גוגל שילמה 2.3 מיליון ד' כדי להימנע ממשפט הגבלים עסקיים מול מושבעים

ענקית הטק פעלה כדי להמנע ממשפט מול חבר מושבעים בתיק העוסק בשליטתה המונופולית, לכאורה, בשוק הפרסום אונליין, על ידי תשלום יזום למשרד המשפטים האמריקני - מדוע?

נקבע שהיא מונופול במשפט ההגבלים העסקיים שלה בארה"ב ומשרד המשפטים רוצה לפרק אותה. גוגל.

גוגל עשתה בסוף השבוע האחרון כותרות בתקשורת העולמית משום ששילמה לממשלת ארה"ב 2.3 מיליון דולר כדי להימנע ממשפט מול חבר מושבעים בתיק של הגבלים עסקיים, ובמקום זאת זכתה במשפט מול שופט.

התיק שבו מדובר קשור לעסקי טכנולוגיית הפרסום אונליין של החברה, והוא כרוך בהאשמת גוגל בהתנהגות אנטי-תחרותית, לכאורה, שהיא מפגינה בתחום, עליו הענקית ממאונטיין וויו חולשת ביד רמה.

התביעה, שהוגשה על ידי ארה"ב ושמונה מדינות בינואר 2023, מאשימה את גוגל בהשחתת תחרות לגיטימית ובשאיפה לנטרל או לחסל מתחרים בתחום ה-Ad Tech באמצעות סדרה של רכישות והתנהלות מונופוליסטית, לכאורה.

לפי התביעה, גוגל כיוונה למנף את הדומיננטיות שלה בשווקי הפרסום הדיגיטליים כדי לאלץ יותר מפרסמים ומותגים להשתמש במוצריה, תוך שיבוש יכולתם להשתמש במוצרים מתחרים ביעילות.

בתביעתו המקורית טען משרד המשפטים האמריקני כי ערכת כלי הפרסום אונליין של החברה מונעת ממתחרים להיכנס לשוק הפרסום ומחבלת ביכולתם של בעלי אתרים לייצר רווחים מהתוכן שלהם.

"ההתנהגות האנטי-תחרותית של גוגל העלתה את חסמי הכניסה לרמות גבוהות באופן מלאכותי, הרחיקה מתחרים מרכזיים משוק כלי טכנולוגיית הפרסום, הרתיעה מתחרים פוטנציאליים מלהצטרף לשוק זה, והותירה את מעט המתחרים שנותרו לגוגל בשוליים, ומקופחים באופן בלתי הוגן", כך נכתב מטעם המדינות שחברו לתביעה.

בתביעת ההגבלים העסקיים נטען כי גוגל משתמשת, או מנסה להשתמש, באופן בלתי חוקי בכוח המונופול שלה, וכי מסיבה זו יש לאלץ את ענקית הטכנולוגיה לבטל מספר גורמים המאפשרים לה לבצע את ההתנהגות הבעייתית המסוימת, לכאורה. משרד המשפטים דורש מגוגל ספציפית לפטור את עצמה לפחות מחבילת Google Ad Manager שלה, שכוללת גם את שרת המודעות של גוגל לבעלי אתרים, DFP שמו, וגם את בורסת המודעות של הענקית ממאונטיין וויו, AdX.

למה גוגל רצתה משפט מול שופט וללא מושבעים?

גוגל נתבעה ספציפית על ידי שמונה המדינות שחברו למשרד המשפטים על נזיקין בגין רכישת פרסום דרכה. אלא שכעת, אחרי שהחברה העבירה לארה"ב ביוזמתה צ'ק על סך 2,289,751 דולר, ומכיוון שהנזקים כבר אינם חלק מהתיק, שופטת בית המשפט המחוזי בארה"ב, ליאוני ברינקמה, קבעה כי אין עוד צורך בחבר מושבעים, והיא תפקח על המשפט, שאמור להתחיל בספטמבר, כך לפי בלומברג.

הצלחתה של גוגל להשיג משפט ללא מושבעים, אחרי ששילמה למדינה את 2.3 מיליון הדולר – בתשלום שבוצע מבלי להודות באחריות או בעוולה – היא מהלך אסטרטגי של החברה. על ידי ביצוע התשלום, גוגל נטרלה למעשה את תביעת הפיצויים של הממשלה, שבהתחלה הכינה את הקרקע למשפט חבר מושבעים.

משפטים מול חבר מושבעים נחשבים לבלתי צפויים במיוחד ומסתמן כי ​​גוגל עשתה מהלך מחושב כדי להימנע מאירוע שכזה.

ההחלטה של ​​גוגל לשלם באופן יזום מיליוני דולרים כדי להימנע ממשפט חבר מושבעים מעלה שאלות לגבי ההשלכות האפשריות של פסיקה נגדה. על ידי בחירה במשפט מול השופטת וללא חבר מושבעים, ייתכן ש-גוגל מבקשת לה הליך משפטי טכני יותר ופחות טעון רגשית. גישה זו יכולה לאפשר לה להציג את המקרה שלה בצורה מבוקרת ומדויקת יותר, ויש לה בהחלט פוטנציאל גם להשפיע על תוצאות המשפט.

עם זאת, גם במתכונתו הנוכחית מול השופטת, למשפט ההגבלים העסקיים המסוים שאמור להתחיל ב-9 בספטמבר בווירג'יניה יהיו ככל הנראה השלכות משמעותיות על שיטות העבודה העסקיות העתידיות של גוגל ועל מיקומה בתעשיית הפרסום הדיגיטלי. פסיקה נגד גוגל יכולה להוביל להטלת קנסות כספיים משמעותיים עליה ולצידם לתביעה לעריכת שינויים רגולטוריים, שללא ספק ישפיעו על פעילות החברה ועל מעמדה בשוק.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים