בריטניה: פסיקה תקדימית קובעת ש-AI לא יכולה להירשם כממציאה

מעמדה המשפטי של הבינה המלאכותית עדיין נמצא בתהליך של התפתחות והתקדמות, אבל בבריטניה ניתן פסק דין תקדימי, שקובע כי AI לא יכולה להיות בעלים של פטנט מפני שהחוק מחשיב רק בני אדם או חברות כיוצרים

מי הבעלים של המצאה שנוצרה על ידי בינה מלאכותית?

פסיקה תקדימית בבית המשפט העליון של בריטניה קובעת, כי בינה מלאכותית אינה יכולה להיות בעלים של פטנטים, ואינה יכולה להירשם כממציאה של מוצרים חדשים, מפני שהחוק מחשיב רק בני אדם או חברות כיוצרים.

בית המשפט דחה פה אחד עתירה של ד"ר סטיבן תאלר, מייסד מערכת הבינה המלאכותית Dabus, שבה תבע להכיר במערכת שלו כממציאה וכבעלים של פטנטים. ההחלטה בבריטניה עולה בקנה אחד עם החלטה דומה שהתקבלה נגד תאלר בארה"ב: הוא הפסיד בערעור מול משרד הפטנטים והסימנים המסחריים בארה"ב, שדחה גם הוא תביעה שלו להכריז על בינה מלאכותית כממציאה. בית המשפט העליון של ארה"ב סירב לדון בתיק.

בבריטניה, תאלר רצה לרשום את מערכת Dabus כבעלים של מיכל מזון ולפיד מהבהב כבר ב-2019, אך משרד הקניין הרוחני של בריטניה (IPO) דחה את הבקשה בטענה, שממציאים חייבים להיות בני אדם או חברה. החלטה זו אושרה בבית המשפט העליון ובבית המשפט לערעורים בבריטניה ביולי 2020 וביולי 2021, ונדונה שוב במרץ השנה מול הרכב של חמישה שופטי בית המשפט העליון בבריטניה, שכאמור דחו את תביעתו פה אחד.

הדיון של השופטים עסק בעצם כיצד יש להגיש בקשות לרישום פטנטים במסגרת חוק הפטנטים, ולא התבקשו לשפוט האם מערכת ה-AI יצרה את ההמצאות של תאלר.

בפסק הדין, שאיתו הסכימו גם השופטים האחרים, כתב השופט דייוויד קיצ'ין, כי "משרד הפטנטים צדק בפסיקתו ש-Dabus אינה ולא הייתה ממציאה של מוצר או תהליך חדש כלשהו שתואר בבקשה לרישום פטנט".

בפסק הדין הוא כתב, כי "זה לא אדם… וזה לא הגה שום המצאה רלוונטית. לפיכך, הוא אינו, ומעולם לא היה, ממציא למטרות… החוק מ-1977". עוד ציין, כי משרד הפטנטים היה רשאי להחליט שהבקשה של תאלר הייתה צריכה להידחות תחת חוק הפטנטים מפני שהוא "נכשל בזיהוי אדם או אנשים שלדעתו הם היוצר או היוצרים של ההמצאות שתוארו בבקשה". Dabus, לדברי השופט, "היא מכונה ללא ישות חוקית", ולתאלר "אין זכות בלתי תלויה לקבל בעלות על פטנט בגין כל התקדמות טכנית מעין זו".

נציין, שהיחס בין בינה מלאכותית לפטנטים או לזכויות יוצרים הוא נושא שנמצא במרכזם של דיונים משפטיים ומוסריים בעידן של פיתוח מתקדם בתחום הבינה המלאכותית, כשהשאלה המרכזית העולה מהם היא מי צריך לקבל את זכויות הפטנט או היוצרים על המצאות או יצירות שנוצרו בעזרתה. המעמד המשפטי של הבינה המלאכותי עדיין נמצא בתהליך של התפתחות והתקדמות, והחוקים יכולים להשתנות בעתיד עם התפתחות תחום זה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים