"מערכות ה-IT בכלל – ומערכות השו"ב והפו"ש בפרט – הן מצילות חיים"

כך אמרה סגן שלי, סגנית קצין קשר בגדוד 55, שסיפרה לאנשים ומחשבים על ה-IT הארטילרי במלחמת ישראל-חמאס

סגן שלי, סגנית קצין קשר בגדוד 55.

"לפני המלחמה, המצב ביהודה ושומרון התחמם, והוזרמו לשם כוחות צה"ל רבים. פעלנו יחד עם חטיבת הצנחנים, ונתנו להם מענה תקשובי. בשבת הארורה ב-7 באוקטובר, אחרי שהבנו שעומד להיות אירוע גדול יותר, ירדנו – כולנו – עם הכלים שלנו לשטח הפריסה בדרום. השבועות של הלחימה הוכיחו את מה שכבר ידענו: מערכות ה-IT בכלל, ומערכות השו"ב והפו"ש (ר"ת שליטה ובקרה ופיקוד ושליטה) בפרט, הן מצילות חיים", כך אמרה סגן שלי, סגנית קצין קשר בגדוד 55.

סגן שלי, בת 21 ממושב במרכז הארץ, הייתה לוחמת בפלוגה מבצעית בלוחמה אלקטרונית, השתתפה במבצע שומר חומות, ולאחר קורס מ"כים, יצאה למסלול קצונה ייעודי בתפקידי תקשוב קרבי. "הייתה לי דילמה – האם לחזור ליחידה. לבסוף החלטתי להיות קשר"גית (מנמ"רית – י"ה)", אמרה בראיון לאנשים ומחשבים, "היום אני כבר שנה בתפקיד – והוא מורכב". הגדוד מונה עשרות חיילי תקשוב, והוא מהווה חלק מהאגד הארטילרי 215, חטיבת תותחנים של צה"ל. "התפקיד של התותחנים הוא לסייע ארטילרית לכוחות המתמרנים בעזה", הסבירה.

"במסגרת תפקידי", הרחיבה סגן שלי, "הגדוד אחראי על שני סוגי קשר, קשר רדיו רגיל ו-RoIP (ר"ת רדיו על פרוטוקול אינטרנט). קשר הרדיו לסוגיו מהווה מרכיב חשוב בלחימה. הפעילות המרכזית שלנו היא תקשורת המחשבים והנתונים, שאנו דואגים לרציפות שלה בכל מצב".

שדר חם – מערכת השליטה והבקרה של חיל התותחנים

לפני יותר מעשור הגדוד בו סגן שלי משרתת היה הראשון שהשתמש באופן מבצעי ב"שדר חם", מערכת השליטה והבקרה של חיל התותחנים. מערכת השו"ב לניהול האש מהווה חלק מפרויקט צי"ד (ר"ת צבא יבשה דיגיטלי) של זרוע היבשה. המערכת משמשת את "לקוחות" התותחנים על גבי תשתית התקשורת של צי"ד – בכל הרמות, החל מצוות התותח בשטח ועד לרמות הגבוהות של הפעלת האש – באגד הארטילרי ובאוגדה. המערכת מספקת חיבור של כל רמות הפעלת האש לרשת נתונים אחת, והחליפה את הספרים, המפות והשרטוטים שהיו נהוגים בכל חמ"ל.

המערכת מתחברת אוטומטית לא רק ליחידות האש ולמידע הקיים בחטיבות השריון הלוחמות באותה גזרת לחימה, אלא גם למודיעין, ולגורמים נוספים בשדה הקרב. היא מקבלת מידע מחיישנים שאוספים נתונים על משתני מזג אוויר הדרושים לחישובי הירי, כמו עוצמת רוח וכיוונה, וגם נותנת תמונת מצב מדויקת על כמות התחמושת שקיימת בכל צוות. כך, גם הצוותים הזוטרים רואים את תמונת הקרב המדויקת על גבי מסכי מחשב בתומ"ת שלהם. המערכת מביאה לייעול ההתנהלות של כלל הכוחות ובמהלך השנים היא עברה כמה פיתוחים, שדרוגים והחלפה לגרסאות מתקדמות.

"למערכת יש שתי מטרות", הסבירה סגן שלי, "הראשונה, ככזו המכילה את כלל המפות והנתונים, היא מאפשרת למפקדים וללוחמים לראות את כלל הגורמים – כוחותינו וכוחות אויב כדי למנוע מצבים של ירי דו-צדדי, למשל, ולסייע להתניידות של הכוחות המתמרנים בשטח. המערכת יושבת ב'מכלול', שם מפקד הגדוד מנהל את כלל הכוחות, מרמת המפקדים בשטח ועד הכלי שבקצה. המערכת מנפיקה לו את כל המידע שהוא נדרש לו, לפני שהפגז יוצא. כך, הכוחות המתמרנים מקבלים את הסיוע הארטילרי המובטח – איזה סוג פגז נדרש על מנת לפגוע במטרה ובאיזו זווית לשלוח אותו".

"המערכת", ציינה סגן שלי, "הביאה לשיפור משמעותי בהתנהלות התותחנים, היא ביטלה המון משימות ידניות, מחוברת למערכות שו"ב אחרות ומספקת תמונת מצב משותפת לכלל הכוחות". לדבריה, "במהלך ימי הלחימה הוספנו לה יכולות, כדי שנוכל להגדיל את הראייה המרחבית".

ולסיום, כשנשאלה על ידנו האם היא הותקפה בסייבר, ענתה סגן שלי "לא".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים