פודקאסט: הלמידה ההיברידית – הגשר בין הטכנולוגי לפיזי

גלי שחר, מנהלת לימודי חוץ והכשרת מנהלים באוניברסיטת רייכמן, מדברת בפודקאסט אנשים ומחשבים על מקומה של הטכנולוגיה בתהליכי הלמידה וכיצד מנהלים לומדים ליישם אותה

גלי שחר, מנכ"לית FORE - גוף לימודי החוץ והכשרת המנהלים באוניברסיטת רייכמן.

השימוש בטכנולוגיה מאפיין את הלמידה של העידן הנוכחי, או אמור לאפיין – תלוי איפה. בכיתות רבות, בבתי הספר ובמוסדות האקדמיים, יש מחשבים ועזרים דיגיטליים אחרים, שלא לדבר על הדיבור על כך שהמורה והמרצה עלולים להתייתר בעתיד. ובכן, לפי גלי שחר, מנכ"לית FORE – גוף לימודי החוץ והכשרת המנהלים באוניברסיטת רייכמן, זה לא יקרה. לדבריה, אין תחליף למורה, והצורה הנכונה ביותר ללמידה היא באמצעות שילוב בין הטכנולוגי לפיזי.

שחר התראיינה לפודקאסט אנשים ומחשבים לקראת כנס המולטימדיה של הקבוצה, שבו היא תרצה. האירוע יתקיים ביום ה' בשבוע הבא, ה-14 באפריל, במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון.

כיצד הטכנולוגיה משתלבת כיום בלמידה בכלל ובהכשרת מנהלים בפרט?
"אנחנו נמצאים כרגע בעידן שבו המהפכה הדיגיטלית והטכנולוגיות המשבשות מאתגרות את כל תחומי חיינו, וגם את הלמידה וההכשרות המקצועיות. אם ניקח רגע צעד אחורה ונבין מה זו בכלל למידה, אז כולנו יודעים שבמאה ה-17 הקימו את מערכת החינוך הפורמלי. מאז הייתה טרנספורמציה, אבל עדיין נשאלת השאלה: האם מערכות החינוך מותאמות באמת למציאות המשובשת, לקצב השינויים המאוד גדול?"

ומה דעתך – היא מותאמת?
"עדיין לא. עם זאת, אני חושבת שאנחנו לגמרי בדרך לשם, וברייכמן אנחנו מיישמים חלק מהשינויים.

אני חושבת שקודם כל צריך להבין שטכנולוגיה יכולה להיות פלטפורמה מצוינת ללמידה, והתפקיד שלנו הוא לדעת להשתמש בה. מהצד השני, טכנולוגיה היא בסופו של דבר חלק אינהרנטי מההתפתחות המקצועית והאישית של כל העולם המקצועי שלנו, כמנהלים, ושל עובדים בכלל ועובדים מקצועיים בפרט. אז אם נסכם: טכנולוגיה היא קודם כל פלטפורמה ואחר כך כלי להתפתחות אישית.

ברמה של הפלטפורמה – יש כיום הרבה מאוד למידה מקוונת. יש המון אמצעים והמון ספקים שמאפשרים אותה, ואין ספק שזה משנה לחלוטין את פני הלמידה. ההוכחה לכך ניתנה בזמן הקורונה, ומאז התחום הזה הפך להיות הרבה יותר פופולרי. אני יכולה לומר שהאבולוציה הפכה להיות סוג של רבולוציה בנושא הלמידה המקוונת".

איך זה בא לידי ביטוי כיום, בעקבות הלקחים מהקורונה?
"כיום מדברים על שיטת לימוד היברידית, שמשלבת בין למידה מקוונת ללמידה פיזית. שיטה שבה אנשים נמצאים פיזית בקמפוס, אבל לומדים גם באמצעים דיגיטליים. זו פלטפורמה שמשלבת בין שני העולמות, והיא הוכיחה את עצמה במלחמה, ואף הביאה ערך. אני מאמינה בשיטה זו והיא הכי יעילה".

בהרצאתך בכנס המולטימדיה שלנו תדברי על למידה מתמדת. למה הכוונה?
"פעם החיים היו מאוד דיכוטומיים: סיימת לימודי תיכון, בגרות, צבא, תואר ראשון, תואר שני והתקדמת להיות מנהל בארגון. פעם זה היה מספיק. כיום אנחנו מבינים שגם לאחר שסיימת תואר באוניברסיטה אתה לא יכול להפסיק ללמוד, כי העולם משתנה בקצב מאוד גבוה. אתה חייב לעדכן את עצמך, כמנהל וכאיש מקצוע, בטכנולוגיות, בשיטות הניהול וכדומה".

איך הטכנולוגיה משתלבת בלימודים אלה?
"היא משתלבת בצורה מאוד טבעית, כי ההכשרות שלנו מותאמות לצרכים המשתנים של השוק. קודם כל, אנחנו שמים המון דגש על כישורים טכנולוגיים ועל הבנת סביבה הטכנולוגית. אנחנו לא נכנסים לצדדים טכניים, אלא יותר בצד היישומי – איך טכנולוגיה יכולה לסייע למנהלים בעבודה. אנחנו משלבים גם הרצאות מקוונות, פודקאסטים שאפשר להאזין להם בזמן שעושים ספורט או בנהיגה, למשל. אבל, באופן חד משמעי, הלמידה האמיתית היא במפגשים הפיזיים, כאשר פוגשים אנשים מהשטח, עושים סימולציות ועוד".

כיצד המלחמה השפיעה עליכם?
"כמו כולם, היו לנו תלמידים במילואים, אבל גם ראינו שהרבה מנהלים הבינו שדווקא התקופה הזו היא זמן טוב ללמידה. לחלק מהלקוחות היה חשוב המפגש הפיזי, מעין סוג של אסקפיזם. יישמנו במלחמה את הלמידה מרחוק, וזה עזר מאוד לכל אלה שלא היו יכולים להגיע לקמפוס".

ספרי קצת על עצמך.
"הגעתי לרייכמן לפני שלוש שנים. הרקע שלי הוא רב תחומי – למדתי כלכלה ואת התואר השני עשיתי בממשל ומדיניות ציבורית ברייכמן, ובין לבין עשיתי הסבת אקדמאים להיי-טק. הייתי ברילוקיישן בקנדה, עבדתי באמדוקס בתפקידים שונים. בהמשך ניהלתי עמותה במגזר החברתי, ולא מכבר סיימתי קדנציה של חמש שנים כחברת מועצת עיר ברעננה, שבמהלכן הייתי, בין היתר, סגניתו של איתן גינזבורג, כשהוא כיהן כראש העירייה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים