"זה שהממשלה ויתרה על ההיי-טק בצפון לא אומר שאנחנו מוותרים"

כחלק מהקריסה הכללית של הצפון, גם המצב של ההיי-טק באזור בעייתי, בלשון המעטה - כך עולה מדיון של ועדת המדע והטכנולוגיה, שעסק במצב ● עם זאת, בענף לא מתייאשים

דיון ועדת המדע והטכנולוגיה אתמול (ג').

הממשלה לא רק שוויתרה על הצפון באופן כללי, אלא גם על ההיי-טק באזור – או, על כל פנים, על ההיי-טק ביישובי קו העימות בגליל העליון ובגולן; כך עולה מדברים שנאמרו בדיון שקיימה אתמול (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת. הדיון עסק במצב הענף באזור, לנוכח המלחמה המתמשכת בין ישראל לחיזבאללה, שמשפיעה עליו עד מאוד ושסופה לא נראה לעין. הוא היה חלק מיום דיונים מיוחד בוועדות הכנסת, שיזמו הח"כים אפרת רייטן (העבודה) ואליהו רביבו (הליכוד).

הדיון בוועדת המדע והטכנולוגיה נוהל על ידי מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד). היא אמרה כי "מדינת ישראל כשלה בהגנה על אזרחיה והפקירה שני חבלי ארץ – בצפון ובדרום. יש מצב של קריסה כלכלית וחברתית באזורים אלה, לרבות של ענף ההיי-טק, תוך תחושת אי ודאות וחשש שאזרחים ועסקים לא ירצו לחזור".

ח"כ רביבו תקף את הממשלה, שמפלגתו עומדת בראשה, ואמר כי "אנחנו חיים במציאות מתסכלת, שבה, בפעם הראשונה מאז קום המדינה, רצועת הביטחון היא בתוך שטח המדינה. על ממשלת ישראל לוודא שהיא נותנת תמריצים לחזרתם של אלה שעזבו, כך שעל כל אחד שעזב יתווסף אחד שלא גר עד כה בחבלי ארץ אלה".

אור נדב ארגוב ממרגלית סטארט-אפ סיטי גליל, שמציעה חללי עבודה לחברות היי-טק ואחרות באזור, אמרה כי "מה-7 באוקטובר, כל פעולה שלנו קשורה ליום שאחרי המלחמה. ברור שהיינו רוצים לחזור לרגעי השיא שלנו ולהצלחות, אבל עבר הרבה זמן והנושא הביטחוני לא קיבל מענה. מאז ה-8 באוקטובר עדיין לא הייתי בבית שלי בצפון, ואני ומשפחתי עדיין מפונים. אולם, זה שהממשלה ויתרה עלינו, ועל ההיי-טק בצפון, לא אומר שאנחנו מוותרים או מתייאשים".

"הכול נבנה לאט לאט – ובשנייה אחת קרס"

מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק הישראלי בהתאחדות התעשיינים, הצטרפה למסקנה שממשלת ישראל ויתרה על ההיי-טק בצפון ואמרה כי "ראיתי איך הכול נבנה שם לאט לאט, וכשסוף סוף התחיל לקרות משהו בענף בגליל ובגולן – בשנייה אחת הכול קרס. הקריסה הייתה מאוד מהירה, אבל השיקום יהיה ארוך". ח"כית לשעבר ענבר בזק, שהשתתפה בדיון כנציגת המועצה האזורית גליל עליון, אמרה בדאגה כי "האזור נמצא בקריסה, גם מבחינה כלכלית. זה הולך ומתפורר לנו מול העיניים".

אופיר כהני, נציג משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, אמר כי "ההחלטה בנושא אורך הרדיוס (מהו המרחק מהגבול שממנו הממשלה מפצה את היישובים – י"ק) איננה בסמכותנו, אבל יש רצון להגדיל אותו לתשעה קילומטרים מהגבול ואף יותר". האם מה שאמר כהני יקרה? את השאלה הזאת יש להפנות לראש הממשלה ולשרים. בינתיים, החליטו בממשלה לבחון את הארכת המרחק עד ל-15 ק"מ.

בסיכום הדיון, הוועדה החליטה לדרוש מהממשלה לתת מענקי עידוד לסטארט-אפים, כדי שישובו לעבוד בצפון או יעברו לשם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים