הנתון מוכיח: יש התפוצצות של פייק ניוז מאז תחילת המלחמה

מספר הפניות שקיבלו המשטרה ומערך הסייבר בנושא מאז תחילת המלחמה גדול ביותר מ-400% מהנתון בכל 2022 ● קמפיין חדש מבקש להילחם בתופעה - או, כלשונו, "להתגבר על השתפת"

קמפיין "מתגברים על השתפת" (השחקן הוא יניב ביטון).

המלחמה "עושה טוב" למפיצי הפייק ניוז, השמועות והשטויות: בחודשיים האחרונים, מאז תחילתה, התקבלו במוקד 119 של מערך הסייבר הלאומי יותר מ-3,500 דיווחים ופניות מהציבור אודות שמועות, הודעות כזב והפחדה, הסתה, ניסיונות פישינג ופריצות לרשתות החברתיות. זאת, נוסף לאלפי פניות שהתקבלו בנושא במוקדי המשטרה. הנתון מתחילת המלחמה גבוה ב-420% – יותר מפי ארבעה (!) – ממספר הפניות שהתקבלו בכל 2022, שעמד על 5,000.

לאור העלייה המשמעותית בהיקף הדיווחים בנושא, ומאמצי האויבים להשפיע על התודעה ולזרוע בהלה באמצעות הפצת דיסאינפורמציה, תכני הפחדה, הפצת סרטונים ואמצעים נוספים, הושק היום (א') קמפיין, שמטרתו להעלות את המודעות לסוגי האיומים במרחב הדיגיטלי ולהנגיש לציבור כלים פשוטים להגנה. את הקמפיין השיקו מערך הסייבר הלאומי, בשיתוף משטרת ישראל ופיקוד העורף. הוא נוסף למאמצים של המשטרה ומערך הסייבר לבלום את התופעה, שנעשים בכמה אופנים: למנוע הפצת הודעות SMS זדוניות, לפרסם אזהרות על הודעות שכאלה ולהנפיק הנחיות הגנה מפניהן, להפריך שמועות ולפנות לרשתות החברתיות באמצעות הפרקליטות.

הקמפיין, שנושא את הסלוגן "מתגברים על השתפת", מלווה באתר שבו יש המלצות הגנה לאזרחים וכן פלטפורמה מקוונת חדשה, IFLAG שמה, שבה ניתן לבדוק את מהימנותן של הודעות חשודות. הקמפיין מזמין את הציבור לדווח למערך 24 שעות ביממה בחיוג ישיר 119 או באמצעות טופס דיווח באתר על כל פעילות חשודה במרחב הדיגיטלי.

עוד העמיד המערך, בשיתוף CYE, צ'טבוט בווטסאפ, שבו ניתן לשאול אודות נושאים בתחום הסייבר וההתנהלות ברשת, ולקבל המלצות התמודדות מותאמות.

"יש ערנות מוגברת ומודעות רבה של הציבור לפייק ניוז"

גבי פורטנוי, ראש מערך הסייבר הלאומי, אמר כי "העלייה בדיווחים מהציבור למערך ממחישה את הערנות המוגברת והמודעות הרבה של הציבור בתקופה זו, אולם גם את מאמצי האויב לנסות להשפיע על הציבור דרך המרחב הדיגיטלי. חלק מהחוסן בתחום הזה הוא מודעות לאיום, הכרת צעדי המנע ודיווח לרשויות".

פורטנוי ציין כי "הרחבנו את תחומי פעילותנו מעבר לנושאי הסייבר הקלאסיים, כדי להעמיד לרשות הציבור כלים להתמודדות עם ניסיונות הפחדה והשפעה, לבדוק ולהזים אותם ולנסות לבלום את תפוצתם, במקרה הצורך. בין השאר, אנחנו מסתייעים בכלים טכנולוגיים שילכו וישתכללו עם הזמן, לבדיקה אוטומטית של פייק ניוז והודעות פישינג".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים