לישראל בשבת שעברה, ולטבח שהוא עשה ביישובים בדרום, היא שהטכנולוגיה לא עבדה, או שארגון הטרור פגע בה.

מה לא עבד ביום שבת?
רס"ן נ.: "אני לא יכול להתייחס לזה כרגע. הלקחים יופקו בהמשך. כעת אנחנו מתמקדים במלחמה".

מה לגבי סייבר?
"אני לא יכול להגיב לנושא".

לסיכום אמר רס"ן נ. כי "אנחנו תומכים בכל הפלטפורמות המרכזיות בצבא – מהמטכ"ל ועד למערכות הקצה הטקטי. שיפרנו את הכשירות המבצעית של המערכות בלא מעט אחוזים, תוך כדי הלחימה. מצפים לנו ימים ארוכים, ונמשיך לסייע להגדלת התפוקות המבצעיות. הפלטפורמות שלנו רב זרועיות ומחברות את כלל המערכות המבצעיות – ים, אוויר, יבשה ואמ"ן. נמשיך לנהל את המלחמה בהקשרים הדיגיטליים הטכנו-מבצעיים".

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניק

    לשאלה הכי חשובה הוא לא ענה, העיקר לספר סיפורי גבורה . הקמתם מערך תקשורת שקרס ללא גיבוי . סיפרתם לעצמכם ולנו סיפורים, ללא בסיס. אל תמרחו אותנו.

  2. יואל

    חייל שלא יודע לקרוא מפות או מצפן זה כמו האשליה שמלחמה אפשר לנצח מהאוויר, בסוף מלחמה זה דבר אנלוגי עם מגפיים על הקרקע ועולם אמיתי ואכזרי לא העולם הוירטואלי שלאט לאט הופך אותנו לתלויים בטכנולוגיה.

  3. קובי

    התאהבנו בטכנולוגיה סמכנו עליה בעינייןמעצומות (כלשונו( עפנו על עצמינו ביכולות ושכחנו לרגע שהטכנולוגיה היא אמצעי ולא מטרה

  4. יואב

    תפסיקו לקשקש ולהדהד את כל הסיסמאות מהתר"ש. במבחן התוצאה, כשלתם. מאות מליונים הושקעו וכשהגיעה שעת המבחן, שום רצף ושום בטיח.

אירועים קרובים