כך ה-IT במשרד החקלאות מסייע לאספקת מזון סדירה לעורף

אמיר זיו, המנמ"ר החדש של משרד החקלאות, מספר על המהלכים הטכנולוגיים שבוצעו במשרד ועל מערכות המחשוב, שמאפשרות לו לפעול בצורה חלקה ולסייע לחקלאים, שסופגים נזקים במלחמה

אמיר זיו, סמנכ"ל בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד החקלאות.

המלחמה שפרצה לפני כשבועיים וחצי גרמה לנזקים חמורים לחקלאים ביישובי הנגב המערבי וגבול הצפון. האתגר למצוא מענה להמשך אספקת מזון רציפה, כמו גם למצוא שטחי חקלאות חלופיים, תוך כדי המלחמה, הוא באחריות משרד החקלאות. למערכות המידע והמחשוב יש תפקיד חשוב, שלא לומר קריטי, בכך. זאת, מאחר שאלה אפשרו מעבר מהיר משגרה לחירום, תוך האצה ואף השלמה של פרויקטי IT שהיו בתכנון, ושבלעדיהם המשרד היה מתקשה לתפקד מול שלל האתגרים שעומדים בפניו בתקופה זו.

המשימה הזו הוטלה מיד עם תחילת המלחמה על אמיר זיו, סמנכ"ל בכיר לטכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד החקלאות. זיו נכנס לתפקידו לפני כחודשיים, לאחר שפרש מתפקיד מנמ"ר עיריית הרצליה. הוא מצא את עצמו מתמודד עם אתגרים טכנולוגיים לא פשוטים, שכאמור, היו קריטיים לתפקוד המשרד. "המשימה הראשונה שביצענו, עובדי האגף ואני, הייתה הקמת חמ"ל חירום עבור מקבלי ההחלטות במשרד", סיפר. "בשלב הראשון, עוד בשבת שבה פרצה המלחמה, הקמנו חמ"ל וירטואלי, כדי לקבל תמונת מצב ראשונית. למחרת, בתוך 24 שעות, הקמנו את החמ"ל הפיזי. עובדי האגף התגייסו בצורה מדהימה ועבדו מסביב לשעון".

"בחמ"ל הפיזי הותקן דשבורד מבוסס Power BI, שמרכז את הפניות למשרד, כדי לדעת כיצד לפעול על מנת להבטיח אספקה שוטפת של מזון על ידי כל גורמי שרשרת הייצור", אמר זיו. על הדשבורד הופעלה גם מערכת GIS, שמסייעת למקד את הטיפול בפניות הרבות שמגיעות. "כל הפניות מנוהלות באמצעות מערכת CRM מבוססת סיילספורס, כאשר העיקרון הוא שהכול מתחבר להכול. זכינו לברכות על ההתארגנות המהירה מהשר, אבי דיכטר, וממנכ"ל המשרד, אורן לביא", ציין זיו.

טיוב המידע על החקלאים

פרויקט נוסף שאגף מערכות המחשוב במשרד ביצע תוך כדי המלחמה הוא טיוב רחב היקף של כל המידע על החקלאים. הטיוב נעשה, בזמן קצר ביותר, על 16 מקורות ו-200 אלף רשומות. לדברי זיו, "כעת יש במשרד מאגר עדכני של כל העוסקים בחקלאות, והמשרד יכול לתקשר איתם ולהבין טוב יותר מה דרוש להם וכיצד ניתן לסייע להם, למשל במציאת שטחי חקלאות חלופיים ובפרישת מיגוניות לעובדים בשטח. בנוסף, טיוב המידע סייע למשרד להתמודד עם האתגר של מחסור חמור בידיים עובדות, כולל טיפול בעובדים זרים". כמו כן, ציין, הוקם אתר משנה ייעודי, שמרכז את כל המידע והטיפול במשאבי האנוש של כלל עובדי המשרד, שפרושים בכמה מחוזות ברחבי הארץ.

מערכות מידע נוספות במשרד, שתומכות בפעילויות אחרות שלו, הן יעלה לטיפול ביבוא ותאנה לתמיכה בקולות קוראים שהוא מוציא. שתי המערכות הללו פועלות בשגרה, והותאמו לתת מענה בעקבות המצב הנוכחי.

לסיום אמר זיו כי "אין ספק שמערכות המידע והדיגיטל, שאת חלקן פיתחנו בזמן אפס, מסייעות למשרד החקלאות לתת מענה לאתגרי העורף, בעיקר בכל מה שקשור להמשכיות אספקת מזון וסיוע לתפקוד של שרשרת הייצור, כדי למנוע מחסור. זאת, בשיתוף החברות הספקיות שלנו, בהן מטריקס ואלעד מערכות, שהתגייסו לצורך כך מיד עם פתיחת המלחמה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איש מחשוב במשרד החקלאות

    מה זה החרטוט הזה? מאיפה הסיפור הזה?

אירועים קרובים