אושר לקריאה ראשונה: חוק שיאפשר לאדם להוריש תוכן דיגיטלי

הצעת החוק, שתעלה להצבעה בכנסת, מחייבת את הפלטפורמות הדיגיטליות לאפשר למי שרוצה לתת גישה אל תכניו ברשתות החברתיות ליורשים לאחר מותו - לעשות זאת, על פי מה שהוא יקבע עוד בימי חייו

בדרך להצבעות בכנסת. חוק הורשת זכויות דיגיטליות.

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה ראשונה את הצעת חוק הירושה (תיקון – הורשת זכויות דיגיטליות), התשפ"ד-2024, שיזם ח"כ ארז מלול מש"ס. בכך סיימה הוועדה סידרת דיונים שערכה בנושא לקראת ההצבעה בכנסת.

הצעת החוק נועדה לחייב לראשונה את הפלטפורמות הדיגיטליות, ובהן הרשתות החברתיות, גוגל ועוד, לקבוע מדיניות בנושא הטיפול בחשבונות לאחר מותו של אדם, לפרסם את המדיניות ולאפשר במסגרתה לאדם, בעודו בחיים, לקבוע מי יוכל לקבל גישה למידע הדיגיטלי בחשבונותיו, מבלי לפנות לערכאות משפטיות.

לפי ההצעה, ספק הנותן או מציע שירות תוכן דיגיטלי לציבור בישראל יקבע ויפרסם, באופן בהיר ונגיש, כללים בעניין אופן הטיפול בתוכן אישי שהמשתמש יצר, ערך או שמר בחשבונו, לאחר פטירתו, ואפשרות הגישה אליו; הספק ישוב ויידע את המשתמש על כללים אלה מזמן לזמן. בכללים, יאפשר ספק השירות למשתמש לקבוע כי אדם אחר יהיה רשאי לקבל גישה לתוכן האישי שלו לאחר פטירתו, כולו או חלקו, או לקבוע כי המידע יימחק.

דיון בוועדת החוקה על הורשת תוכן דיגיטלי.

דיון בוועדת החוקה על הורשת תוכן דיגיטלי. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עו"ד ד"ר גור בליי, יועמ"ש הוועדה, הבהיר כי הגישה היא לתוכן המצוי ברשתות החברתיות באותה נקודת זמן שבה האדם נפטר, והיא חלה רק על  פוסטים גלויים ולא על קבוצות סגורות, כולל ווטסאפים.

ח"כ טלי גוטליב הסתייגה מחלק מסעיפי החוק ואמרה כי "זכותו של אדם לפרטיותו (והדאגה לכך) חשובה אף יותר לאחר מותו של אדם, שאינו יכול להגיב לפגיעה לאחר מותו. לא צריך למהר, ויש להיזהר בחקיקה הזו מאוד. לא נרגעתי בעקבות התיקונים המוצעים, מכך שספק יבדוק את החשש לפרטיות המת, כי השירותים הדיגיטליים מאוד מורכבים וזה עלול להגיע לכך שפרטיות המת תיפרץ גם בתום לב. אתה לא יודע עד כמה והאם לא ניתן לפרוץ את השירות".

ח"כ מלול, יוזם ההצעה, אמר כי הוא מצפה שהרשתות החברתיות יפרסמו את האפשרויות הקיימות בהקשר לחוק זה, ויביאו את הדברים לידיעת הציבור, שלא תמיד מודע לזכויותיו, במיוחד אחרי שהאדם נפטר.

עו"ד עמרי רחום טוויג, שייצג את גוגל ישראל, אמר כי "יש לוודא שהחוק לא מחמיר או יוצר מצב מורכב יותר כלפי החברות. כשאנחנו נותנים למשתמש להורות לנו לבצע פעולה, צריך להבהיר כי האחריות היא על המשתמש. ברגע שאדם משתמש בשירות המייל ודרכו מעביר תיקייה שלמה של שירות האחסון לצד שלישי, ייתכן שהוא פוגע בפרטיות של רבים, וזו לא פעולה של הפלטפורמה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים