"פורשת לאחר שבע שנים טובות ומלאות אתגרים"

תמי פינצי, מנהלת אגף מערכות המידע באל על מסכמת את תקופת כהונתה, שכללה התמודדות עם משבר הקורונה ועם מלחמת חרבות ברזל ● "ראיתי את תפקידי כשליחות ציונית, וזו אינה קלישאה" ● ראיון פרידה

תמי פינצי, מנהלת אגף מערכות מידע באל על.

תמי פינצי, מנהלת אגף מערכות מידע באל על, שסיימה את תפקידה באחרונה, מסכמת שבע שנות פעילות, מאתגרות במיוחד, הן בהיבט הטכנולוגי, והן בהיבט של לוח השנה. בתקופת כהונתה היא התמודדה בין היתר עם שני אירועים מכוננים: משבר הקורונה ומלחמת חרבות ברזל, שעדיין נמשכת.

את התקופה שלה ב-אל על היא מסכמת כשבע השנים הטובות. "ראיתי את תפקידי כשליחות ציונית אמיתית, לשרת את חברת התעופה הלאומית של מדינת ישראל וזו אינה קלישאה", היא אומרת.

בהמשך היא מספרת על פרויקטים ותהליכים מרכזיים שהשפיעו על החברה, סייעו לה בעמידה ביעדים בשגרה ובתקופות חירום. "העובדה שגם בקורונה וגם כעת, החברה המשיכה לתפקד בתנאים כמעט בלתי אפשריים, היא הוכחה לקריטיות של ה-IT ומערכות המידע בחברה כמו אל על, והיא תוצאה של תכנון ויישום פרויקטים שעלו לאוויר לפני הקורונה ולפני המלחמה – פרויקטים שבדיעבד אני חוששת שבלעדיהם יש חלקים בתפעול החברה שהיה קשה עד כדי כמעט בלתי אפשרי לבצע", אומרת פינצי.

פינצי, שהגיעה לאל על לאחר שורה של תפקידי ניהול ב-IT בחברת הפניקס, גדלה בממר"מ ובהשכלתה היא בוגרת בר אילן. היא הובילה בניית פרויקטים רבים ומערכות בעולמות תוכן רבים – כרטיסי אשראי, ביטוח, תעופה, לוגיסטיקה, שירות ודיגיטל – ועד לכניסתו לתפקיד של ה- CIO ד"ר רונן יוכפז הייתה גם בפועל ממלאת מקום, עם אחריות גם על הסייבר והתשתיות.

"לאחר שבע שנים אני צועדת קדימה לאתגר המשמעותי הבא, ומאחלת הצלחה רבה ליריב נחמיאס, מחליפי", היא אומרת.

מה היו האתגרים המרכזיים בתחום ה-IT שאיתם התמודדת בתקופת כהונתך?
"התפקיד שלי באגף מערכות המידע היה לראות איך לוקחים את החברה קדימה מבחינת מערכות המידע והדיגיטל, כמובן יחד עם ה-CIO, שאיתו עבדתי בשותפות מלאה לאורך כל הדרך, כמו גם חברי ההנהלה בחטיבת הטכנולוגיות.

כאשר הגעתי לחברה, המערכות בה היו ברמה טכנולוגית נמוכה. בתקופתי נסגרו מחשבי לגאסיMF/ , As400, שהוחלפו במערכות תפעוליות ומבצעיות מבתי תוכנה בתחום התעופה.

האתגר השני היה בקורונה. זו היתה תקופה שבה היינו בהישרדות אמיתית. עברנו ממאה לאפס, עם צמצום משמעותי של כוח האדם, בהיקפים שלא ידענו, כולל עובדים שיצאו לחל"ת. למרבה המזל היו פרויקטים שסיימנו ערב הקורונה, מבלי לדעת כמובן מה יהיה, וזה אפשר לנו להמשיך לתפקד – כמו למשל, פרויקט מחשוב הרכש ב-סאפ (SAP), שבלעדיו לא היינו יכולים לקבל את תמונת ההוצאות הצפויות ולעקוב אחר תזרים המזומנים ש"נעלם" בימי הקורונה הקשים. כך לדוגמה, אחד האתגרים היה יצירת התנאים לעבודה מהבית ותמיכה במוקדים מרוחקים בארץ ובעולם, וזה התאפשר בעזרת הקמת המרכזיה החדשה של אוויה. על הפרויקט הזה ,אגב, זכינו בפרס מצטייני המיחשוב אצלכם.

בנוסף, במסגרת מהפכת השירות, שנמשכת כמובן עד היום, הוחלפו כלל מערכות המוקד בראיית חווית שירות ללקוח הסופי. הובלתי את הטמעת מערכת CRM חדשה של מיקרוסופט, דיינמיקס, וכן החלפת מערכת ניהול ידע, משמרות ועוד. העברנו מערכות נוספות לענן, כחלק מאסטרטגיית הענן של החברה".

מכל הפרויקטים מה היה הכי מאתגר?
"אין ספק שהמהפכה הכי גדולה שקרתה ב-אל על בעקבות הקורונה היא מהפכת הדיגיטל, והיא מורגשת עד היום. כיום השיעור עלה לעשרות אחוזים, אחוז גבוה מאוד יחסית לחברה כמו אל על. התרומה שלנו למהפכה זו הוא שלצד זה כל מערכת ניהול ההזמנות, הצ'ק אין, מערכות תפעוליות ומבצעיות לאנשי האוויר, מערך ההחזרים והשוברים הם כיום בדיגיטל.

צריך להבין שאל מול כל האתגרים יש את העניין של משאבים מוגבלים. אל על היא חברה רזה יחסית, שאינה משופעת בהשקעות, והייחוד שלה שיש לה את יכולת הגמישות, הן תפעולית והן ברמה האנושית. במסגרת זו הטמענו פיצ'רים חדשים, המרה אוטומטית של שוברים ועוד".

הטיסה המון מילואימניקים שגויסו בצו 8, במקרים רבים על חשבונה. אל על.

הטיסה המון מילואימניקים שגויסו בצו 8, במקרים רבים על חשבונה. אל על. צילום: אילוסטרציה. Shutterstock

"השמיים נפלו עלינו"

ואז פרצה המלחמה – כיצד נערכתם לזה?
"כן, בשביעי באוקטובר השמיים נפלו עלינו. אין ספק שזה בכלל לא דומה לקורונה. בלילה אחד היינו צריכים לתת מענה ל-60 אלף פניות ביום, לעומת ששת אלפים ביום רגיל. ושוב, התשתית של המרכזיה החדשה הצילה אותנו. קודם כל באתגר של מעבר לעבודה מהבית, של כמעט כמה מאות עובדים בבת אחת, אני עצמי נחתי בתאילנד בשישי באוקטובר, ומיד לאחר האירוע הנורא, ביום למחרת, פתחתי מחשב ונרתמתי לעזור כדי להטיס חזרה את אנשי המילואים שקיבלו צו 8".

במבט לאחור, כיצד את מעריכה את תפקידו של ה-IT בחברה כמו אל על?
"אין ספק שמערכות המידע בחברת תעופה כמו שלנו הן דבר קריטי ביותר. הדוגמה של הרחבת המוקד, על תשתית מרכזיה חדשה, היא רק אחת. בלעדיה לא היה שום סיכוי שהיינו עומדים בעומסים עם פרוץ המלחמה. התפקיד של מנמ"ר בחברה כמו אל על הוא קודם כל היכולת לתפקד ברמה המבצעית, 24 שעות ביממה, עם משימות שרובן קריטיות. רק בגלל העובדה שמחצית מכוח האדם נמצא באוויר, ולכן אתה כמנהל מערכות מידע צריך לדאוג שכולן תהיינה מוביליות". 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים