מיקרוסופט השיקה שני מעבדים חדשים – Maia 100 ו-Cobalt 100

מדובר בתרומה הראשונית של הענקית מרדמונד למגמת תכנון המעבדים הפנימי, כדי לספק את הצורך ההולך וגובר במחשוב ענן ובבינה מלאכותית ● סקירה על כך ועל עוד הכרזות והשקות מכנס איגנייט של החברה

מעבד ה-Azure Maia 100 החדש של מיקרוסופט.

מיקרוסופט מתכננת כבר זמן ממושך מדי להצטרף למגמת תכנון המעבדים הפנימי, כדי לספק את הצורך ההולך וגובר במחשוב ענן ובבינה מלאכותית. בכנס המפתחים שלה, איגנייט, שנערך לפני ימים אחדים, היא חשפה את שני הפירות הראשונים שלה בתחום זה – Azure Maia 100 ו-Azure Cobalt 100. שני המעבדים החדשים מיועדים להאצה של חישובי בינה מלאכותית, כשהם באים להחליף מעבדים דומים של אנבידיה ואינטל כאחד. אחת המטרות המוצהרות שלהם היא להפחית את התלות בשרשרת האספקה בעת בניית השרתים שהיא זקוקה להם, כדי לספק את שירותי הבינה המלאכותית המודרניים.

Maia 100 הוא מעבד מותאם שמיוצר ב-TSMC, בליתוגרפיה של 5 ננו-מטר, והוא מבוסס על ליבת x86 של אינטל. זהו מעין מעבד גרפי, שנועד לספק את ההאצה עבור חישובי בינה מלאכותית. לפי מיקרוסופט, היא תשתמש במערכים של ארבעה שבבים כאלה עם מערכת קירור מותאמת, כך שניתן יהיה לשלב אותם בדאטה סנטרים קיימים. כבר במהלך הכנס הודיעה OpenAI, שותפת הבינה המלאכותית של מיקרוסופט, שהיא תשלב את המעבדים הללו בשרתים שלה.

מעבד ה-Azure Cobalt 100 החדש של מיקרוסופט.

מעבד ה-Azure Cobalt 100 החדש של מיקרוסופט. צילום: יח"צ

Cobalt 100 הוא מעבד המבוסס על הטכנולוגיות של ARM, כדי להיות בליבת שרתים שמיועדים להרצת יישומי AI. הליבות המותאמות מציעות, לפי מיקרוסופט, שיפור של 40% לעומת הליבות הבסיסיות של ARM לשרתים, ובחברה אף טענו שמדבור במעבדים המהירים ביותר שמוצעים כיום לשרתים ביקום של מחשוב הענן. כמו כן, ציינו במיקרוסופט שבזכות המעבדים הללו, שהיא כבר שילבה בשרתים שעומדים בשדרות של Azure ושל Teams, היא מצליחה להגיע למרב הביצועים לוואט. ה-Cobalt 100 מציע 128 ליבות Neoverse N2 ייעודיות, עם תמיכה ב-12 ערוצים של זיכרון DDR5. מיקרוסופט מסרה שכבר בשנה הבאה היא תתחיל להציג את המעבד הזה גם לחברות חיצוניות – ומעניין כיצד יגיבו אנבידיה ואינטל כשהיא תהפוך למתחרה ישירה שלהן בעולמות הבינה המלאכותית והענן למעבדים.

שיתוף פעולה בין אנבידיה למיקרוסופט

בינתיים, לפחות, זה לא מפריע לאנבידיה ומיקרוסופט לשתף פעולה זו עם זה. הן הודיעו ששירותי Nvidia AI Foundry יהיו זמינים ב-Azure, במטרה להאיץ את הפיתוח, האימון וההטמעה של יישומי בינה מלאכותית יוצרת (GenAI). כחלק מכך, אלה שיבחרו בפתרון המשותף יוכלו להשתמש באוסף של מודלי שפה גדולים כדי לספק בסיס להאצת בניית פתרונות מותאמים, בשילוב עם הפלטפורמה DGX Cloud וסביבת העבודה NeMo של אנבידיה.

