מנכ"ל גוגל מאשר: אנחנו משלמים לאפל סכומי עתק

סונדאר פיצ'אי אישר בבית המשפט שגוגל משלמת לאפל 36% מההכנסות שמניב החיפוש במנוע שלה דרך ספארי, בתמורה לזה שהוא יהיה ברירת המחדל בדפדפן ● פיצ'אי לא נקב בסכום מדויק ואמר שמדובר במעל 10 מיליארד דולר בשנה

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל ואלפבית.

מנכ"ל גוגל, סונדאר פיצ'אי, אישר אתמול (ג') שהחברה משלמת לאפל 36% מההכנסות שמניב החיפוש במנוע שלה באמצעות ספארי. זאת, כחלק מההסכם שמקבע את מנוע החיפוש של גוגל כברירת המחדל בדפדפן.

הנושא הזה עלה בשני משפטים שמתנהלים בימים אלה: האחד הוא משפט הגבלים עסקיים שהרשויות בארצות הברית מנהלות מול אלפבית, שהיא החברה האם של גוגל. השני הוא המשפט שמנהלת מולה חברת המשחקים אפיק גיימס.

הסוד השמור על תשלומי העתק לאפל התגלה שלשום (ב'), ככל הנראה בטעות, במהלך משפט ההגבלים העסקיים, בעדות שנתן פרופ' קווין מרפי מאוניברסיטת שיקגו, שהעיד מטעם גוגל. במשפט נבחנים עסקי החיפוש של החברה, ועולה תהייה האם גוגל היא מונופול בתחום, החונק תחרות, אם לאו.

אתמול נשאל מנכ"ל גוגל על הנושא בעדותו במשפט שאפיק גיימס מנהלת נגדה, שעוסק בכך שחברת הענק גובה ממנה עמלה, משום שהיא מאפשרת רכישות בתוך האפליקציה שלה. אפיק החלה לעשות זאת ב-2020, עם האפליקציה של המשחק הפופולרי שלה פורטנייט – מה שהיווה דרך תשלום אלטרנטיבית לזו שהתוותה גוגל, של רכישות אפליקציות ב-Google Play בתשלום, תוך גביית עמלת תיווך מאלה שמציעים אותן.

עורך דין מטעם אפיק שאל את פיצ'אי על הסכמים שגוגל הגיעה אליהם עם יצרניות סמאטרפונים, שבהם הן מחויבות להתקין מראש שורת אפליקציות שלה, כולל Google Play. מנכ"ל גוגל ציין כי למעט אפל, אין יצרניות סמארטפונים שמציעות מערכות הפעלה שנמצאות בשימוש נרחב (גוגל היא המפתחת של אנדרואיד ואפל – של iOS).

אז כמה גוגל משלמת לאפל?

במסגרת העדות, עורך הדין שאל את פיצ'אי האם הנתון שפרופ' מרפי הציג במשפט האחר – כאמור, שלפיו גוגל משלמת 36% מהכנסות החיפוש בספארי לאפל – הוא אמיתי, והמנכ"ל השיב: "זה נכון". בעבר העריכו אנליסטים בוול סטריט כי מדובר בתשלום של בין 16 מיליארד ל-20 מיליארד דולר בשנה. כשעורך הדין שאל את פיצ'אי באיזה סכום מדובר, הוא ענה: מעל 10 מיליארד דולר בשנה. בא כוח התביעה טען שמדובר ב-18 מיליארד. בהמשך הוא העלה את הטענה שגוגל משלמת לסמסונג, שהיא שותפת החומרה העיקרית של גוגל, מחצית מהסכום שהיא משלמת לאפל. פיצ'אי השיב שאין מולו את הסכומים המדויקים, אבל זה ייתכן.

יש לציין שפיצ'אי כבר העיד במשפט ההגבלים העסקיים של גוגל בסוף החודש שעבר. הוא אמר אז כי, באופן כללי, הסכמים לקביעת דפדפן כברירית מחדל בסמארטפונים יכולים להיות "בעלי ערך רב".

בשולי הדברים, יצוין כי עורכי הדין מטעם אפל וגוגל ביקשו מהשופט להחליט כי הסכומים שצוינו יישארו בתוך אולם בית המשפט. השופט דחה את הבקשה וטען כי "זהו בית משפט בארצות הברית – אנחנו פועלים בבהירות ובדלתיים פתוחות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים