"הסופה לא תיפסק – צריך ללמוד לרקוד בגשם"

כך אמר אלון בן צור, מנכ''ל בינת תקשורת מחשבים, בכנס השנתי של החברה, והוסיף: "היינו שבויים בקונספציה, וכעת הזמן להחליפה בחדשה" ● "הרעים מנצלים את הטכנולוגיה מהר יותר - ועלינו להאיץ את הטוב"

אלון בן צור, מנכ''ל בינת תקשורת מחשבים.

"השיבוש לא עוצר, וחודר לכל מגזר – ביטחון, כלכלה חברה וטכנולוגיה. מצב ייחודי זה מחייבנו להקשיב לדברי ויויאן גרין, אלמנת הסופר גרהם גרין: 'משמעות החיים אינה לחכות שהסערה תחלוף – אלא ללמוד לרקוד בגשם'. ה-AI תביא קדמה, שיפור, ושינוי. רובוטים ומערכות אוטונומיות ייכנסו לחיינו, אבל אסור לתת לה להופכנו לרובוטים, כי יש חשיבות לממד האנושי, המתחזק בעידן זה – בעולם קר ומנוכר של מכונות, הפן האנושי קריטי, ונחפש אנשים-עובדים בעלי יוזמה ותשוקה, שיעבדו יחד ובצד הרובוטים והבינה המלאכותית", כך אמר אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים.  

בן צור דיבר במליאה המרכזית של כנס Bynet Expo 2024, שנערך היום (ה') בגני התערוכה בתל אביב, בהשתתפות אלפי לקוחות החברה ושותפיה העסקיים.


צילום ועריכת וידיאו: ליטל רובינשטיין

"ימים קשים עוברים על ישראל, המותקפת פיזית, קיברנטית, מדינית וכלכלית", אמר בן צור. "לא חלמנו ולא היינו ערוכים למצב זה, כי היינו שבויים בקונספציה, וכעת – זה הזמן להחליפה בחדשה. ההגדרה כה רלוונטית לישראל בעת הזו, וגם לעולם: נדמה כי המאה ה-21 מתחילה כעת ומה שהיה עד כה ברבע הראשון היה 'רק' פרומו. השבר הגדול, אובדן כוח ההרתעה, אובדן האמון במערכת ובהנהגה, כשמיטב בנינו בנותינו נהרגו ונרצחו – 50 שנה אחרי מלחמת יום כיפור אנו מופתעים שוב, ושוב – כי האמנו בקונספציה, התאהבנו בה ולא העזנו לשנותה".

"מ-2001 ועד 2023, היקף האיומים הרקטיים על ישראל צמח בצורה מעריכית", ציין. "הוצאנו הון עתק והיינו מרוצים שאנו מוגנים. אבל זה לא פתר את הבעיה – הטווח, העוצמה וכמות הטילים נסקו. השקענו בטכנולוגיה והאמנו שהיא תגן עלינו. אלא שהיא לבדה לא יכולה לפעול, נדרש הגורם האנושי".

"זמן לחשב מסלול מחדש"

"עכשיו הזמן לחשב מסלול מחדש", קבע בן צור. "2014 הייתה שנת מפנה חשובה, אז נחשפנו לדיגיטל ולמושג השיבוש. מאז, המחצית הראשונה של העשור הייתה פנטסטית וחלקה השני, עם מגיפה עולמית, שבעה מיליון מתים וחצי מיליארד חולים – פחות. הייתה פה סדרת אירועים – גידול בעלויות השינוע הימי, מלחמת סחר סין-ארה"ב, מלחמת אוקראינה חסרת ההיגיון והתכלית, ערעור בריתות, גידול באינפלציה ובריבית, ובארץ, מחאה חברתית ורפורמה-מהפכה משפטית. מאז תחילת העשור האדם לא החמיץ הזדמנות לפגוע בגלובליזציה, פגיעה במקורות הייצור, בנתיבי הסחר, ובאמון של חברות בספקים, אלה פוגעים בבסיס הכפר הגלובלי ומשבשים גם את הערך הגדול של המערב – הגלובליזציה. המדיה החברתית, וטיקטוק (TikTok) בראשה, מעוותת לחלוטין את התודעה, מקטבת ומפלגת ויוצרת תשתית למלחמות אזרחים ואי יציבות. המחיר שאנו משלמים והנזק עצום".

"לכן", אמר בן צור, "במסגרת השינוי התפישתי, צריך להתייחס באופן שונה לטכנולוגיה, לא לחשוש מהשינויים, ולהבין שהם טומנים בתוכם גם בשורות אופטימיות, כי היא מקדמת – בין השאר – את תוחלת החיים ואת הרפואה. יש להיאבק בכלי המדיה החברתית, שמצמצמים את היתרון היחסי שלנו כחושבים, מקטבים, וגורמים להדהוד של אותם מסרים ולאובדן חוכמת ההמונים".

"עלינו להאיץ את הטוב ולהתגבר על הרע"

"לפי גרטנר", אמר, "78% מהמנכ"לים יבנו עד סוף 2024 אסטרטגייה חדשה; לפי PwC, אם חברה לא תשנה אותה – היא תיעלם תוך פחות מעשור. יש לטפל בהיבטי הגדלת התפוקה, בניית חוסן ארגוני ובסייבר, להביא לביזור סיכונים, להכניס מיכון – אך לא על חשבון עובדים בני אנוש, לא לסמוך רק על הטכנולוגיה, לדייק את מה שעושים, לבחור מה כן לעשות, לחבק את השינויים ולמצות מהם תועלות, לא להיבהל מהשגיאות שנעשו בהטמעת דיגיטל, למרות ש-70% מהפרויקטים בתחום נכשלו או הצליחו רק חלקית. ישנם שלושה גורמים להצלחה החלקית בישומי טרנספורמציה דיגיטלית: Expectation, Implementation, Adaptation. הציפיות גדולות ממה שאפשר, ויש להנמיכן. היישום לא מספיק ובעיקר – ההתאמה בין אדם-מכונה היא האתגר חשוב בעשייה שלנו".

"בעולם ה-AI, נדרש להיערך למול החסמים – האתגר המרכזי הוא איכות הנתונים. הבשורה הטובה היא שתקציבי ה-IT ממשיכים לגדול ויש נכונות של הנהלות להשקיע במחשוב – ובראש בהגנת סייבר".

"בעולם ההיברידי", ציין בן צור, "יש להביא לפשטות בתפעול, לחפש היכן למקסם את העשייה ובעיקר – מה לא לעשות, כי לא נוכל לטפל בהכל. יש להביא למערכות ניראות לטובת תובנות מושכלות. זה יאפשר לנו לצמצם את משך הטיפול בתקלות ולהאיר את עינינו להבין טוב יותר מה קורה במערכות המידע שלנו. כך נחיה בעולם המשלב פעילות בקרקע, הדאטה סנטרים המקומיים – ובסביבה מרובת עננים".

"טכנולוגיית ה-AI תביא לקדמה", סיכם מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים, "אולם אסור לתת לה להופכנו לרובוטים, כי לנו בני האדם יש 'עצלות מובנית', וקל לנו להתמכר ולהתמסר למערכות אוטונומיות. זה עלול לנוון את האנושות. הרעים מנצלים את הטכנולוגיה מהר יותר – ואילו הדברים הטובים מגיעים לאט יותר, ועליהם לחצות את 'מדבריות' הרגולציה והחוקים. עלינו להאיץ את הטוב ולהתגבר על הרע. זו תקופה מרתקת, עם הזדמנויות ואיומים כאחד – ואנו פה כדי לפעול יחד עם הלקוחות לקדם את הטכנולוגיה ולשפר את איכות החיים של כולנו".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים