"ה-IT מהווה חלק מהטיפול בנפגעי המלחמה"
ניר גרווה, מנמ''ר בית החולים ברזילי באשקלון, תיאר בוובינר של אנשים ומחשבים את הפעילות המחשובית במרכז הרפואי הדרומי מהרגע שפרצה המלחמה
"יכולות הרפואה מרחוק שהטמענו בתחילת מגפת הקורונה שירתו אותנו במלחמה הנוכחית. בשל המגפה, נבנו תשתיות מחשוב שאפשרו פריסה מהירה של מערכות IT למצב החירום, עם ציוד ורצף טיפולי מהיר. מעבר להלם הראשוני ולהפתעה מגודל האירוע – הן תפקדו יפה", כך אמר ניר גרווה, מנמ"ר בית החולים ברזילי באשקלון.
גרווה דיבר במסגרת וובינר בנושא "רפואה בעת מלחמה", שאותו קיימה מערכת אנשים ומחשבים היום (ד'). את הוובינר הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.
לדברי גרווה, "כשהבנו בשבת הארורה של ה-7 באוקטובר שזה לא עוד 'יום קרב' שמתרחש בכל כמה חודשים, נכנסתי למכונית. תוך כדי הנסיעה היו נפילות טילים, אחד מהם נפל 50 מטר ממני. צוות המחשוב של בית החולים, שמונה עשרות עובדים, התגייס כולו למשימה. נחלקנו לפי משימות וכולם תפקדו יחד, להעברת חלקים נרחבים ממערך המחשוב למרחב המוגן של בית החולים, שנמצא מתחת לאדמה. הקמנו את חמ"ל בית החולים, שבו מתכנסת ההנהלה לקבלת תמונת מצב עדכנית של כל היחידות. ה-IT סייע לניהול המושכל של האירוע, כדי שכולם ידעו מה המצב בכל פרק זמן נתון".
"אחד האתגרים שאנחנו מתמודדים אתו הוא הצורך לערוך דיגיטציה לרישומים הידניים ולהעביר אותם למערכות הנתונים. לשם כך נעזרנו במשרד הבריאות", ציין.
"מערכות המידע והדיגיטל הם חלק מהטיפול הרפואי של כל ארגון בריאות – וגם שלנו, בשגרה כבתקופות חירום כמו זאת", אמר גרווה. "יש עשרות מערכות שפועלות במקביל, ובעת חירום צריך לעשות להן התאמות – ואמנם עשינו אותן. תוך כדי לחימה העלינו את המערכות. גופים רבים סייעו ותמכו בנו: עובדי קופות החולים, אנשי משרד הבריאות, עובדים מבתי חולים אחרים, מגן דוד אדום, ספקים, עמיתים וחברות פרטיות – כולם התגייסו בלב שלם. אפילו הגיעו אלינו רופאים מחו"ל לסייע".
אתגרים נוספים
גרווה הוסיף כי "לצד האתגרים הטכנולוגיים, בית החולים ברזילי ניצב למול שורת אתגרים נוספים: אומדן נזקים, קבלה מסיבית של פצועים, חלקם לא מזוהים, קבלה וטיפול בגופות מרובות בזמן אפס, והתמודדות אל מול בני משפחה של נעדרים, חטופים, הרוגים ופצועים".
"אנחנו נמצאים בקשרי עבודה רציפים מול כלל גורמי החירום, הממשל, הבריאות והתקשוב הממשלתי", סיכם. "זו עבודה מאומצת של כלל העובדים, שאף דורשת סנכרון של כל הגורמים – לטובת בנייה של תמונת מצב כוללת ויחידה, ליצירת רצף טיפולי ולהפיכת המידע הידני לדיגיטלי. יש עבודה משותפת, בממשלה ומחוצה לה, להשגת היעד של מתן שירות רפואי מוכלל ומקצה לקצה".
תגובות
(0)