האם שירים של טיילור סוויפט ואמנים אחרים ייעלמו בקרוב מטיקטוק?
יוניברסל מיוזיק גרופ מאיימת להסיר אמנים שלה - ביניהם, מלבד סוויפט, גם שמות מובילים כמו בילי אייליש ודרייק - מהרשת החברתית הצעירה והמצליחה שלה, בה מעלים היוצרים סרטונים קצרים מלווים במוזיקה - מדוע?
דרמה מסוימת מתגעשת בימים אלו על תעשיית המוזיקה בכלל וספציפית על המוזיקה המושמעת בטיקטוק (TikTok). יוניברסל מיוזיק גרופ (UMG), ענקית התעשייה שאצלה חתומים כוכבי-על מוזיקליים, כמו טיילור סוויפט, בילי אייליש, אריאנה גרנדה ודרייק ואף אמנים קלאסיים ותיקים דוגמת אלטון ג'ון, מאיימת למשוך את כל הקטלוג המוזיקלי שלה מטיקטוק.
אתמול (ד') הגיע לסופו תוקף הסכם הרישוי של הפלטפורמה, שנמצאת בבעלות חברת בייטדאנס (ByteDance) הסינית, לשימוש ביוצרים החתומים ביוניברסל, ובתוך כך הכריזה UMG על מה שמסתמן כקרב בינה לבין האפליקציה, והטיחה בחברת הטכנולוגיה האשמות בדבר תשלום עמלות זעום ולא הוגן לאמנים, כמו גם השמיעה חששות לגבי פלישת בינה מלאכותית (AI) לטריטוריה האמנותית.
ב"מכתב פתוח לקהילת האמנים וכותבי השירים" שפרסמה טענה יוניברסל – השולטת בכשליש מהמוזיקה בעולם – כי "בסופו של דבר טיקטוק מנסה לבנות עסק מבוסס מוזיקה, מבלי לשלם שווי הוגן עבור המוזיקה". במכתבה טענה UMG גם שטיקטוק מהווה "רק כאחוז בודד מסך ההכנסות שלנו", כשלדבריה נתון זה מהווה אינדיקציה ל-"כמה מעט הרשת החברתית משפה אמנים וכותבי שירים, למרות בסיס המשתמשים המסיבי והצומח שלה, וכן הכנסותיה מפרסום, הצומחות במהירות, והתלות הגוברת בתוכן מבוסס מוזיקה".
"עסקה רעה" למוזיקאים
UMG ציירה את טיקטוק בהאשמות שפורטו במכתבה כפלטפורמה חמדנית, החולבת את הערך מהמוזיקה, בתוך שהיא מציעה תשואה זעומה לאמנים אשר יצרו אותה או שעומדים מאחוריה.
ביוניברסל הצביעו על ירידה שחלה בהכנסות בשוק הסטרימינג המשגשג, וטענו כי טיקטוק מציעה בעצם למוזיקאים "עסקה רעה", משום שהיא "מקצרת ומשנה" את המוזיקה של אמנים וכותבי שירים, וזאת בזמן שהיא עצמה נהנית מכוח הקידום החינמי של יצירותיהם. התייחסות של יוניברסל היא ככל הנראה לפורמט הסרטונים הקצרצרים של טיקטוק, שאליהם הפלטפורמה מציעה למשתמשים לצרף שירים. שירים אלו הם תמיד במתכונת מקוצרת ואינם מושמעים במלואם, ולעיתים הם גם מצורפים לקליפים של הפלטפורמה במהירות גבוהה ועם עוד עיוותים שונים ומשונים שמבוצעים בהם.
טיקטוק ממש לא מסכימה להאשמות אלו ובחרה להגיב בהאשמה משלה ששלחה כלפי יוניברסל, שלדבריה מעמידה "חמדנות מעל האינטרסים של האמנים שלה". טיקטוק הדגישה את תפקידה כפלטפורמת גילוי של מוזיקאים וכן את הטענה שהיא משיקה אינספור קריירות של אמנים בתחום המוזיקה, כשהיא מאפשרת ליצירה שלהם לככב בטרנדים ויראליים ולקבל ביטוי יצירתי.
יצוין כי ליוניברסל יש גם סניף ישראלי שבין מיוצגיו נכללים המוזיקאים המקומיים ענבל ביבי, ג'ימבו ג'יי (באלבומו החדש "אה וואו") כמו גם נטע ברזילי, החתומה ב-S-Curve, תת-לייבל שיושב תחת מטריית יוניברסל. גם המוזיקה המסוימת של אמנים אלו יכולה להיעלם מטיקטוק, אם UMG תחליט שלא לחדש את החוזה שלה מול טיקטוק. עם זאת יש להניח שהמהלך הנוכחי מטעמה הוא רק על תקן אלמנט במשא ומתן שיפתח בינה לבין אפליקציית הסרטונים החברתית.
ומה עושים עם המוזיקה שמייצרת ה-AI?
למעש,ה מלחמת הגרסאות הזו משקפת מאבק עמוק יותר סביב השאלה המהותית מי שולט בערך המוזיקה בעידן הדיגיטלי – שאלה שהתשובה לה, כך עושה רושם, תתגבש בקרוב, ושלתוצאות המאבק של יוניברסל וטיקטוק תהיה השפעה מכרעת עליה.
נושא נוסף שעלה על ידי יוניברסל, כאמור, הוא סוגיית הבינה המלאכותית היוצרת, עניין שגם הוא בעל השפעה מהותית על תעשיית המוזיקה העולמית ועתידה.
UMG הביעה דאגה לגבי מוזיקה אשר נוצרת על ידי בינה מלאכותית, המחקה אמנים בהתבסס על למידת יצירותיהם ושיריהם. לפי ענקית המוזיקה, ה-GenAI עלולה "לדלל" את עבודתם (ופרנסתם) של מוזיקאים, כולל המפורסמים ביותר מההוווה ואף מהעבר (למשל אם תדע להלחין ולתמלל שיר "ביטלסי" חדש). מנגד, כיום יש הרואים בבינה מלאכותית כלי פוטנציאלי לחקירה אמנותית, ואפילו טיקטוק עצמה מתנסה ביצירת שירי בינה מלאכותית כיום.
יצוין כי ביולי אשתקד, וורנר מיוזיק, שהיא חברת המוזיקה המוקלטת השלישית בגודלה בעולם, דווקא כן חתמה על הסכם רישוי חדש מול טיקטוק. ובנוסף מעניין לדעת כי יישום הסרטונים והמוזיקה הדומיננטי של גוגל, יוטיוב (YouTube) – שנראה שתמיד מתנהל באופן פרגמטי – דווקא משתף פעולה עם UMG כדי לקבוע קווים מנחים עבור מוזיקת בינה מלאכותית, בחיפוש אחר איזון בין חדשנות והגנת זכויות האמנים.
תגובות
(0)