המנכ"לים של שתי החברות - ג'נסן הואנג מאנבידיה (מימין) וסאטיה נאדלה ממיקרוסופט - בכנס איגנייט.

המנכ"לים של שתי החברות – ג'נסן הואנג מאנבידיה (מימין) וסאטיה נאדלה ממיקרוסופט – בכנס איגנייט. צילום: דן דלונג

מיקרוסופט, כחלק משיתוף הפעולה הזה, תשלב בשרתי Azure, מעבר למאיצים החדשים שלה, גם את המאיצים החדשים של אנבידיה – ה-H200, שהוכרזו בשבוע שעבר.

ה-Copilot כיכב גם בכנס הזה

היבט אחר של הבינה המלאכותית הוא התוכנה שעומדת מאחוריה. לשם כך רתמו במיקרוסופט את הברנד החדש שלה, Copilot. מיקרוסופט ממתגת תחתיו מחדש את שירותי הבינה המלאכותית שהיא כבר השיקה. אחד ההיבטים של זה הוא מיתוג מחדש של Bing Chat, שייקרא מעכשיו פשוט Copilot. החברה העלתה אתר ייעודי שמאפשר להתנסות בצ'בוט בלי שצריך לעבור דרך מנוע החיפוש בינג, אם כי הרישום נעשה באמצעות בינג. השימוש ב-Copilot הוא עבור הגרסה החינמית של צ'ט הבינה המלאכותית שמציעה מיקרוסופט, שימשיך להיות זמין גם במנוע החיפוש וגם ב-Windows עצמה, והגרסה המשולמת תיקרא Copilot for Microsoft 365.

מיקרוסופט השיקה בנוסף שינויים רבים, שמאפשרים להפוך את הצ'טבוט ליותר אינטראקטיבי. כך, הוא יכול להציע יותר סיוע ארגוני בתוכנות כמו טימס, פאואר פוינט ואאוטלוק. המשתמשים יוכלו, בין השאר, להגדיר כיצד תוצג התפוקה של Copilot עם יכולות תצוגה בהתאמה אישית.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, בכנס איגנייט.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, בכנס איגנייט. צילום: דן דלונג

הכרזה נוספת, שנוגעת ישירות ל-Copilot, היא על Studio – פתרון שלא דורש שימוש בקוד, שנועד לאפשר לעסקים ליצור צ'טבוטים מותאמים לצרכים שלהם עצמם, או לשלב צ'טבוטים מוכנים בפתרונות שונים, ובפשטות רבה – ותוך התמקדות בכלים שיספקו הרחבות עבור Copilot for Microsoft 365.

ואם כבר Windows הוזכרה לעיל, אחת ההכרזות המעניינות הייתה זו שבה סיפרו אנשי מיקרוסופט ש-Windows הופכת לסוג של אפליקציה. מדובר בחלק מהמהלך של מיקרוסופט להפוך את מערכת ההפעלה שלה גם למוצר ענן שנגיש דרך האינטרנט, ולא רק בהתקנה מקומית, במחשב או כמכונה וירטואלית. האפליקציה תאפשר חיבור מרחוק למחשב שמבוסס על Windows, לרבות שימוש באביזרים שונים, כגון מצלמות, מדפסות וכוננים חיצוניים, ובדומה לכך גם למכונה וירטואלית שמבוססת על Windows. בינתיים מדובר בפתרון שמציעה מיקרוסופט רק ללקוחות עסקיים, אבל מאוד ייתכן שהיא תגלוש ותציע אותו גם לעולם הצרכני. Windows App מיועדת למכשירי iOS, macOS וגם דפדפנים. בעתיד הקרוב צפויה האפליקציה להגיע גם למכשירים מבוססי אנדרואיד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים