שלושה רבעים מהישראלים: חווינו השנה אלימות ברשת

רוב הישראלים נתקלו השנה בקללות, הכפשה או העלבה אישית בדיגיטל - כך לפי דו"ח של איגוד האינטרנט ● וגם: מהם האתרים והרשתות החברתיות הפופולריים ביותר בישראל?

האלימות ברשת בעלייה.

האלימות ברשת ממשיכה "לחגוג": דו"ח חדש של איגוד האינטרנט הישראלי מעלה ש-74% מהישראלים נתקלו בשיח אלים ברשת בשנה החולפת, בצורה של קללות ונאצות, הכפשה או העלבה אישית. מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בשיח האלים בפלטפורמות הדיגיטליות. מספר הפניות לקו הסיוע לאינטרנט בטוח של האיגוד קפץ פי שניים בכל אחד מחודשי המלחמה, כאשר הדיווחים העיקריים הם על תמיכה בטרור, תוכן גרפי ופייק ניוז.

השנה, באופן יוצא דופן, אחוזים משמעותיים מהאלימות והפגיעות ברשתות החברתיות מתרחשות גם בטיקטוק (30% בסקר הנוכחי בהשוואה ל-16% בסקר הקודם) וגם בטלגרם (27% לעומת 9%). בנוסף, 71% מהישראלים חושבים שהפרסומים של חברי הכנסת ברשתות החברתיות משפיעים לשלילה על החברה. עוד נתון מטריד מעלה כי 1 מכל 4 ישראלים קיבל תוכן מיני ללא הסכמה.

אילו אתרים הם הפופולריים ביותר?

נתוני התעבורה של אתרי האינטרנט, ללא האפליקציות שלהם, מעלים כי ynet, מאקו ו-וואלה הם האתרים הפופולריים ביותר. בהמשך הרשימה נמצאים האתרים של הארץ, ישראל היום, ספורט 5 ויד 2. כמו כן, בתקופת המלחמה חלה עלייה משמעותית מאוד בכניסות לאתר פיקוד העורף, וכן לאתרים mignews.com ו-newsru.co.il, שמדווחים על המתרחש בישראל ובמזרח התיכון בשפה הרוסית.

בזירת הרשתות החברתיות, יוטיוב, ווטסאפ ופייסבוק שומרות על מעמדן הדומיננטי, כאשר, שימו לב, מעל 90% מהציבור הישראלי משתמש בכל אחת מהן (!). על רקע המלחמה חל זינוק חד בשימוש בטלגרם: בתחילת 2023, קצת יותר ממחצית מהישראלים – כ-54% – השתמשו בה, כאשר בתחילת 2024 הנתון זינק ל-70%. עוד בצמרת הטבלה: אינסטגרם עם 70% וטיקטוק עם 45%, כאשר כל אחת מהן שומרת על נתון דומה לזה שבשנה שעברה. X עדיין לא ממש פופולרית בישראל: היא רושמת בסקר הנוכחי עלייה קטנה – מ-35% ל-37%.

רשימת האתרים הבינלאומיים עם הכי הרבה כניסות של ישראלים כוללת את גוגל, פייסבוק, יוטיוב, ויקיפדיה, ווטסאפ, אינסטגרם, X, טיקטוק ואתר Stripchat, שכולל תוכן למבוגרים בלבד. גם כאן נמדדו רק הכניסות מאתרי הווב והמובייל, ולא מהאפליקציות שלהם.

איזו ספקית אינטרנט מספקת את הביצועים הכי טובים?

עוד עולה מהדו"ח של איגוד האינטרנט שקבוצת בזק מובילה את נתח השוק של ספקיות האינטרנט עם 30%, כשאחריה פרטנר וסלקום עם 20% כל אחת. הנתח של הוט עומד על 14% מהשוק בלבד. באשר לדירוג הביצועים של ספקיות האינטרנט, מהירות ההורדה הגבוהה ביותר נרשמה בפלאפון – 36.1 מגה-ביט לשנייה, והנמוכה ביותר בהוט – 30.7 מגה-ביט לשנייה. גם מהירות ההעלאה הגבוהה ביותר נרשמה בפלאפון (9.7 מגה-ביט לשנייה) וזו הנמוכה ביותר נרשמה בהוט (7.6 מגה-ביט לשנייה).

נתונים נוספים מעלים שמספר הישראלים שמשתמשים בסיבים אופטיים עומד על 45% לעומת 35% ב-2023, בעוד ש-18% גולשים בטכנולוגיית ה-ADSL המיושנת ו-22% – בכבלים. הדפדפן הפופולרי ביותר בארץ הוא גוגל כרום, בפער ניכר מכל היתר. כמו כן, היקף הזמינות של האינטרנט הסלולרי מהדור הרביעי ממשיך להיות גבוה, כשהחברות סלקום, הוט, פרטנר ופלאפון זמינות מעל 95% מהזמן.

הגיל השלישי

הדו"ח בחן גם את אופן הפעילות של בני.ות הגיל השלישי ברשת. מהנתונים עולה כי השימושים עיקריים באינטרנט בקרבם.ן הם: קבלת מידע רפואי ושירותי בריאות (71%), קבלת שירותי בנקאות ופיננסים (62%), ביצוע פעולות וקבלת מידע מהרשויות וממשרדים ממשלתיים (55%), גלישה ברשתות חברתיות (54%), ביצוע תשלומים וחשבונות (40%) וקניות ברשת (26%). הפגיעות הנפוצות בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי הן ניסיונות הונאה לקבלת פרטים אישיים – 44%, ניסיונות הונאה צרכניים – 25%, ולשון הרע – 5%.

כ-40% מבני.ות הגיל השלישי שהעידו כי חוו פגיעות ברשת מסרו שהם פנו בגין כך למשטרה ו-27% דיווחו שהם נעזרים בבן משפחה. זאת, לעומת 49% שפונים לקרובי משפחה בנושאים של אוריינות דיגיטלית, כגון תפעול טכני ומיומנויות גלישה.

ד"ר אסף וינר, סמנכ"ל מדיניות ורגולציה באיגוד האינטרנט הישראלי, אמר כי "מדד 2024 פורש תמונת מצב מורכבת: לצד התקדמות בחלק מהנושאים, שיפור בביצועי האינטרנט ועלייה בהיקף השימוש בפלטפורמות מקוונות, הוא מציב תמרורי אזהרה בעיקר בכל הקשור למוגנות מקוונת ולשיח ההולך ומקצין ברשתות החברתיות. כאן נכנסת אחריותה של המדינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים