ספוטיפיי מפטרת עוד 1,500 עובדים – 17% מכוח העבודה שלה

זהו סבב קיצוצים נוסף, השלישי במספר השנה, מתוך כ-9,000 מועסקי חברת הזרמת המוזיקה השוודית ● לפי החברה, צמצום כוח האדם נועד לייעל את התפעול ואת ההישגים הפיננסיים שלה, אבל האם היא באמת חייבת קיצוצים?

ספוטיפיי

ספוטיפיי (Spotify Technology) הודיע באחרונה על עוד צעד מטעמה לייעול הבסיס הפיננסי שלה, והכריזה על צמצום משמעותי נוסף במצבת עובדי החברה, שמשפיע על כ-17% מעובדיה, שהם כ-1,500 אנשים מתוך כ-9,000 עובדיה. החלטה, לפי הדיווחים, נובעת מהאקלים הכלכלי הנוכחי, המאופיין בצמיחה איטית יותר ובעלויות גבוהות.

מנכ"ל החברה, דניאל אק, הסביר את השיקולים שעומדים מאחורי ההחלטה הקשה במכתב לעובדיו, ובו הדגיש את הצורך "ליישר" את ההוצאות התפעוליות של ספוטיפיי מול היעדים הפיננסיים שלה. במכתבו הכיר אק במהלכי ההתרחבות הקודמים של החברה, שנבעו מתנאים פיננסיים שונים ונוחים בהרבה ב-2020 וב-2021, אך ציין כי המצב השתנה לבלי הכר, ולפיכך על החברה להתאים את עצמה לסיטואציה הקיימת.

"בהתחשב בפער בין מצב היעדים הפיננסיים שלנו לבין העלויות התפעוליות הנוכחיות שלנו, החלטתי שפעולה משמעותית להתאמת גודל ההוצאות שלנו היא האפשרות הטובה ביותר כדי להשיג את יעדינו", כתב אק.

שוב בישר על הקיצוצים. דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי.

שוב בישר על הקיצוצים. דניאל אק, מנכ"ל ספוטיפיי.

יצוין כי זהו אינו סבב הפיטורים הראשון שמתרחש בחברה בשנת 2023. בעבור ענקית הזרמות המוזיקה השוודית זהו סבב הקיצוצים השלישי בכוח האדם, לאחר שהוציאה לפועל סבבי פיטורים קודמים בינואר וביוני, בהם פיטרה כ-800 עובדים יחד. אלא שלדברי אק, למרות הצעדים הללו, ההוצאות של ספוטיפיי נשארו מעל הרמה הרצויה.

"ניצלנו הון בעלות נמוכה יותר ב-2020 וב-2021 כדי להרחיב את הפעילות שלנו, אבל עכשיו אנחנו מוצאים את עצמנו בסביבה שונה מאוד", הסביר אק. "למרות המאמצים לצמצם את ההוצאות השנה, מבנה העלויות שלנו למקום בו אנחנו צריכים להיות עדיין גדול מדי".

למרות הפגיעה בעובדים, ההודעה על הסבב החדש של הפיטורים התקבלה בתגובה חיובית בבורסה, ומניות ספוטיפיי זינקו ביותר מ-7% במסחר המוקדם אתמול (ב'). הזינוק משקף את אמון המשקיעים במאמציה של החברה לייעל את פעילותה ולהשיג איזון פיננסי לטווח הארוך.

רווחיות ברבעון השלישי וזמרת אחת שמכניסה הון

למרות כל זאת, לפי דיווח של פוקס ביזנס, ספוטיפיי דווקא דיווחה על רווחיות ברבעון השלישי, שהונעה מצמיחה במספר המנויים שלה בכל האזורים, ושהושפעה גם, למשל, מהפופולריות העצומה של הזמרת האמריקנית טיילור סוויפטסיבוב ההופעות של סוויפט, 10 האלבומים המובילים שלה בבילבורד והסרט Taylor Swift: The Eras Tour, המתעד את הופעותיה בכל העולם, תרמו ובענק להפיכתה למיליארדרית ולאמנית הסטרימינג המובילה של ספוטיפיי בסיכום שנת 2023.

השירים של סוויפט הוזרמו יותר מ-26.1 מיליארד פעמים מתחילת שנת 2023, מה שיצר עבורה תמלוגים על המוזיקה המוקלטת שלה בסכום המוערך ב-97 מיליון דולר.

כבשה את העולם, ואת ספוטיפיי. טיילור סוויפט.

כבשה את העולם, ואת ספוטיפיי. טיילור סוויפט. צילום: ShutterStock

נסביר כי המודל העסקי של החברה הוא כזה ש-70% מההכנסות שלה מועברות כתמלוגים ליוצרים שאת עבודתם היא מזרימה בפלטפורמה. לספוטיפיי אין תעריף גורף של תמלוגים שהיא משלמת לבעלי זכויות היוצרים, אלא שהיא משלמת תמלוגים לפי המדינה ממנה מגיעים המאזינים, וכן בהתאם לפרמטרים נוספים, כשבממוצע מדובר על בין 0.006 ל-0.0084 דולר עבור כל הזרמה של טרק יחיד דרכה.

בדיווח שלה התייחסה פוקס ביזנס גם לכך שהחברה השוודית צופה שמניין המאזינים החודשיים שלה יגיע ל-601 מיליון ברבעון הזה. אלא שלמרות הצמיחה הצפויה  הזו, והאמנים כמו סוויפט שמפרנסים היטב את הפלטפורמה, המנכ"ל אק התעקש להביע דאגות ממצב החברה הפיננסי והוציא לפועל את פיטורי העובדים.

לא ידוע בינתיים אם או כיצד ישפיעו הפיטורים על עובדי החברה בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים