הקונספציה הפחות מדוברת שקרסה ב-7 באוקטובר

אחת הקונספציות שהמלחמה ניפצה היא, שמיקום דאטה סנטרים במקומות הנכונים הוא ערובה לשמירה על המידע, שבמקרים מסוימים קריטי לתפעול המדינה ● האם גם אחרי היום הנורא ההוא, זה עדיין לא נעשה בצורה המקסימלית?

הדאטה סנטרים - שוק שנמצא בפריחה בעקבות המלחמה.

המלחמה הנוכחית, על מתקפות הטילים שהביאה איתה, אתגרה ועדיין מאתגרת לא מעט ארגונים סביב השמירה על נכסי המידע שלהם – בין אם אצלם "בבית" או בחוות שרתים. לפגיעה בדאטה סנטר של ארגון גדול, ציבורי או פרטי, יש פוטנציאל מסוכן כמו ולעתים אף יותר מפגיעה במבנה אחר.

אחרי ה-7 באוקטובר דובר על שלל קונספציות, שהתבררו אז כמוטעות והתרסקו לנו מול הפרצוף. במרכזן הייתה זו' שהחמאס מורתע ולא יבצע מתקפה על ישראל. הקונספציה הזו וקריסתה עלו לנו בכ-1,200 נרצחים ב-7 וב-8 באוקטובר, בכניסה לרצועת עזה, במאות חיילים הרוגים, ובכלל – במלחמה עקובה מדם. אלא שיש עוד קונספציה, שגם היא קרסה – והיא לא מדוברת כמעט: זו שגורסת, כי מיקום של חדרי מחשב במקומות הנכונים הוא ערובה להגנה על המידע של האזרחים או הלקוחות, ובכלל של הארגון. ההפגזות וניסיונות הפגיעה לא דילגו על הדאטה סנטרים השונים של הארגונים, וגם של חברות האירוח.

זו אחת הסיבות שמאז ה-7 באוקטובר, שוק הדאטה סנטרים והדרישה לפתרונות ניהול ושמירה על המידע הגיעו לשיאים חדשים. זה הורגש לא רק בשוק התקשוב, אלא גם בתחום הנדל"ן: משקיעים ויזמים, לרבות כאלה שמעולם לא היה להם קשר לעולמות ההיי-טק וה-IT, בחרו להשקיע את כספם בהקמת דאטה סנטרים. הם רוכבים על הגלים הגועשים שעשתה הממשלה עם מכרז נימבוס, זכייתן בו של שתי חברות הענק AWS וגוגל, והיישום של אחד התנאים המרכזיים של המכרז – הקמת אזורי ענן ודאטה סנטרים מקומיים. המצב הוא, שההיצע של פתרונות ניהול חדרי המחשב לא עומד בביקוש ההולך וגובר.

על המדינה לשנות גישה בכל הנוגע לדאטה סנטרים

הוכחה לכך ניתן היה לראות בכנס דאטה סנטר וענן של אנשים ומחשבים, שנערך אתמול (ד'). משתתפי האירוע הקשיבו בקשב רב להרצאות של הדוברים – הן נציגי חברות המספקות שירותי אירוח והן מנהלי תשתיות, ובכלל מנהלים טכנולוגיים של כמה ארגונים גדולים. חלק מהמשתתפים אמרו לבני שיחם שהם באו ללמוד ולשמוע כיצד הם יכולים להגן טוב יותר על המידע שיש להם בארגון ולישון קצת יותר טוב בלילה.

אבי דדון, ראש מינהלת ההקמה של טקטוניק, שיש לה דאטה סנטר בבית שמש, נגע בנקודה חשובה: "אין מתקן של דאטה סנטרים שלא חווה נפילה שגרמה לפגיעה כלשהי בעסקים של הארגונים שמתארחים בו, ומי שאומר אחרת – משקר או לא יודע", אמר. הוא ציין שמדינת ישראל והשוק צריכים לשנות את הגישה שלהם, להסתכל על הדאטה סנטרים כעל מתקנים קריטיים, ולהגדיר את השמירה עליהם וההקמה של עוד מרכזי נתונים כמאמץ לאומי, משום שברובם נמצא, או יהיה, המידע הכי חשוב ורגיש של מדינת ישראל. דבריו של דדון מקבלים תוקף לנוכח התגברות מתקפות הסייבר על ישראל מאז תחילת המלחמה. אלה פגעו, ולמרבה הצער עדיין פוגעות, בארגונים לא רק בהיבט של מתקני האחסון, אלא גם בגלל ליקויים בדרכי ההגנה על המידע ובהשקעת חסר בכלים שיכולים למנוע זאת.

המלחמה גם הוסיפה כמה נדבכים בשיקולים של ארגונים האם לנהל את המידע שלהם אצל חברות מארחות, ואצל איזו או אילו מהן. כמה מהדוברים בכנס המליצו לתת משקל מרכזי לנושא האנרגיה – הן מהצד של שרידות ועמידה בפני אירועים בלתי צפויים והן בהיבט של חיסכון בעלויות. חלקם אף המליצו לשים לב למיקום של הדאטה סנט, מבחינת צפי לעומס על מערכת החשמל, שלעולם לא תהיה יציבה 365 ימים בשנה, ושהשבתה שלה אפילו לכמה שעות עלולה להפיל ארגונים שלמים, שלא לדבר על שירותים חיוניים.

"אירועי אותו יום נורא הוכיחו, שאין הגנה מוחלטת על שום דבר, ולכן יש צורך להסתכל ולבחון כל הזמן את צורות שמירת המידע ואחסונו בארגון, ולתת עדיפות מיידית לפתרון שיעשה זאת על הצד הטוב ביותר וייתן למנהלים ולעובדים הרלוונטיים שקט נפשי"

יש אמרה ידועה, שנכונה תמיד, שלפיה העיתוי הוא הכל. כזה הוא הסיפור של הקמת הדאטה סנטר החדש של עיריית תל אביב-יפו. הפרויקט יצא לדרך לפני המלחמה, מתוך ראייה אסטרטגית והבנה של כל הגורמים הרלוונטיים בעירייה, שעיר כמו תל אביב ראויה למתקן ולמערכות שייתנו מענה טוב יותר לצרכים המשתנים. ב-7 באוקטובר, אנשי העירייה היו בעיצומו של תהליך ההקמה, שהואץ אז, על מנת לאפשר רציפות תפקודית של העירייה גם בימי המלחמה.

חשיבה מחוץ לקופסה ורצון טוב מצד הקבלנים שבונים את המבנה הביאו לכך, שחלק מהמתקנים אוחסנו באחת הקומות עד להשלמה ולהעברה למבנה הקבוע, שמהווה אחד ממתקני הדאטה סנטרים היותר מתקדמים שיש כיום בארגונים בישראל. המעבר אליו הושלם בתחילת המלחמה, כשתל אביב הייתה תחת מתקפות טילים.

סיפורים לא פחות מעניינים נשמעו מפי נציג בנק ישראל, שזמן לא רב לפני המלחמה הספיק להשלים בניית דאטה סנטר גדול בבניין הבנק בירושלים, ומפי נציג שירותי בריאות כללית, שדיבר על תפיסת שמירת המידע והאחסון של ארגון הבריאות הגדול ביותר במדינה, שמחזיק במידע הרפואי הרגיש של המבוטחים בכללית ושל המטופלים בבתי החולים שלה.

השורה התחתונה: החשיבות של הדאטה סנטרים בישראל והצורך בשמירה מיטבית על המידע של ארגונים ואזרחים קיבלו משנה תוקף ב-7 באוקטובר. אירועי אותו יום נורא הוכיחו, שאין הגנה מוחלטת על שום דבר, ולכן יש צורך להסתכל ולבחון כל הזמן את צורות שמירת המידע ואחסונו בארגון, ולתת עדיפות מיידית לפתרון שיעשה זאת על הצד הטוב ביותר,, וייתן למנהלים ולעובדים הרלוונטיים שקט נפשי – מצרך נדיר ויקר בימינו.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיר

    אם הדאטה סנטר נמצא עמוק מתחת לאדמה זה כבר התחלה טובה

אירועים קרובים