"השתקת תכנים פרו-ישראליים – פגיעה בביטחון הלאומי"

כך הזהירו דוברים בדיון שנערך בוועדה לבינה מלאכותית בכנסת בראשותה של ח"כ אורית פרקש הכהן ● "זו סכנה אסטרטגית שלא מטופלת"

על הפרק בישיבת הוועדה המיוחדת לנושא בינה מלאכותית: טיק-טוק.

"השתקת תכנים פרו-ישראליים מהווה סכנה לפרטיות ופוגעת בביטחון הלאומי" – כך הזהירה אתמול ח"כ אורית פרקש הכהן בדיון שנערך בוועדה המיוחדת לנושא בינה מלאכותית. הדיון עסק בסוגיית ההשפעה של הרשתות החברתיות על התודעה ועל הזכות לפרטיות, תוך התמקדות ברשת טיק-טוק, בין היתר בשל היותה בבעלות חברה האם הכפופה לחוקים של סין. "בכל העולם מקיימים דיונים אסטרטגיים בנושא זה ומנסים למצוא פתרונות כיצד לשמור על הפרטיות ועל ביטחונם האישי של האזרחים שלהם מבלי לנתק את רשת טיק-טוק, ורק ממשלת ישראל טומנת את ראשה בחול, אינה מקיימת דיונים, למרות שהנושא קריטי ונוגע ישירות להשלכות של מלחמת 'חרבות ברזל'," אמרה ח"כ פרקש,

בדיון השתתפו, בין היתר, איל חולתא, ראש המל"ל לשעבר, ירון יונגמן, ראש חטיבת הסייבר במל"ל, לצד נציגים מטיק-טוק בעבר ובהווה, ה-INSS – המכון למחקרי ביטחון לאומי, הרשות להגנת הפרטיות, ומומחים בתחום. ח"כ פרקש הכהן הבהירה, כי טיק-טוק אינה כמו כל רשת חברתית אחרת, אין בה קשרים חברתיים ישירים, כך שהמשתמש איננו נחשף בצורה ישירה לחבריו כמו בפייסבוק ובאינסטגרם, ולכן, היא פלטפורמה בעלת מרחב וכוח השפעה חריג ביותר. בדיון נמסרו פרטים על כוח ההשפעה של טיק טוק: מעל שני מיליארד משתמשים ברחבי העולם, בישראל – כ-3.8 מיליון משתמשים באפליקציה, מרביתם צעירים (קצב גידול מסחרר של כמעט פי 2שניים בשנתיים). "עובדה זו מקנה לרשת הזאת יכולת השפעה תודעתית עצומה, הפצה מהירה של תכנים, בעיקר בנושא של תכנים פוליטיים, בין היתר מלחמת "חרבות ברזל", הטיה וחסימת תכנים בררנית, מוטית לטובת גורמים עוינים כמו החמאס. הנהלת הרשת יושבת אמנם בסינגפור, אבל בחברה האם שלה יש בעלי מניות סינים, שכפופים לחוקי המשטר הסיני שהצטרף לגוש המדינות העוינות את ישראל", אמרה פרקש הכהן.

חולתא אמר, כי יש למנוע את היכולת של קונצרנים סיניים להשתלט על מידע ישראלי לא רק באמצעות השקעות.

אופיר דיין, חוקרת במרכז גלייזר ב-INSS: אמרה, כי ״יש לגבש מדיניות שימוש בטיק-טוק בקרב עובדי מדינה, גם חיילים, בין היתר מחשש לחשיפת מיקומים, כמו שראינו לפני השבעה באוקטובר".

דרור גלוברמן מערוץ 12 אמר, כי ״טיק-טוק לא מחויבת לחוקים של אף מדינה". לדבריו, תחקיר של וול סטריט ג׳ורנל מתחילת המלחמה הראה, שמשתמש חדש בטיק-טוק, שטרם הובנו ההעדפות שלו, מקבל פי ארבעה יותר תכנים אנטי- ישראליים מאשר פרו-ישראליים.״

ברק הרשקוביץ, לשעבר בכיר בטיק-טוק, סיפר, כי קמפיין משפחות החטופים בפלטפורמה נחסם בטענה שהוא פוליטי, כמו גם סרטונים של ארגון תגלית.  לעומת זאת, תכנים שנאמר בהם ׳נמשיך לעמוד עם העם הפלסטיני׳, המשיכו לרוץ״. הוא ציין, כי החליט להתפטר מהחברה בעיקר בעקבות התנהלותה מאז מלחמת "חרבות ברזל".

בדיון השתתפה, בין היתר, גם לירון ריפמן, שהגיבה לחלק מהדברים שנאמרו: "אנחנו לא מטאטאים אף אחת מהטענות", אמרה, "המצב לא קרוב למושלם, אבל בשיתוף פעולה עם גופי ממשלה וביטחון אנחנו מביאים לתוצאות, כך הצלחנו במאבק בטרור בטיק-טוק בעבר".

בסיכום הדיון אמרה יו"ר הוועדה פרקש הכהן: "קיבלנו פה תמונת מצב מדאיגה. הממשלה אינה באירוע. זו סכנה אסטרטגית שלא מטופלת".

המלצות הוועדה לממשלה: להשלים את מדיניותה בשאלת אבטחת והגנת טכנולוגיות ישראליות ושימושן הראוי והגנה מפני גניבת טכנולוגיות על ידי מדינות, בשיתוף פעולה עם ארצות הברית; ליזום דיאלוג עם חברת טיק-טוק ישראל במטרה ליצור עבודה משותפת, כדי שפעילות הרשת החברתית בארץ לא תופסק מצד אחד, ומנגד – לשמור על יחסי עבודה טובים במטרה לשמור על ביטחונה של מדינת ישראל ופרטיות אזרחיה; לקדם חקיקה מיידית כמקובל בעולם, שתסדיר הגבלת שימוש בטלפונים ממשלתיים, כלומר שפקידים ופוליטיקאים לא יחזיקו במשתמש ברשת החברתית טיק-טוק ושלא יורידו את האפליקציה למכשירם הנייד, בדומה לחוק האמריקני; על ההגבלות להיבחן על כל עובדי הרשות המחוקקת, השופטת והמבצעת. כמו כן קראה הוועדה לגבש מדיניות ממשלתית לגבי הגנה על טכנולוגיות רגישות בהיי-טק, שמקורן במדינות שנחשבות לעוינות לישראל ויש חשש מדליפת מידע רגיש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים