"היעד: לספק אורך נשימה תקשובי ללוחמים ולמפקדים"
כך לדברי סגן אלוף (מיל') דודו, שבימים אלה הוא מנהל הלחימה של מכלול רציפות התקשוב ● לדבריו, "מטרתו לתת מענה מוכלל ואחוד, כשכולם מחוברים וכך מתקבלת תמונת מצב אחת, שלפיה ניתן המענה התקשובי"
"עם פרוץ המלחמה ובימים הראשונים שלה היינו עסוקים בלהבין את תמונת המצב, לשקם תשתיות רבות שנפגעו, לתגבר כוחות ולספק אמצעי תקשוב לדרג הנפרש. כעבור כמה ימים הצלחנו לשקם את התשתיות ואת התקשוב בכלי הרכב, ועברנו לטפל בכלל מרחב הלחימה. הייעוד שלנו הוא לספק אורך נשימה תקשובי ללוחמים ולמפקדים", כך אמר סגן אלוף (מיל') דודו.
דודו, בן 45, השתחרר משירות קבע לפני שנתיים ובימים אלה הוא מנהל הלחימה של מכלול רציפות התקשוב. הוא אחראי על רציפות המענה התקשובי בהיבט של מערכות קשר, שליטה ובקרה (שו"ב) ואמצעי תקשוב נוספים – בגזרת הלחימה. "אני נותן שירותים לכלל צה"ל, מהדרג הטקטי, הלוחמים בשטח, ועד המפקדים, במפקדות ובמטה הכללי", אמר.
המכלול הוא מעין חמ"ל מבצעי לוגיסטי לתקשוב. על הקמתו הוחלט לפני כשנה, כלקח ממבצעים קודמים ותרגילים שנעשו בצבא. "מטרתו לתת מענה מוכלל ואחוד, כשכולם מחוברים וכך מתקבלת תמונת מצב אחת, שלפיה ניתן המענה התקשובי", הסביר סא"ל דודו, "המכלול נותן מענה של התקשוב בהיבט הלוגיסטי – מלאים, כשירות והכוחות שבשטח. הוא מטפל במענה התקשוב – ציוד תקשוב בשטח, סלולר צבאי, מכשירי קשר בהם הלוחמים עושים שימוש, מחשבים ומערכות שליטה ובקרה לשטח".
"הלוחמים", ציין סא"ל דודו, "רוצים ממני כשירות של מערכות ומכשירי קשר למיניהם, וכן אנרגיה – סוללות המטעינות את אמצעי הקשר, אנטנות או תיקון רכיבים שהושבתו. המפקדים למעלה רוצים לראות את הלוחמים בשטח במגוון רחב של אמצעים, גם בטלפונים הניידים הצבאיים שלהם, וגם על מסכי המערכות".
כשירות תקשובית באונליין ובזמן אמת
"המכלול", אמר, "הוא מרכז המייצר תובנות לוגיסטיות על בסיס מידע ונתונים המתקבלים מהמערכות השונות. כבר בדרג הלוחם, ה'לקוחות' יכולים להזין את הפערים והחוסרים שלהם. מהצד השני, אנו מחוברים לכלל המערכות הלוגיסטיות, כולל למערכות ה-ERP. כך נוצרת כשירות תקשובית באונליין ובזמן אמת. תפקידנו כפול – לספק מענה טקטי, על בסיס האמצעים שאנו משנעים לשטח ולייצר אורך נשימה, כדי להבטיח את רציפות התפקוד של התקשוב".
"עטפנו את הלוחמים בשטח במגוון רחב של חליפות תקשוב", אמר. "מהמכשיר המוצפן הנייד, דרך מכשיר מוצפן ברק"ם (ר"ת רכב קרבי משוריין), טלפון סלולרי צבאי, מכשירי קשר טקטיים, מערכות שו"ב ועוד. טיפלנו במאות כלי רק"ם, סיפקנו מערכות שו"ב רבות ואלפי מערכות קשר לסוגיהן. ככל שהיקף הכוחות בשטח גדל, כך אנו מוסיפים עוד מערכות ועוד גיבויים. כרגע כלי הרכב והלוחמים נמצאים ברמת כשירות מאוד גבוהה ואנו 'דוחפים' ציוד בצורה מאורגנת".
"במבצע צוק איתן, ב-2014", ציין סא"ל דודו, "שימשתי ראש ענף לוגיסטיקה בתקשוב. בחלוף עשור, השוני ניכר. אז חליפת התקשוב הייתה צנועה יותר. כיום יש הרבה מערכות שו"ב, ויש יותר דרישה לאמצעי תקשוב מצד המשתמשים. כיום, יש לנו יכולת לתת מענה רציף ומהיר, מבוסס יכולות שו"ב – כדי שהכוחות יוכלו לערוך תהליכים מבצעיים בצורה מהירה יותר".
"הלוחמים והמפקדים מאמינים שה-ICT משמש מכפיל כוח מבצעי"
סא"ל דודו היה מפקד קורס קציני תקשוב במילואים. "במחזור האחרון עליו פיקדתי, ביולי השנה", סיפר, "השתתפו 22 צוערים, בני 25-42, שעזבו הכל לטובת קורס בן שבעה שבועות. במסגרת הקורס ערכנו תרגיל מלחמה בן שבוע. המפקדים הסבירו לצוערים את חשיבות התרגיל. לא אנו ולא הם העלינו בדמיוננו מה יקרה חודשיים מתום הקורס. אני נמצא עימם בקשר רציף: הם בלב הלחימה ומדגישים את החשיבות והערך של אמצעי התקשוב ואת השפעתם על הלחימה".
"זו מלחמה רב-זירתית", סיכם סא"ל דודו, "ועלינו לוודא שכלל האמצעים בתמרון מספקים יכולות טקטיות. בנוסף, עלינו לייצר אורך נשימה ורמות מלאי מספקות ומספיקות – אם נכנס לגזרה אחרת. יש דרישות מהשטח לעוד ועוד אמצעים, כי הלוחמים והמפקדים מאמינים שה-ICT משמש מכפיל כוח מבצעי. התקשוב מבחינתנו הוא לא רק מאפשר, אלא גורם מכריע בהליכי קבלת ההחלטות. עד כה, 40 יום בלחימה, סיפקנו מאות מערכות תקשוב עובדות – שעובדות היטב". הוא סיכם והבטיח, "אנו מנהלים 'כלכלת מלחמה' ושומרים עתודות לכל מקרה שיתרגש עלינו".
תגובות
(0)