שוב מטא מסתבכת: אינסטגרם מציעה תוכן מיני של קטינים למשתמשים
תחקיר של הוול סטריט ג'ורנל חשף גם שהאלגוריתם ב-Reels - פיצ'ר בפלטפורמה של מטא - מציע למשתמשים המתעניינים בקטינים וקטינות, לכאורה, תוכן מיני המתאים לנטייתם ● התוכן מופיע לפעמים לצד מודעות של מותגי ענק
תוצאותיה של חקירה עיתונאית חדשה שערך הוול סטריט ג'ורנל מכוונות שוב את חצי הביקורת הציבורית העולמית אל מטא – החברה האם של אינסטגרם.
הזעם והביקורת המוצדקים על ענקית הרשתות החברתיות מגיעים אחרי שהתחקיר החדש מצא כי אלגוריתם ההמלצות של אינסטגרם ב-Reels מקדם סרטונים בעלי אופי מיני, שבהם מופיעים קטינים וקטינות, לחשבונות העוקבים אחרי מעודדות, מתעמלות וידועניות אינטרנט צעירות.
Reels הוא כלי שהושק בסוף 2019 כסוג של מתחרה לטיקטוק. הוא מציע למשתמשים ליצור תוכן וידיאו מוזיקלי קצרצר, ופועל בתוך הרשת החברתית מבוססת הויז'ואל. הג'ורנל, שהחליט לחקור חשדות להתנהגות מעוותת ומסוכנת שמפגין הפיצ'ר, לכאורה בכוונת מכוון של מטא, יצר חשבונות אינסטגרם ניסיוניים ואלו עקבו אחרי יוצרי תוכן פופולריים שהם מתחת לגיל ההתבגרות. לאחר מכן נותח התוכן שהאלגוריתם של הרשת החברתית המליץ לחשבונות הללו. הממצאים היו מטרידים – סרטונים חושפניים של קטינות הופיעו כשהם ממוקדים למשתמשים בעלי תחומי עניין מאוד מסוימים (מיניים בעלי נטייה פדופילית). כמו כן, אלגוריתם ה-Instagram Reels, כך נחשף, המציג גם לבני נוער תוכן בוטה, כולל 'סרטוני מבוגרים מיניים בעליל'. התחקיר חשף עניין נוסף – מודעות של מותגים גדולים מופיעות בפלטפורמה לצד תוכן מפוקפק.
מודעות המותגים המובילים הופיעו לצד תוכן פוגעני
כך למשל, פרסומת של אפליקציית הדייטינג באמבל (Bumble) הוצגה לצד סרטון של מישהו שמלטף בובת גומי בגודל טבעי ולצד סרטון נוסף של נערה צעירה החושפת את הבטן שלה. מקרה נוסף שנחשף כולל פרסום של פיצה האט, שהוצמד אל סרטון שבו גבר שוכב על מיטה ומחבק את מה הוגדר בכיתוב הסרטון כילדה בת 10. ככלל, מודעותיהם של מותגים נוספים ומוכרים, ביניהם צוינו גם דיסני או וולמארט, הופיעו לצד עוד תוכן בלתי הולם ושנוי במחלוקת.
כשהג'ורנל פנה למפרסמים, החברות, כמו למשל כמו חברת השידוכים והדייטינג קבוצת מאץ', אמרו שהן יבחנו מחדש את הפרסום שלהן באינסטגרם והצהירו כי יפנו לחברת האם שלה, מטא, כדי להבין במה בדיוק מדובר.
מטא סירבה להסביר לג'ורנל מדוע האלגוריתם ממליץ על סוג כזה של תוכן ולפי מה נבחרת ההמלצה הספציפית למשתמש המסוים.
"המערכות שלנו יעילות בהפחתת תוכן מזיק, והשקענו מיליארדים בפתרונות בטיחות, אבטחה והתאמה למותג", אמרה בתגובה סמנתה סטטסון, סגנית נשיא במטא המטפלת בקשרים עם תעשיית הפרסום. לדבריה, השכיחות של תוכן לא הולם באינסטגרם נמוכה, והחברה ממשיכה להשקיע את כל מרצה לצמצום התופעה למינימום.
מאידך ארגונים הפעילים למען בטיחות הילדים בעולם טוענים שמערכת ההמלצות של אינסטגרם דוחפת באופן אקטיבי משתמשים לעבר תוכן פוגעני. "שוב ושוב ראינו שאלגוריתמי המלצה מובילים משתמשים לגלות ולהיכנס לקהילות ניצול ילדים מקוונות", הגיבה ליאנה מקדונלד מהמרכז הקנדי להגנת ילדים, על הדברים שגילה תחקיר הג'ורנל האחרון.
תביעה משמעותית נגד מטא: פוגעת בילדים
אלא שהחקירה מגיעה בזמן טעון עבור מטא, המתמודדת ממש בימים אלו עם תביעה משפטית בגין השפעתה של אינסטגרם על בטיחותם ורווחתם של משתמשים צעירים בשירות. כחלק מהתביעה שהחלה להיבחן בבית המשפט בחודש שעבר, רוב מדינות ארה"ב תובעות את מטא בטענה שהיא פוגעת, או פגעה, במכוון בילדים שמשתמשים בשירותיה.
הפרשה החלה לפני שנתיים כשפרנסיס האוגן – מי שהועסקה בעבר על ידי מטא (פייסבוק אז) והפכה לחושפת שחיתויות – הציגה בפני העולם מסמכים פנימיים שהדגימו שאינסטגרם יודעת כי האלגוריתם שלה מקדם תוכן מזיק – אך בוחרת להתעלם מכך.
האוגן הדגימה כיצד החברה מתכנתת את האלגוריתם שלה כדי להגביר תוכן מעורר מחלוקת וזעם בקרב משתמשים, מתוך מטרה להגדיל את המעורבות שלהם בפלטפורמה. בין השאר במסגרת חשיפותיה, האוגן הוכיחה כי באינסטגרם מטרגטים במכוון תוכן לנערות בעלות נטייה לתסביכי גוף ואף לאנורקסיה.
בראיון מטלטל שהעניקה באותם ימים לתוכנית "60 דקות" של רשת CBS, נחשפה בזמנו העובדת לשעבר של ענקית המדיה החברתית וגילתה את הסודות הכמוסים ביותר של החברה לעולם, אחרי שבעבודתה כמהנדסת מוצר נתקלה במציאות שפשוט לא יכלה לשתוק לה. האוגן, כאמור, סיפקה באותם ימים ראיות פנימיות התומכות בטענותיה ואלו פורסמו בסדרת מאמרים ב-ג'ורנל תחת הכותרת Facebook Papers.
התביעה הנוכחית והלא פשוטה איתה מתמודדת מטא בימים אלו, שהגישו נגדה תובעים כלליים מ-41 מדינות בארה"ב – שהן כמובן רוב המדינות בה – מבוססת בחלקה על אותן ראיות שסיפק האוגן ל-ג'ורנל.
החשיפה החדשה הנוכחית יכולה להפוך לכזו שתפגע עוד יותר בסיכויה של מטא לטהר את שמה במשפט המתוקשר.
יש לקוות כי ממצאי החקירה האחרונה של הג'ורנל, הלחץ מהמפרסמים שנחשפו אליה, והמשפט שמטא מתמודדת איתו בארה"ב, יגבירו את הלחץ על הענקית ממנלו פארק לטפל בחששות בנוגע לבטיחות הנוער ואלגוריתמי ההמלצות שלה ולנקוט סופסוף בפעולות קונקרטיות להגנה על ילדים של כולנו.
תגובות
(0)