"גלעד לזכרם" – פרויקט שרותם את ה-IT להנצחת חללי המלחמה

אבי רוגובסקי, מנהל תחום בחברת תבונה, מנציח חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה כבר 30 שנה - אלא שהפעם, לדבריו, ההנצחה שונה ● הוא מספר לאנשים ומחשבים על המיזם, שהוא רואה בו פרויקט חיים

אתר גלעד לזכרם - של בני המועצה האזורית אשכול שנהרגו ונרצחו במלחמה הנוכחית.

המלחמה הנוכחית גובה מספר שיא של קורבנות בפרק זמן קצר: ב-74 ימים של לחימה, מאז אותה שבת שחורה, נמנו 1,302 הרוגים, 463 מהם חיילי צה"ל. מאז תחילת המלחמה צצו שלל פעילויות ומיזמים של הנצחה, ואחרים, שהוקמו לפניה – נמשכים.

אחד מאותם מיזמים, גלעד לזכרם, הוא פרויקט הנצחה שמוביל איש אחד – אבי רוגובסקי, מנהל תחום בחברת תבונה, שנרכשה על ידי SQLink. הוא החל בזה כפרויקט התנדבותי לפני כ-30 שנים, שמתעד ומנציח את סיפוריהם של אלפי חללי מערכות ישראל, מאז ימי המחתרות, ונפגעי פעולות האיבה. בניגוד למיזמים אחרים, הוא כולל לא רק שמות ופרטים רשמיים אחרים, אלא גם סיפורי חיים, על מנת לשמר אותם כמורשת לדורות הבאים.

אבי רוגובסקי.

אבי רוגובסקי. צילום: פרטי

"התחלנו עוד לפני עידן האינטרנט", אמר רוגובסקי, "ועסקנו בהנצחה באתרי זיכרון פיזיים. בהמשך הקמנו עמדות מידע דיגיטליות, שמספרות על כל אחד מהחללים. כיום, החלק הגדול של הפרויקט הוא דיגיטלי, ויש לנו כ-150 אתרים ברשויות מקומיות ובגופים נוספים".

רוגובסקי רואה בגלעד לזכרם פרויקט חיים. לדבריו, "המיזם, שכאמור מכיל לא רק פרטים רשמיים אלא גם את סיפורי החיים של הנופלים, משמש את המשפחות ככלי להנציח את זכר יקירם מבלי שיצטרכו לעסוק בתהליכי הקמת אתרים וניהולם. אתרי האינטרנט שלנו הם בעיקר על בסיס לוקאלי, של ישובים רבים (זה, למשל, האתר של תל אביב-יפו – י"ק), שמנציחים כך את זכר הנופלים מהם".

פלטפורמה עננית ודאטה בייס אחוד

לדברי רוגובסקי, "הפלטפורמה שלנו גמישה ויושבת בענן. לכן, משפחות יכולות לשלוח אלינו קבצי וידיאו או תמונות של ספרי זיכרון ואלבומים, כמו גם דברים שנאמרו על החלל או נכתבו על ידו. האתרים קלים לשימוש, ואנחנו מסייעים בהנגשה".

התשתית הטכנולוגית מבוססת על דאטה בייס אחוד – כלומר, פריט זיכרון אחד שמשולב באתר מייצר קישור לכל יתר האתרים שהוא מוזכר בהם. בכך נוצרת תמונה אחודה, מבלי צורך בטיפול נקודתי בכל פעם.

עמוד לזכרו של רב"ט מאיר ברי ז"ל.

עמוד לזכרו של רב"ט מאיר ברי ז"ל. צילום: צילום מסך

ספר על הפעילות שלכם במלחמה הנוכחית.
"קצת לפני המלחמה הנוכחית היינו בשיאן של פעולות הנצחה וזיכרון לרגל 50 שנים למלחמת יום הכיפורים. עוד לא הספקנו להירגע מהן והנה ניחתו עלינו, כמו על כל המדינה, אותה שבת שחורה והמלחמה שבעקבותיה. מיד עם תחילת המלחמה, הצוות של תבונה, ובעיקר המידענים של החברה, החל לאסוף את המידע, לקבל את השמות והפרטים של הנופלים מהגורמים הרשמיים, מהישובים ומהרשויות, ולהעלות את החומרים. כבר כיום יש באתרי גלעד לזכרם כמות די גדולה של מידע על ההרוגים במלחמה הנוכחית".

מטבע הדברים, איסוף ושילוב המידע החל עם מה שהיה ידוע על הנופלים בשבת השחורה. "התחלנו עם 200 נופלים, והגענו, נכון לעכשיו, לקצת יותר מ-1,300", אמר רוגובסקי.

אתר הנופלים של המועצה האזורית אשכול

כהמחשה, כאן ניתן למצוא את האתר להנצחת הנופלים מהמועצה האזורית אשכול, שמכיל מידע על כל החללים ונפגעי פעולות האיבה תושבי ישובי המועצה, לפי שמות הישובים שבהם הם גרו. האתר מעוצב בצורה יפה וסולידית, הוא בעל ממשק וחוויית משתמש טובים, ויש גישה מהירה לכל חלל וחלל – לפי רשימה או באמצעות מנוע חיפוש יעיל וחכם.

נכון לעכשיו, באופן טבעי, בגלל הזמן הקצר שעבר מאז המלחמה, יש באתרים השונים של גלעד לזכרם פריטי מידע בסיסיים, כגון קורות חיים, וחדר וירטואלי להדלקת נרות זיכרון. רוגובסקי משוכנע, על סמך ניסיון העבר שלו בפרויקט, שבהמשך, התוכן יהיה הרבה יותר עשיר. הדבר תלוי במידה רבה בגופים שמנציחים, כמו הרשויות המקומיות, כאשר תבונה מספקת את הפלטפורמה הטכנולוגית, מתעדת את המידע, בודקת את מקורותיו ומציגה את הדברים בצורה הכי מכובדת שיכולה להיות.

לדברי רוגובסקי, למרות הניסיון הרב שהוא צבר בהנצחת חללים, ההנצחה הפעם שונה – הן כי יש הרבה הרוגים בפרק זמן קצר והן כי מדובר באירוע מתגלגל. "אנחנו עוקבים אחרי כל כלי התקשורת, אוספים כל פריט מידע ודואגים גם ליידע את המשפחות בשעות הקשות שלהן. אני רואה בזה שליחות וכמוני גם העובדים שלנו, בעיקר המידענים, שמטפלים בהנצחת החללים בנוסף לעבודה ה-'רגילה' שלהם", אמר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים