בכיר לשעבר ב-FTX נשלח ל-7.5 שנים בכלא בגין הונאת קריפטו

העונש נגזר על ריאן סלאמה, מנכ"ל משותף לשעבר של בורסת FTX ● סלאמה היה עוזרו הקרוב של סב"פ - המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת המטבעות הדיגיטליים, שהורשע באחרונה בהונאת ענק של לקוחותיו ונשלח לכלא ל-25 שנה

נשלח לכלא לשבע וחצי שנים. ריאן סלאמה, יד ימינו של סב"פ ב-FTX.

ריאן סלאמה, מנכ"ל משותף לשעבר בבורסת הקריפטו פושטת הרגל FTX, נידון השבוע (ג') לשבע וחצי שנות מאסר.

סלאמה, שהיה מקורב במיוחד ל-סם בנקמן-פריד (סב"פ) – המייסד והמנכ"ל לשעבר של הבורסה שקרסה – הודה בשנה שעברה בהפרות בדמות מימון קמפיינים ובהפעלת גוף העברת כספים (המכונה בעגה המשפטי האמריקנית Money transmitter) ללא רישיון. עם הדאתו ביקש סלאמה מבית המשפט הקלות בעונשו ומאסר קצר יותר של 18 חודשי מאסר – אך סורב.

גזר הדין המסוים שניתן כעת לבכיר FTX, ושולח אותו לכלא לפרק זמן נכבד, הוא כידוע העונש השני המהותי שגזר בעקבות נפילתה הדרמטית של FTX, שטלטלה את תעשיית הקריפטו ב-2022. קדמה לו הרשעתו המסוקרת במיוחד של הבוס, סב"פ, בגין הונאות קריפטו, שהסתיימה בעונש מאסר של 25 שנה.

"זו התפתחות משמעותית. אלה פשעים חמורים", אמר השופט לואיס א. קפלן במהלך מתן גזר הדין, כך לפי סוכנות הידיעות AP.

ולא רק ש-סלאמה, עוזרו הקרוב של בנקמן-פריד, נידון ל-90 חודשי מאסר בגין האישומים הקשורים לקריסת בורסת הקריפטו, אלא שמשרד התובע של ארה"ב במחוז הדרומי של ניו יורק הודיע ​​גם כי הוא ישלם יותר מ-6 מיליון דולר לחילוט נכסים ועוד כ-5 מיליון דולר כפיצויים לנפגעים.

"ריאן סלאמה הסכים לקדם את האינטרסים של FTX, אלמידה (Alameda Research) ושותפים למזימה שלו באמצעות מסע השפעה פוליטי בלתי חוקי, ובאמצעות עסק ללא רישיון להעברת כספים, שעזר ל-FTX לצמוח מהר יותר ולהתרחב על ידי פעולה לא חוקית", אמר דמיאן וויליאמס, התובע, בהצהרה לתקשורת.

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה - FTX.

סם בנקמן-פריד ולוגו החברה שייסד ונפלה – FTX. צילום: עיבוד ממוחשב. ויקימדיה

הבורסה הענקית קרסה בגלל ההנואה – הלקוחות נותרו בלי כספם

סאגת FTX החלה להתפתח בתחילת נובמבר 2022, כאשר צצו ועלו חששות לגבי כושר הפירעון של הבורסה, שעסקה כאמור במטבעות וירטואליים, והייתה השנייה בגודלה בעולם באותה עת.

כחלק מהאירועים, לקוחות הבורסה – שפועלת ממטה ראשי באיי בהאמה – החלו ננעלים מחוץ לארנקיהם ונראה שאיבדו גישה לכספם. המצב החדש הציף תהיות אודות הקשרים של FTX עם החברה האחות שלה, אלמידה – קרן גידור קריפטו, שהוקמה גם היא על ידי סב"פ.

חששות אלה גרמו לבהלה בקרב לקוחות FTX, שהובילה למשבר נזילות חמור יותר ולהגשת בקשה להגנת פשיטת רגל (סעיף 11) עבור הבורסה בארה"ב.

בשלב הבא, בדצמבר 2022, נעצר סב"פ, שעד אותו רגע נחשב כ"מלך הקריפטו", והיה מיליארדר צעיר ומאוד מצליח עקב פועלו בתחום. הוא הוסגר מאיי בהאמה לארה"ב, והמתין למשפטו. התובעים האמריקנים טענו כי FTX הפעילה תוכנית פונזי, תוך שימוש בהפקדות של לקוחות חדשים כדי לשלם למשקיעים קודמים. סב"פ הועמד למשפט מוקדם יותר השנה, הואשם באינספור סעיפי מרמה והונאה, וחבר מושבעים מצא אותו אשם בשמונה מהם, כולל הונאת רשת וקשירת קשר לביצוע הלבנת הון.

יצוין כי באחרונה בישרה FTX כי בכוונתה לפצות את הלקוחות על כספם האבוד.

צרות בצרורות בתעשיית הקריפטו

בעוד שגזר הדין של סלאמה הוא התפתחות משמעותית, חשוב לזכור כי לא מדובר באירוע בודד וחריג של פשיעה חמורה, או "עיגול פינות", שנחשפו בתעשיית הקריפטו באחרונה.

הרגולטורים האמריקנים החלו בוחנים מקרוב את כלל התעשייה אחרי מספר פרשות דומות, מחשש לגבי שיטות העבודה של בורסות בתחום.

נשלח לכלא לארבעה חודשים. צ'אנגפנג ז'או, מייסד בינאנס ומנכ"לה לשעבר.

נשלח לכלא לארבעה חודשים. צ'אנגפנג ז'או, מייסד בינאנס ומנכ"לה לשעבר.לפרשה שבה היו מעורבים סב"פ, סלאמה ו-FTX שניהלו, מצטרף גם סיפורה של בינאנס (Binance) – בורסת הקריפטו הגדולה בעולם לפי נפח המסחר, שעמדה בפני בדיקה של הרשויות בשל חוסר השקיפות שלה ומניפולציות פוטנציאליות שערה בשוק.

צ'אנגפנג ז'או, מי שהקים והיה המנכ"ל של בורסת הקריפטו והיה מבקר קולני של FTX, הורשע באחרונה גם הוא בפשיעת קריפטו, מסוג מעט שונה. ז'או הודה באי יישום של פרוטוקולים נאותים לאיסור הלבנת הון – מה שאפשר לפעילות בלתי חוקית כמו הלבנת כספי טרור להתבצע דרך בינאנס. משום שבחר להודות במעל, שלא כמו סב"פ, מייסד בינאנס נשלח לכלא לארבעה חודשים בלבד, בתחילת החודש.

עקב הפרשיות החמורות הללו ואחרות, הקונגרס האמריקני העביר באחרונה הצעת חוק לרגולציה על קריפטו. רוב של 279-136 מחוקקים הצביע בעד 'חוק החדשנות הפיננסית והטכנולוגיה למאה ה-21' – המכונה 'FIT 21' – והוא עובר כעת לאישור הסנאט.

"קריסת FTX חשפה בעיות מבניות עמוקות בכל המערכת האקולוגית של הקריפטו", אמרה פרופ' ליסה ג'נג מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון. "סביר להניח שנראה פעולות אכיפה נוספות בחודשים הקרובים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים