מאסק הודיע כי ציוצים שנמצא שהם שגויים – לא יזכו יוצרים בכסף

הבעלים של X, לשעבר טוויטר, צייץ על השינוי במדיניות, הוא כתב: "כל פוסט שתוקן על ידי CommunityNotes@ אינו כשיר לקבלת הכנסות" והוסיף כי "הרעיון הוא למקסם את התמריץ לטובת דיוק על פני סנסציוניות"

קיבלה שינוי ב-X. כלכלת היוצרים בפלטפורמה.

אילון מאסק, הבעלים של X (טוויטר) צייץ אתמול ובישר לעוקביו ולעולם על "שינוי קל במונטיזציה" שהפלטפורמה מנהלת מול היוצרים שלה. לדברי יזם הטק המפורסם, "כל פוסט שתוקן על ידי CommunityNotes@ לא יהיה כשיר לקבלת הכנסות. הרעיון הוא למקסם את התמריץ לטובת דיוק על פני סנסציוניות".

מונטיזציה היא מילה המתארת את האופן שבו פעילותם של נכסים דיגיטליים – כמו אתר אינטרנט, אפליקציה, משחק וכיוצא בזאת – מנוצלת כדי להפיק ממנה הכנסה כספית. במקרה המסוים, כוונתם של מאסק ו-X היא לנסות ולצמצם את הדיסאינפורמציה והפייק ניוז ה"חוגגים" בפלטפורמה. כזכור, במקור, ומיד לאחר שרכש את טוויטר ב-44 מיליארד דולר לפני שנה בדיוק – הבטיח מאסק שיעניק למשתמשים חופש ביטוי ודיבור נרחבים ביותר בשירות. אלא שעם הזמן הבטחה זו החלה להסב לו ולפלטפורמה הפסדים כספיים ונזקים אחרים, משום נטישת משתמשים ומפרסמים כאחד וביקורת חמורה על ניהול הרשת המצייצת.

דיוק על פני סנסציוניות

המדינויות שמאסק בישר שתשתנה כעת היא למעשה נסיגה לאחור מההבטחה לחופש ביטוי מלא. במקום זאת ניכר כי הפלטפורמה בניהל מאסק משתדלת כעת להיות פחות פרובוקטיבית ויותר מדויקת, וזאת ככל הנראה בניסיון לזכות שוב באמון הציבור כמו גם באמונם של מדינות, גופים משפיעים וכמובן – מותגים וכיסיהם העמוקים. עם זאת הבשורה של מאסק זכתה גם לביקורת על כך שהיא עלולה להפריע ליוצרים לצייץ בחופשיות, כמו גם לפגוע בפרנסתם. יש שהגיבו וטענו שהשינוי יבריח יוצרים למחוזות אחרים וחליפיים, כמו למשל ליוטיוב (YouTube) שבבעלות גוגל. בין המבקרים את השינוי עליו הודיע מאסק נשמעו גם טענות שהגוף Community Notes הפעיל בתוך X, עלול להיות לא אובייקטיבי ולתקן תוכן לשווא, מסיבות שונות ומשונות. מאידך היו גם מי שבירכו את מאסק ואת X על המהלך וסבורים כי הוא יחזיר את התוכן המתפרסם בפלטפורמה לקווים מתונים ושפויים יותר.

הציוץ האחרון של מאסק נובע ככל הנראה בעיקר מהדאגה שלו מהשלכות הפצת המידע המוטעה והדיסאינפורמציה ב-X. על ידי הפיכת פוסטים שדווחו כלא אמינים ותוקנו בידי השירות Community Notes, ללא זכאים לחלוקת הכנסות, מאסק מקווה לתמרץ את היוצרים להיות זהירים יותר לגבי המידע שהם משתפים. לפי ההשערות, אם יוצר יודע שהוא עלול להפסיד כסף במידה שהפוסט שלו יסומן ויתוקן, סביר יותר שיבדוק שוב את נכונות העובדות שכתב וימנע מפרסום מידע לא מדויק בעתיד.

יצוין כי אחת הסיבות לפעולות ולכללים החדשים ב-X היא התרעה חמורה שהפלטפורמה קיבלה מהאיחוד האירופי מוקדם יותר החודש. לחברה נמסר שעליה להוכיח שהיא מצליחה לרסן תוכן כזב ולהילחם מלחמת חורמה בהפצת דיבור שנאה ואלימות דרכה, וזאת על רקע מלחמת ישראל-חמאס – שגלשה מזמן גם לזירת המדיה החברתית. תיירי ברטון, הנציב האירופי, שלח אל מאסק מכתב ובו התריע כי אם הבעלים לא יצליח לעשות כן במהרה – X תחשב כמפרה של חוק השירותים הדיגיטליים (DSA), שנכנס לתוקף ביבשת באוגוסט, ואז תיקנס בעד 6% מהכנסותיה, או אף עלולה להתבקש לחדול מלפעול ביבשת כליל.

ההכנסה והמצב הכללי של X שנה לאחר השתלטות מאסק

מודל התשלום הפועל ב-X מאפשר ליוצרים להרוויח הכנסות במספר דרכים. הראשונה היא חלוקת הכנסות ממודעות, המאפשרת להם לקבל נתח מהכנסות החברה. היוצרים זכאים לקבל תשלום של עד 97% מההכנסה ש-X הרוויחה מהתוכן שלהם, בניכוי עמלות רכישה בתוך האפליקציה, עד שהם מגיעים לרווחים של 50 אלף דולר לכל החיים מ-X בכל מוצרי המונטיזציה שלה.

יוצרים שיש להם מנויים מרוויחים גם הם עמלות על פועלם ב-X. כדי להיחשב כשיר לקחת חלק בחלוקת ההכנסות, יוצר חייב להיות מנוי ל-X Premium, או להיות שייך לקטגוריית הארגונים המאומתים. אמורים להיות לו לפחות 500 עוקבים, כמו גם פעילות במכסה מסוימת קבועה שאותה קיים בשלושת החודשים האחרונים.

יצוין כי ההכנסה והמצב הכללי של X בשנה שחלפה מאז השתלטות מאסק מעידים על קשיים גדולים של הפלטפורמה בעידן הנוכחי שלה. משתמשים רבים נטשו את הרשת החברתית המצייצת, כשבמקביל היא התמודדה עם מספר אתגרים, כולל ירידה בהכנסות מפרסום והגברת הביקורת הרגולטורית עליה.

על פי דיווח עדכני של The Verge, ההכנסות של טוויטר ברבעון הראשון של 2023 עמדו על 1.17 מיליארד דולר – ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי של החברה עמד על 513 מיליון דולר – שמהווים ירידה של 18% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022.

על אף הירידה המסוימת בהכנסות, מעורבות (Engagement) המשתמשים דווקא גדלה ב-X משמעותית מאז שמאסק השתלט עליה. מספר המשתמשים הפעילים יומיומית בפלטפורמה גדל ב-16% ברבעון הראשון של 2023, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2022.

עם זאת ציינו ב-The Verge גם כי X מעולם לא שיתפה את הציבור במספר המשתמשים שלוקחים חלק ב"כלכלת היוצרים" המתקיימת בה, אך מספר זה למעשה מוגבל ראשית לפי מספר מנויי X Premium הפעילים בפלטפורמה, מכיוון שמי שמוגדרים כיוצרים חייבים, כאמור, להיות משתמשי פרימיום.

על פי נתונים של טראוויס בראון – שירות העוקב אחר מנויים, השעיות וביטולים ברשת החברתית – נכון לאוגוסט היו פחות מ-950 אלף מנויי X Premium. בסך הכל, ל-X יש למעלה מ-500 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, ולפי החישוב אם כך – משתמשי X Premium מהווים פחות מ-1% מסך המשתמשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים